הציורים של ילדי מושב אמירים וזיכרון הטבח בלידיצ’ה

ילדים ממושב אמירים זכו בתעודת הצטיינות מטעם המוזיאון הלאומי בצכ’יה על השתתפותם בתערוכת ציורים המוקדשת לזכר ילדים שנספו בשואה. הציורים הוצגו בתערוכה במוזיאון ואתר הזיכרון בכפר לידיצ’ה, שתושביו נרצחו על ידי הנאצים.

תעודת הצטיינות מטעם המוזיאון בלידיצ’ה

לפני כשנה התפרסם ‘קול קורא’ להשתתפות בתערוכה במוזיאון הלאומי לזכר השואה בצ’כיה, אשר מוקדשת לזכרם של ילדים שנספו בשואה. הגננת עפרה אזרן, נשות הצוות וילדי גן רימון מהיישוב אמירים נרתמו כולם לאתגר החינוכי החשוב.

לקראת התערוכה נבחר הנושא “נוף מולדתנו – הטבע שלנו” והילדים, שהוכשרו והתנסו בטכניקה המסורתית “הדפס רשת”, הכינו במשך שלושה שבועות יצירות מופלאות שנארזו ונשלחו אחר כבוד למוזיאון בצ’כיה.

השבוע התקבלה שיחת טלפון מפתיעה של נציגת המוזיאון ואתר הזיכרון הממוקם ליד הכפר לידיצ’ה שבצ’כיה, שסיפרה על כך שהיצירות  של ילדי גן אמירים הוצגו במשך חודשיים בתערוכה וכי ארבע יצירות מתוכן זכו בפרסי הצטיינות.

אחת התמונות של ילדי אמירים בקטלוג של התערוכה

בתערוכה השתתפו  21,216 עבודות מ- 78 מדינות בעולם! מתוך 500 יצירות של ילדי גנים מישראל, עשר יצירות זכו ומתוכן ארבע יצירות של ילדי גן רימון באמירים! בהמשך קיבלו ילדי הגן למתנה קטלוג צילומים מפואר של עבודות נבחרות מהתערוכה מכל העולם, בניהן גם צילום של יצירה של אחת מילדות הגן.

התערוכה שבה השתתפו הילדים מאמירים הוצגה כאמור בכפר לידיצ’ה, שבו נמצא מוזיאון ואתר זיכרון לזכר קורבנות הכיבוש הנאצי. באותם ימים אפלים בהם שלטו הנאצים בצ’כיה הכפר לידיצ’ה נודע בהתנגדותו לכיבוש.

ב-27 במאי 1942 ביצעו שני אנשי מחתרת צ’כים התנקשות בחייו של ריינהרד היידריך, ראש המשרד הראשי לביטחון של גרמניה הנאצית, שנודע גם בכינויו “הקצב מפראג”. היידריך היה מאדריכלי תוכנית הפיתרון הסופי שהביא להשמדת 6 מיליון יהודים באירופה.

ריינהרד היידריך

השלטונות הנאצים החלו בחקירת האירוע. לאחר שהתגלו בלידיצ’ה שני אנשי מחתרת, שלא היו קשורים להתנקשות עצמה, החליטו הנאצים לבחור בכפר כיעד לנקמה. בפעולה הזו נרצחו כל 160 הגברים מגיל 16 ומעלה שהיו בכפר, 190 נשות הכפר נשלחו למחנות השמדה, כ-100 ילדים קטנים נשלחו לגרמניה לתוכנית טיהור הגזע ובתי הכפר פוצצו והוחרבו עד היסוד.

בשנות ה-90 של המאה העשרים, לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי, החלו בהקמת מוזיאון ואתר זיכרון בלידיצ’ה. באתר ישנה אנדרטה של דמויות מפוסלות רבות של ההורים וילדיהם. מאז משמש המקום כאתר המנציח לא רק את הנספים בטבח בלידיצ’ה, אלא כאתר הנצחה לקורבנות השואה בכלל.

סרטון על אתר הזיכרון בלידיצ’ה