פריחת המטעים הנשירים החלה

ירון בלחסן מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, בתמונת מצב כוללת עם דגש למצב בגבול הצפון

פריחת המטעים הנשירים החלה במטעי הפרי בגליל, בעמקים, במישור החוף הצפוני והדרומי ובשפלה, בין היתר במטעי השזיף, הנקטרינה, האפרסק והשקד, ובקרוב יפרחו מטעי הדובדבן, האגס והתפוח.

ומה המצב לאורך הגבולות? חלק ממגדלי הפירות עדיין אינם יכולים להגיע ולטפל במטעים הסמוכים לגבול לבנון, עקב הלחימה, ואינם יודעים מה יהיה בגורל המטעים, הזקוקים לטיפול אינטנסיבי הנדרש כעת, על מנת לקבל יבול איכותי בעונת הקטיף בקיץ. כמו כן, המגדלים עוקבים אחר שינויי מזג האוויר העלולים להשפיע על היבולים הצפויים. מגדלי הפירות סמוכי גבול לבנון והעוטף עדיין מתמודדים עם פגיעה ברצף התפקודי ואינם יכולים להגיע ולטפל בכל המטעים, כחלק מההכנות ההכרחיות וההיערכות לקראת עונת הקטיף 2024, ואחזקת המטעים השוטפת. כזכור חלק גדול מהפרי במטעים סמוכי הגדר לא נקטפו כלל בשטחים שהוכרזו שטח צבאי סגור.

פריחה במטעי שזיפים (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)


חודש מרץ- הינו מועד הפריחה העיקרי, והזמן בו הדבוראים מציבים כוורות בסמוך למטעי הפרי, לטובת פעולת האבקה והפריית הפרחים על ידי דבורת הדבש, כאשר מהפרחים יחנטו הפירות ויבשילו בהמשך. כעת אנו מקווים כי לא יגיעו אירועי מזג אוויר קיצוניים כדוגמת, ברד, גשם קיצוני, רוחות או לחילופין חמסין כבד, כל אלו עלולים לפגוע בשלב הפריחה המאוחרים ובחנטת הפרי, לכן אנו תקווה כי החודשים הקרובים יהיו עם טמפרטורות ממוצעות ונוחות לעונה, אשר יטיבו עם המטעים. מגדלי הפירות ברחבי הארץ, ימשיכו לעקוב אחר מצב האקלים ומייחלים לעונת קטיף איכותית, שקטה ובטוחה.

על פי ארגון מגדלי הפירות בישראל, ענף הפירות בארץ מונה כ-3,500 מגדלים, המעבדים כ-856,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-950,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

ירון בלחסן