זעם בקרב קיבוצים באצבע הגליל על סירוב המדינה לפנותם

מספר קיבוצים באצבע הגליל לא זכאים לפיצויי פינוי. יורם אבן צור מקיבוץ עמיר, חבר מליאת מוא”ז הגליל העליון, פנה בעניין למשרד הביטחון

בסופ”ש ובתחילת השבוע האחרון נוספו 8 קיבוצים ומושבים מהגליל העליון והעיר קרית שמונה לרשימת היישובים הזכאים לפינוי מביתם במימון המדינה, פינוי המעניק גם פיצוי יומי סמלי. עם זאת, מספר קיבוצים מקו צומא הגומא וצפונה ובהם: להבות הבשן, כפר סאלד, שמיר, נאות מרדכי וכפר בלום, אינם זכאים לפינוי במימון המדינה ולפיצוים על פינוי או הישארות בקיבוץ.

לא ברשימת הזכאים לפינוי. קיבוץ כפר בלום

יורם אבן צור מקיבוץ עמיר, חבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון, פנה בעניין למשרד הביטחון והסביר, כי תמוהה בעיני תושבי קיבוצים אלה העובדה שלא פונו, למרות שבצומת כח מוצב מחסום צבאי עם מסר חד משמעי, לפיו מדובר בשטח אש. אבן צור: “אני מקבל תלונות מתושבים רבים שלא נכללו במתווה הפינוי על כך שהם משלמים הרבה כסף על שהיה באתרי נופש עורפיים. אני בקשר עם ראש המועצה והוא מנסה ככל יכולתו לסייע, אבל זו החלטה של הצבא”.

מוטרד מהמצב. יורם אבן צור

לדבריו של גיורא זלץ, הוקצה סכום מטעם המועצה למען תפעול שוטף של קיבוצים שלא פונו, חלקו יוקצה גם לעניין פינוי: “עכשיו כבר ברור שמדובר באירוע ממושך, שיצריך משאבים מיוחדים. כדי להתמודד עם האתגרים הכלכליים שהמלחמה מייצרת ועוד תייצר עבורנו חודשים ארוכים קדימה, אנחנו פועלים יום-יום לגיוס תקציבי מדינה חריגים. במקביל הקצנו, בשלב זה, 10 מיליון ש”ח מתקציב המועצה לטובת מענה לצרכים שעולים בנושא פינוי, חינוך, תעסוקה ועוד. בכל הקשור לפינוי – תושבי קיבוצים שפונו ע”י המדינה ממומנים על ידה, אבל משפחות רבות שהתפנו מהאזור באופן עצמאי, ע”פי הערכת המצב שלנו, נושאות בעול כלכלי גדול. אנחנו מודעים לכך ופועלים מול המדינה לסייע”.

דוחף לפינוי. גיורא זלץ