רוגבי: בחזרה למגרשים ביג טיים

“מאמנת החודש” שלנו היא נעמה בדיחי, מאמנת ושחקני קבוצת הנשים של מועדון רוגבי גליל עליון, שחזרה בסערה למגרשים אחרי חופשת לידה קצרה

קבוצת הנשים של מועדון רוגבי גליל עליון מממצבת את מעמדה כקבוצה מובילה ומשמעותית ברוגבי הישראלי, הן ברמת ההישגים של הקבוצה והן בשל העובדה שהיא מספקת שחקניות לנבחרת הלאומית. גורמת מרכזית בהצלחה הגדולה הזו היא המאמנת והשחקנית נעמה בדיחי, שתחגוג בקרוב יום הולדת 33. בדיחי, נשואה לאלעד, עמו היא חובקת את בתם הראשונה, שתחגוג בעוד כחודש יום הולדת שנה. נעמה בדיחי חזרה למגרשים בגדול ואפילו תפסה פיקוד על אימון קבוצת הנשים. אה, ולצד כל זה, היא גם תסיים בקרוב תואר שני מחקרי במכללת תל חי בתחום ההידרולוגיה.

לפני כשנה וחצי אירחנו את נעמה בדיחי לריאיון בפינת “ספורטאית החודש“, כהצדעה על חזרתה מפציעה מורכבת למגרשים. עתה יש לנו להעניק לה את תואר “מאמנת החודש”. מכאן נמשיך לריאיון עמה ובסיומו נעבור לדברי הצדעה מרובים מאת מנהל הקבוצה, יניב גרטי.

משוגעת על רוגבי. נעמה בדיחי (צילום: צחי רייזל)



לחזור לרוגבי בשני כובעים ובתפקידים כל כך תובעניים אחרי לידה, כשאת בעיצומם של לימודי תואר מאתגרים – זה לא מובן מאליו. איך הצלחת לעשות את זה?

“חודשיים אחרי הלידה חזרתי לאמן, ארבעה וחצי חודשים אחרי הלידה עליתי למגרש ושחקתי מול נבחרת גאורגיה במחנה אימונים שארגנתי לקבוצה שלי. איך זה קרה? כי אני לא יכולה אחרת. היה לי קל לחזור לאמן בעיקר בזכות המשמעת של השחקניות וגיא גדנקן יד ימיני שעוזר לי לאמן. לגבי חזרה לשחק, זה היה חזק ממני. הספורט הוא חלק מהגוף והנשמה שלי. כשהרגשתי שהגוף מוכן, התחלתי לאט לאט לחזק אותו. הייתי צריכה להיות מאוד קשובה כי אני יודעת לדחוף את עצמי לקצה, מעבר לכאב, אני רגילה מהספורט התחרותי. אבל עכשיו היתי צריכה להיות מאוד הדרגתית כדי לא לפגוע בגוף שהתאושש מההיריון והלידה. עד היום עוד יש לי חולשה וכאבים שאני צריכה לשים לב אליהם כשאני מתאמנת ולזכור לחזק את הגוף במקביל לאימונים האינטנסיביים”.

שמישהי תנסה לעצור אותה. נעמה בדיחי בדרך לעוד טריי (צילום: צחי רייזל)



ועדיין, מאיפה את מוצאת את מקורות האנרגיה, כדי להיות כל כך דומיננטית בעשייה ברוגבי?

“לא קל לשלב את מה שהאמהות דורשת עם כל דבר בחיים, אני בסיום כתיבת תזה, עובדת, אז למצוא זמן לרוגבי זה בהחלט לא פשוט, אבל קודם זכיתי באלעד, בן זוג מפרגן תומך ושותף מלא להורות. אני לא מצליחה להתאמן כמו שהייתי רוצה, העייפות גדולה  ולגדל ילדה בת 11 חודשים בבית זה מאוד אינטנסיבי. בעיקר מה שחסר לי ומאוד חשוב אחרי אימון זו ההתאוששות. יש לי משמעת עצמית אז אני מתאמנת כמה שמתאפשר. רוגבי הוא ספורט מגע ולכן חיוני לשלב אימוני כח ולהעלות מסת שריר בשביל לשמור על הגוף, לצד חיזוקים בעיקר את הברך שעברה ניתוח שחזור צולבת ומיניסקוס לפני 5 שנים”.

גם יערה חזק בעניינים. שחקניות הקבוצה חוגגות ניצחון יחד עם יערה, בתה של נעמה

איך את מחלקת את העומסים ואת הכוחות בין תפקיד האימון לתפקיד השחקנים?

“בהתחלה חששתי מהשילוב של אימון ומשחק, אבל השחקניות קבלו מאוד יפה את זה שהמאמנת שלהן משחקת איתן וזה עוזר. אני משתדלת להשתלב בתרגילים באימון אבל לא תמיד מצליחה, חשוב לי להסתכל על השחקניות לתת פידבקים, ללמד ולשפר אותן. אני נסמכת בעיקר על הניסיון שלי אבל השאיפה להצליח להשתלב יותר באימונים. בטורנירים זו לא בעיה אני מצליחה לעשות גם וגם, שוב, בזכות המשמעת שיש לשחקניות, וכמובן בזכות גדנקן עוזר המאמנת”. 

סביבך שלושה גברים בתפקידי מפתח. איך הדינמיקה ביניכם?

“אני אוהבת לעבוד עם הגברים שלי, יניב גרטי – מנהל המועדון, עופר המבורגר – המנהל המקצועי וגיא גדנקן – עוזרי. בתור מי שגדלה כבת יחידה בין 5 אחים בנים אני מסתדרת מצויין בחברה גברית. עופר, יניב וגיא משתפים פעולה נהדר ומפרגנים לי, אני לא צריכה להלחם על המקום שלי זה ממש רחוק מהמציאות במועדון שלנו. זו אווירת משפחה, לא פחות מזה”.

גם תמיכה חזקה בבית. נעמה בדיחי ובעלה, אלעד

מה הסיבות להצלחת הקבוצה שלכן העונה?

“התחלנו את העונה בטון גבוה עם מחנה אימון בגארוגיה עם הנבחרת הלאומית שלהן, והמשכנו עם  כיבוש המקום הראשון בליגה ב-2 הטורנירים האחרונים. הקבוצה בעלייה, העבודה באימונים אינטנסיבית והן עומדות באתגרים שאני מציבה להן, פיזיים ומנטליים. כל זה לא בא על חשבון האווירה החברית משפחתית שיש בין הבנות”.

מה המטרות שלכן להמשך?

“עוד חודש וחצי טורניר הגביע ולשם אני מכוונת, לקחת לראשונה אי פעם את הגביע ולהביא אותו לגליל העליון. זו המטרה, הבנות יודעות ועובדות קשה לקראת זה. אני סומכת עליהן, ניתן את ההכי טוב שיש לנו כדי להגשים את החלום הזה ולעשות היסטוריה ברוגבי נשים הישראלי”.

עוד כמה את רואה את עצמך פעילה בענף הרוגבי? לחזור לנבחרת זו אופציה?

“אני ספורטאית בנשמה, הישגית ותחרותית. לשחק רוגבי ולא לשאוף הכי גבוה שאפשר זה לא מתאים לי, לכן נבחרת ישראל היא אופציה, כמובן. אני בנבחרת מהשנה הראשונה שלי ברוגבי ואני לא מכירה את עצמי בלי להיות שחקנית נבחרת. אבל, החיים השתנו, יערה הבת שלי היא הדבר הכי חשוב ומירב המשאבים שלי מופנים אליה ולאלעד. אנסה להגיע לרב האימונים שמתקיימים במכון וינגייט, ואקווה שאהיה מתאימה להכנס לסגל. גם כאן אני נסמכת על הניסיון שלי אבל העבודה הפיזית קריטית, הרמה באירופה גבוה מאוד ואני צריכה להתאים עצמי אליה”.

תחזור למדים הלאומיים? נעמה בדיחי במדי נבחרת ישראל



בהצדעה מהמנהל יניב גרטי

כשביקשנו ממנהל מועדון רוגבי גליל עליון, יניב גרטי, להעניק חוות דעת לפועלה של נעמה בדיחי, לא שיערנו לעצמנו שנקבל חוות דעת כל כך ארוכה ועמוקה, המעידה על פועלה של בדיחי אז איך הכל התחיל, חושי הסקאוטינג החדים של יניב גרטי: “אתחיל אולי מהסוף ואגיד שנעמה היא המאמנ/ת הכי טוב/ה שאני פגשתי – והכרתי לא מעט מאמנים בענפים שונים. הסיפור של נעמה עם הגליל התחיל כבר ב-2013 (בלי שידעה), כאשר בן זוגה,אלעד,עבד איתי במפעל גלקון בכפר בלום ואמרתי לו שיגרום לה לבוא צפונה, כי ראיתי אותה משחקת כבר בגיל צעיר ונדהמתי. הוא אמר אל דאגה, שנה הבאה היא פה. מפה לשם נעמה ואלעד הגיעו ב2020 לצפון. נעמה הגיעה אלינו לגליל לפני 3 שנים,במטרה לשחק פה רוגבי ולבנות בית בגליל, אחרי שנתיים שלא שיחקה רוגבי עקב פציעה קשה וטיול שעשתה. כבר מהרגע הראשון התאהבה במועדון ואנחנו בה. לאחר השנה הראשונה, בה שימשה כקפטנית הקבוצה, הפכה נעמה למאמנת הקבוצה,כאשר נכנסה להיריון והיום היא מאמנת ומשחקת ועושה זאת בגדול”.

ליהוק מהאגדות. יניב גרטי ונעמה בדיחי

לדבריו, של יניב גרטי, קבוצת הנשים עשתה קפיצה משמעותית ברמתה מאז שנעמה בדיחי תפסה עליה פיקוד: “נעמה הפכה את קבוצת הנשים לקבוצה הכי טובה בארץ, שזכתה מקום ראשון בשני הטורנירים האחרונים, ניצחה הכי הרבה משחקים העונה והפרש השערים שלה הוא הגבוה ביותר. לאליפות זה לא יספיק השנה, בגלל שיטת הניקוד ברוגבי שביעיות, אבל הפנים אל תואר גביע המדינה, בטורניר שיתקיים ב-19.5 בקיבוץ עמיר,כ שהמטרה היא – תואר ראשון לקבוצת הנשים מאז הקמתה וכמובן לאליפות שנה הבאה”.

יניב גרטי שם את הדגשים על האיכויות של נעמה בדיחי ברמת האופי: “אני חושב שמה שעושה את נעמה למאמנת כל כך טובה, זה שעם כל מה שהיא דורשת מהשחקניות – והיא דורשת המון, היא דורשת יותר מעצמה ומהווה דמות לחיקוי והערצה. האימונים שלה מתוכננים ומדויקים, היא לא מוותרת לאף שחקנית ולמרות שבהתחלה היא מאוד קשה ולפעמים קשה לעקל אותה, היא נשמה טובה, שמאוד דואגת לסובבים אותה ובמיוחד לשחקניות שלה. מעבר לצד המקצועי, אני מת על נעמה ברמה האישית, אנחנו מדברים מלא ועל הכל ויש בינינו איזונים מצויינים, שגורמים לעשייה טובה ומלאה יותר. לאלו שלא מכירים את נעמה או להורים לילדות ונערות( וגם ילדים ונערים), נעמה היא הדמות שהייתן רוצות שהילד/ה שלכם יגדל להיות – אישה חזקה, בטוחה בעצמה, לא מפחדת לשבור תקרות זכוכית וספורטאית על ואני אישית הייתי מאוד שמח אם 3 הבנות שלי יגדלו ויהיו כמו נעמה ואני חושב שעל זה אין מה להוסיף”.

גם ראש המועצה מפרגן. גיורא זלץ לצידם של נעמה בדיחי ויניב גרטי