רשמים מסיור מושבות של תלמידי בית החינוך עמק החולה

תלמידי שכבת י’ חזרו עם הרבה ידע, תובנות וחוויות מסיור ביסוד המעלה ואיילת השחר

בדיוק לפני 100 שנה, בשנת תרפ”ג, נבנתה הרפת הראשונה באיילת השחר על ידי קבוצת פועלים יהודים מגדוד העבודה, ובתאריך יפה לא פחות 23.1.23 יצא צוות מגמת היסטוריה של בית החינוך עמק החולה עם תלמידי שכבת י’ לסיור מושבות, במטרה לפגוש מקרוב את הנושאים שנלמדו בכיתה. במהלך הסיור התלמידים נדרשו לאסוף ולתעד מקורות היסטוריים כחלק מהערכה חלופית לבגרות בהיסטוריה.

אין כמו סיפור טוב ומראה עיניים כדי להמחיש את סיפורם של אנשי העלייה הראשונה והשנייה, האיכרים והחלוצים, תקופה עם תקוות גדולות לעם היהודי.הסיור החל בחצר האיכרים המרשימה של משפחת דוברובין הסובוטניקים שהקפידו על שמירת השבת, משם בנסיעה קצרה ליסוד המעלה, שם טיילו ברחוב המייסדים שבו בתי אבן עם גגות אדומים וחצר עתיקה. בתים המאופיינים באדריכלות אירופאית, ביניהם ניתן עוד למצוא עצי תות בודדים, זיכרון לתעשיית המשי שתכנן הברון רוטשילד. הבתים הללו מספרים את סיפורם של המתיישבים הראשונים שעברו תלאות רבות, בוזזים, מלריה ועבודת כפיים קשה.



חזרה לאוטובוס ונסיעה על הכביש הארוך של המושבה, כביש ארוך ויפה, שדרת אקליפטוסים במישור אדמת עמק החולה לכיוון היעד הבא, נג’מת א-סובח הלוא היא איילת השחר. בקרב הראשונים היה ויכוח האם יחיו כקיבוץ או כמושבה, את המבנים האיילתים הראשונים בנו בצורת פרסה, מעין חצי נהלל. המסלול נקרא ‘כביש הפרסה’ ומתחיל במבנה הרפת הראשונה המעוטרת בתבליט בטון מרשים: צרור שיבולים, מגל, פטיש וכף בנאים, סמל גדוד העבודה ‘קבוצת אחווה’ שנבנה כאמור לפני 100 שנה. הביקור בקיבוץ מתאר את חיי הקומונה השיתופיים: בית ילדים, חדר אוכל, אקונומיה, אלו ממחישים את ערכי הסוציאליזם והשאיפה לעולם חדש ושוויוני של צדק.

אדוה ריבר, רכזת מגמת היסטוריה, סיכמה בסיפוק את הסיור: “אני מבקשת להודות למחנכי שכבה י’, שהיו שותפים וכוח משמעותי בשני הסיורים. תודה גדולה לצוות היסטוריה שתכנן, דייק וביצע בעמל רב את סיורי ההכנה, הכנת החידונים והמשחקים, ולבסוף גם הדריך בשטח: מעין הס אשכנזי, ברוך ליפסקי, מאור הורביץ ואנוכי. תודה מיוחדת לאמיר יעקובי שהגה את הרעיון לסיור וביצע אותו בשנתיים האחרונות. אסיים בציטוט מחזון אחד הלגיונות של אורי צבי גרינברג: התִזכרנו, אלוהים, / עדת עלמים ועלמות, / ללא אב פה וללא אֵם פֹּה,/ כמו בַצבא, בַמערכה / והמעדר היה חותך, כמו חרב בגוף פלשת /והמכבש היה מובל כמרכבת המשיח”.