חגי שוורץ נבחר למגדל החודש של גליל שוק מקומי

חגי שוורץ מראש פינה, נצר למשפחת חקלאות שורשית, משתף בחיבור המיוחד שלו ושל משפחתו לענף החקלאות.

*. מתוך עמוד הפייסבוק גליל שוק מקומי

זהו סיפור מיוחד על איש, ששורשי החקלאות שלו עמוקים במיוחד. קוראים לו חגי שוורץ, דור חמישי למתיישבי ראש פינה, בן ממשיך לשושלת מפוארת אשר עוסקת בתיירות וחקלאות מקומית כבר מעל 130 שנים. חגי בן 50, נשוי למיכל, חוקרת במדעי הרפואה. לחגי ומיכל 3 ילדים אמיר בן 16, זוהר בת 14 וגלעד בן 10. חגי בעל שני תארים בחקלאות, במהלך עבודת המאסטר התמחה במחלת החירכון באגס. כתחביב חגי משפץ רכבים ישנים ואת הטרקטורים אשר פועלים במשק המשפחתי הוא שיפץ וחידש.

כשהיה חגי בן 17 אביו נפטר, והמשק נשאר בידי המשפחה. חגי הצטרף לאחיו עדי בניהול המשק לאחר שסיים את לימודיו. כיום הם מנהלים את המשק המשפחתי יחד ומגדלים בו פירות נשירים. האחים שוורץ מומחים בעיקר בגידול אגסים אך בנוסף מגדלים משמשים, נקטרינות, שזיפים, חבושים, אפרסקים וזיתים. חגי ועדי ממשיכים את דרכם של אביהם כבר מעל ל34 שנים. בשטח המשפחתי ישנם מטעי אגסים שסבא שלהם נטע בשנת 1957, עצים שעדיין מניבים פרי. כחלק מהנחלת המסורת החקלאית חגי ועדי מזמינים את ילדי ראש פינה להצטרף לנטיעות העצים החדשים. כל ילד שנוטע עץ חותם על יד העץ את שמו ונוצר סביב העץ חיבור. לא פעם מגיעים הילדים לפגוש את העץ שנטעו ורואים כיצד צמח וגדל.

חגי שוורץ

חגי מספר “משפחה שחיה סביב חקלאות ותיירות זו משפחה שחיה סביב עונות השנה. כל שנה, כל עונה שונה מקודמתה וצריך לדעת להיות מספיק גמישים ולהתמודד עם האתגרים השונים” אזור ראש פינה הוא לא אזור אידיאלי לחקלאות. היתרון של החקלאות המקומית היא עקשנותם הבלתי נדלית של החקלאים ויכולתם להמציא דרכים מגוונות להתגבר על האתגרים.

המשק המשפחתי עובד יחד עם בית האריזה רפקור כבר 50 שנים. בית האריזה הוותיק בראש פינה, הבית של האגס הישראלי עשרות בשנים, ובנוסף מרכז גם את כל פירות הקיץ העסיסים והאהובים ממגדלי האזור. שיתוף הפעולה מאפשר למגדלים להיות בראש שקט בכל הנוגע לשיווק הסחורה והפצתה. מאז כניסת המותג ‘גליל’ והפצת הפרות תחתיו התחזקה גאוות היחידה. השותפות עם גליל פתחה את השיווק המקומי לאפיקים חדשים ומשמעותיים. הגורמים הללו נותנים אורך רוח לחגי ושאר המגדלים שיודעים בוודאות שבית האריזה יעשו הכל כדי לשווק את הפרי האיכותי בצורה הכי טובה ואחראית.

מעבר להתמודדות עם איתני הטבע נראה שישנם אתגרים שמציבה המדינה. לא פעם עדכנו הרשויות את חגי על הפקעת שטחים לטובת פרוייקטים שונים. התמודדות לא פשוטה לחקלאי שכל פרנסתו תלויה בשטח עליו הוא מגדל. העלאת מחירי המים והבירוקרטיה הבלתי נגמרת בנושא העובדים הזרים גם כן מאוד מקשה על עבודת החקלאים.

ראש פינה היא בירת האגס, הפרי המקומי נודע בכל הארץ ומביא גאווה גדולה. עם זאת גידול אגס הוא מאוד קשה והתשואה מגיעה רק שנה לאחר הקטיף. ההשקעה בפרי מאוד גדולה ודורשנית. יש שלושה גורמים עיקריים המקשים בגידול האגס. הראשון הוא חירכון האגס, שמעבר לפגיעה בפרי יכול גם לפגוע בעץ כולו. השני הוא פסילת האגס הפוגע באיכות הפרי. והשלישי הוא העליה בייבוא. עם שלושת הגורמים הללו נראה שיותר ויותר מגדלים ישראליים מצמצמים מטעים. נראה שהמגמה בתחום האגס היא שיישארו מגדלים מועטים והפרי יהפוך לפרי בוטיק.

החיבור השורשי של חגי לאדמה ולשטח מהווה עוגן משמעותי בחייו. “קשה להיות חקלאי, אבל אין מספק מזה. לראות את הפרות שאתה גידלת על שולחנם של ישראלים בכל הארץ משמח אותי וממלא אותי בגאווה”.

תוצרת ישראלית מבוחרת. האגסים שמגדל באהבה חגי שוורץ