למקרה של מלחמה בגזרה הצפונית

38 מקלטים שודרגו בחצור הגלילית בשנתיים האחרונות, כחלק ממאמץ של המועצה המקומית לתת מענה למקרה של מלחמה בצפון. הבעיה שנותרה העדר ממ”דים בחלק ניכר מהבתים, מציאות שקיימת ביישובים רבים בצפון

מקלט ציבורי בחצור הגלילית

כמה ניסיונות של ירי מגבול לבנון במהלך מבצע שומר החומות, הבהירו לכל מי ששכח שהאיום הגדול ביותר על מדינת ישראל הוא מצפון, ולכן יש צורך להיערך מבעוד מועד לתרחיש של מלחמה בגזרה הזאת.

יחד עם זאת, תושבי הצפון נהנים משקט ביטחוני במשך תקופה ארוכה. בחצור הגלילית ניצלו את התקופה השקטה על מנת להיערך גם לימים סוערים יותר, וביצעו טיפול ושדרוג במערך המקלטים הציבוריים ביישוב.

נכון להיום ישנם בחצור הגלילית 69 מקלטים, ועל פי דיווח של המועצה המקומית, רובם נמצאים כבר ברמת כשירות טובה מאוד (43). במהלך השנתיים האחרונות המועצה המקומית טיפלה באופן יסודי ב 38 מקלטים, ועל פי תכנית העבודה המתוקצבת, בשנתיים הקרובים יושלם טיפול מעמיק בשלושה מקלטים נוספים.

ניקוז מים מתוך מקלט, צילום: מ.מ. חצור הגלילית

בשבוע החולף צוותי המועצה בחצור הגלילית ביצעו שאיבות מהמקלטים השונים וטופלו מספר לא מבוטל של מקלטים מוצפים ברחבי חצור הגלילית. בנוסף לכך השבוע נקלט בעל תפקיד לטיפול בסוגיית המקלטים.

ראש המועצה, שמעון סויסה, הצהיר כי בכוונתו להאיץ את הטיפול בכלל המקלטים, והבהיר כי על אף שהמקלטים ‘הפרטיים’ בבניינים המשותפים הינם באחריות דיירי הבניין, במועצה המקומית חצור הגלילית פועלים לפנים משורת הדין לסייע לתושבים בהכשרתם, וקוראים לתושבים לבצע בדיקה תקופתית לכשירות המקום על מנת שיהיה ערוך לכל תרחיש.

ביובית שהופעלה לניקוז מים במקלטים. צילום: מ.מ. חצור הגלילית

הפעילות של המועצה המקומית בחצור בתחום המיקלוט יכולה לתת מענה בסיטואציה בה יש אש בלתי פוסקת ונפילות טילים ופצמ”רים בתדירות גבוהה, כפי שהיה בקרית שמונה בשלבים המאוחרים של מלחמת לבנון השניה. אז לתושבים אין ברירה, והם חייבים להישאר במקלטים עד יעבור זעם.

לעומת זאת, בתרחיש כמו שהיה בסבב האחרון של הלחימה בעזה, ההנחייה היא להגיע למרחב מוגן, כי ממילא אין מספיק זמן להגיע למקלט. לכן צריך פתרונות אחרים. כשאביגדור ליברמן היה שר הביטחון, הוא ניסה לקדם הקמת ממ”דים בכל בית באזור הצפון עד מרחק 40 ק”מ מהגבול. היוזמה הזו נגנזה, וספק אם תחודש בעתיד הנראה לעין.