הצפון הפרוע

על רקע מקרה של הצתת דחפור לצורך גביית דמי חסות שאירע אתמול, התקיים היום דיון בנושא הטרור החקלאי בהשתתפות השר לביטחון פנים ושר החקלאות בבית האריזה רפקור בראש פינה

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה (מימין) ושר החקלאות, אלון שוסטר, בדיון בפשיעה החקלאית בבית האריזה רפקור

אתמול בשעות הצהריים בישוב חצור הגלילית מספר רעולי פנים הגיעו לאתר בניה. הם הורידו נהג דחפור שעבד במקום מהכלי שעליו עבד, תוך שהם יורים באוויר, והציתו את הדחפור. שוטרי משטרת ישראל הוזנקו למקום אספו ממצאים גבו עדויות ופתחו בחקירה במסגרתה נעצרו 3 חשודים בשנות ה-20 תושבי כפר טובא זנגריה.  והחקירה הוטלה על היחידה ללוחמה בפשיעה (יל”פ) של מרחב כנרת.

בהודעת המשטרה נאמר כי הרקע למעשה הוא ככל הנראה סכסוך בין חברות שמירה, אולם בהחלט יתכן שהמשטרה לא מעוניינת לפרסם בשלב זה שהרקע הוא גביית דמי חסות עד להשלמת חקירת המקרה.

כלים חקלאיים שהוצתו בעמק החולה לפני מספר שנים, כחלק מהפשיעה החקלאית

הסיפור של הצתות על רקע גביית דמי חסות אינו חדש, והוא עולה לכותרות בכל פעם מחדש. למרות מאמצי המשטרה יש עדיין פעילות של כנופיות שמנסות להטיל אימה על בעלי עסקים. המעוז של הכנופיות הללו הוא הכפר טובא זנגריה.

היום הגיעו לצפון שני שרי ממשלה שמופקדים על הנושא, השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, ושר החקלאות אלון שוסטר.

במהלך ביקורם של שני השרים התקיים הבוקר דיון בנושא הטרור החקלאי בבית האריזה והקירור רפקור בראש פינה, בהשתתפותם של אוחנה ושוסטר, וכן מנכ”לי משרדים, ראשי רשויות מהאזור, מנהלי ארגונים חקלאיים, מפקד מחוז צפון במשטרת ישראל, מפקד מג”ב ועוד.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אלון שוסטר התייחס לפשיעה החקלאית ואמר: “אנחנו נמצאים בבית האריזה רפקור שבראש פינה, מקום שסבל מהתנכלויות והצתות בשנים האחרונות, תוך ניסיונות סחיטת פרוטקשן מצד גורמים עבריינים. המקום הזה מהווה סמל להתמודדות הכמעט יומיומית של חקלאי ישראל עם תופעת הפשיעה החקלאית.

מבצע לילי לתפיסת כנופיות דמי חסות בטובא זנגריה, צילום: משטרת ישראל

“לפני מספר חודשים נפגשנו השר אוחנה ואני יחד עם הצוותים המקצועיים שלנו כדי לגבש מתווה לטיפול בפשיעה החקלאית .השר אוחנה הפגין מחויבות גדולה לטיפול בתופעה הפסולה הזו ובשם חקלאי ישראל אני מודה לו על כך.


“היום יחד עם מפקד מחוז צפון של משטרת ישראל, אנחנו ממשיכים את העבודה שהתחלנו ועושים את זה כאן במקום שמהווה סמל לעמידה האיתנה של החקלאים. אני מבקש לקרוא גם למשרד האוצר, למשרד המשפטים, למשרד הפנים וכל משרד ממשלתי אחר שעשוי להיות רלוונטי להירתם יחד אתנו בנגע הזה”.

ירון בלחסן, מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל שהשתתף בדיון היום עם השרים אומר: “אני מודה לשר החקלאות והשר לביטחון פנים, שהגיעו לשמוע מראשי הרשויות והחקלאים בגליל על הפשיעה והטרור החקלאי הנמצאים בעלייה מתמדת ומדאיגה.

יו”ר איגוד מגדלי הפירות, ירון בלחסן

“מדובר בתופעה רחבה וקשה מאוד הפוגעת בפרנסתם של החקלאים היושבים בגבולות המדינה, המספקים תוצרת חקלאית לכל תושבי ישראל, כאשר ברוב המקרים מדובר באובדן שלא ניתן להשיבו.

“אני קורא לממשלת ישראל להוסיף תקציבים למשטרה הירוקה והפיצו”ח ביחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, בכדי לרשת ביתר יעילות כוחות בשטחים הנרחבים ולבתי המשפט להחמיר בעונשם של מבצעי הטרור החקלאי”.