הסוף לכלים החד פעמיים בשמורות

מליאת המועצה האזורית הגליל העליון אישרה חוק עזר האוסר על הכנסת כלים חד פעמיים לשמורות הטבע שנמצאות בשטח השיפוט של המועצה. השרה לאיכות הסביבה, גילה גמליאל, בירכה על הצעד הזה

צילום: מועצה אזורית הגליל העליון

פסולת הפלסטיק היא אחת הרעות החולות של העידן המודרני, והיא יוצרת זיהום סביבתי שרק הולך וגדל עם הזמן. מרבית הפסולת הפלסטית היא של אריזות או כלים חד פעמיים. את הפסולת הזו ניתן למצוא גם לאורך הנחלים בגליל העליון,

במועצה אזורית הגליל העליון הוקמה לפני מספר שנים יחידת פיקוח על הנחלים, ולפקחים יש סמכות להטיל קנסות על מי שעובר על התקנות, כולל גם על השלכת פסולת, אולם הפקחים אינם יכולים להיות בכל מקום ובכל זמן, ועד היום, רק אם הם היו תופסים מישהו על חם משליך פסולת, הם היו יכולים לקנוס אותו.

עכשיו כל זה הולך להשתנות. מליאת המועצה האזורית הגליל העליון אישרה חוק עזר חדש שאוסר על שימוש בכלים חד פעמיים בשטחי שמורת הטבע והגנים הלאומיים, וזה אומר שאם מטיילים ייתפסו בזמן שהם משתמשים בכלים חד פעמיים, או שיש ברשותם כלים כאלה בשטחי השמורות, ניתן יהיה להטיל עליהם קנס.

מבצע ניקיון בירדן. צילום: אינדי פארק

ראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, הסביר את הרציונל של החוק בראיון לעיתון גלובס, ואמר: “אנחנו אוספים עכשיו 30 טון אשפה ביום במשך חודשיים, במכלים גדולים שאנחנו מפזרים לאורך הנחלים. הכמות היא יותר מפי 2 משנה רגילה,

“בשנה רגילה, 20% מהאשפה של המועצה שלנו היא לא של התושבים אלא של המבקרים. כדי להתמודד עם העומס הנוכחי, אנחנו מחזיקים שישה צוותי ניקיון וחמישה פקחים, לקחנו 12 ‘מסבירנים’ שמסתובבים באזור. אנחנו נערכים לכך שהשנה נצטרך לשלם 6-7 מיליון שקל על האופרציה הזו, לעומת 3 מיליון בשנה רגילה”.

גיורא זלץ וראשי הרשויות באזור במפגש שעסק בנושא הנחלים. צילום: מועצה אזורית הגליל העליון

במשרד להגנת הסביבה תומכים ביוזמת החוק החדש, והשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, פרסמה הודעה מטעמה בה נאמר: “בקרוב ייאסר השימוש בכלים חד פעמיים בשמורות הטבע ובגנים בגליל העליון. שאפו לראש מועצה אזורית הגליל העליון גיורא זלץ!

“אני קוראת לראשי רשויות נוספים ברחבי הארץ שהסביבה חשובה להם – פנו אלי באופן אישי, ויחד בשיתוף פעולה נאסור על שימוש בכלים חד פעמיים גם באזורים שלכם, בחופי הים בשמורות הטבע והגנים”.

על פי תוכן ההודעה שפרסמה המועצה האזורית התכולה של החוק היא רק בשמורת הטבע ובגנים הלאומיים. הבעייה היא שישנם בגליל העליון קטעי נחלים שנמצאים מחוץ לשטחי השמורות, ואם החוק לא יהיה תקף לגביהם, התופעה הפסולה של השלכת פסולת באותם קטעים תימשך.

פסולת ליד גשר בנות יעקב, צילום: זוהר לידר

עוד עניין שלא ברור הוא מה בנוגע לאריזות פלסטיק. האם החוק החדש יאסור הכנסת מוצרי אוכל ארוזים באריזת פלסטיק. אריזות פלסטיק של מוצרי מזון מושלכות לאורך הנחלים לא פחות מכלים חד פעמיים, לכן החוק החדש לא בהכרח פותר את כל הבעיה של השלכת פסולת פלסטיק.