חג המים של יונתן ורטיקובסקי

יונתן ורטיקובסקי מונה לרכז ענפי השחיה והכדורמים בעמותת הספורט גליל עליון. אנו שמחים לארח אותו לראיון בפינת “מאמן החודש”.

פעילות הספורט בענפים השונים מוקפאת כבר למעלה משבוע, אך בעמותת הספורט גליל עליון, המנוהלת ע”י אחיקם שושן, עובדים במרץ לקראת העונה הבאה. לאחרונה מונה לתפקיד רכז ענפי המים – שחייה וכדורמים, יונתן ורטיקובסקי (32) מקיבוץ מלכיה, שהחל את דרכו בעמותה כשחיין צעיר ובגיל 19 מונה למאמן שחייה ובתשע השונים שימש בתפקיד מנהלן ודובר עמותת הספורט. ורטיקובסקי סיים את תפקידו כמנהלן וימשיך בתפקידו כדובר לצד פעילות ניהול ענפי המים, בתקווה שאלה יחזרו בהקדם לפעילות.

מהדק את הקשר עם המים. יונתן ורטיקובסקי


יונתן ורטיקובסקי עבד לאורך השנים עם הרבה רכזי ענפים, מאמנים ומנכ”לים של עמותת הספורט, זכה לשבחים מקיר לקיר על תפקודו. הטיב להגדיר זאת נעם כהן – המנהל הארגוני של העמותה, עוזר המאמן בקבוצת הכדורסל בוגרים של הפועל גליל עליון, ששימש גם כרכז ענף הטריאתלון ומאמן כדורסל במחלקת הנוער: “אני שמח מאוד בשביל יונתן על המעבר שהוא עשה להיות חלק מרכזי יותר במחלקת השחייה. אני יודע שהספורט זורם בדם של יונתן ומעבר ליכולות המקצועיות שלו שהוא כל הזמן דואג לשדרג, לפתח וללמוד. יש ליונתן השפעה חיובית על סביבת עבודה נעימה וטובה, על קשר אישי ברמה גבוהה מאוד עם כל המאמנים, ההורים הספורטאים והמעטפת שסביב מחלקת השחייה – ואני חושב שדי מהר ובוודאי לאורך זמן מחלקת השחייה תתפתח ותצמח בהנהגתו. מעבר לכל הדברים שציינתי ברמה המקצועית, יונתן הוא קודם כל חבר אמיתי, איש מצחיק אבל גם רציני כשצריך. מאוד שכיף לעבוד איתו ולידו ואני מאחל לו כל טוב גם בחיים המקצועים וגם בחיים האישיים לצידה של רעייתו, כנרת”.

מכאן נמשיך לראיון שקיימנו עם יונתן ורטיקובסקי – “ספורטאי החודש” שלנו.

איך אתה מסכם תקופה כל כך ארוכה כמנהלן וכדובר?

“כיף גדול. לאחר 9 שנים החלטתי שהגיע הזמן לשינוי. בתפקיד הדובר אני ממשיך לשמחתי ותפקיד המנהלן עבר לידיה של דפנה עזריהו שני. אהבתי מאוד את תפקיד המנהלן, זה תפקיד רוחבי, אתה נוגע בכל פעילות שמתקיימת בעמותת הספורט. מהפעילות החוגית, אירועי הספורט הקהילתיים ועד הפעילות התחרותית. זה תפקיד מפתח, חשוב מאוד. מחבר בין המשרד לשטח. אהבתי את הקשר הישיר והקרוב עם הורי הספורטאים, את שיתוף הפעולה עם המחלקות השונות במועצה. זה תפקיד מעניין ומאתגר”

התחלת את הדרך שלך כאדם בוגר בעמותת הספורט בתפקיד אימון – ועכשיו אתה חוזר שוב לצד המקצועי. מה גרם לך לחשב מסלול?
“תמיד עבדתי במקביל במחלקת השחייה ותמיד היא הייתה חלק ממני. התחלתי את צעדי בעמותת הספורט כמאמן. עבדתי כמאמן מחליף במשך השנה, בכל קיץ העברתי  שיעורי שחייה בקיבוצים השונים. ברגע שהייתה הזדמנות לקחת את ניהול מחלקת השחייה ולהיות חלק מצוות האימון היה ברור לי שזה מה שאני רוצה. במקביל, ברגע שהגיעה ההצעה לקחת אחריות על ענף הכדורמים שמחתי מאוד וקפצתי גם למים האלה. לאחר 9 שנים בתפקיד המנהלן הרגשתי מיצוי, מיצוי טוב ובריא. אני שמח שהתפקיד היה פנוי וברגע שהייתה לי הזדמנות לקחת את שני ענפי המים (שחייה וכדור מים) ולהצעיד אותם קדימה, לא היה לי ספק שזה מה שאני רוצה לעשות בשנים הבאות”.

נכנסת לתפקיד בזמן לא אידיאלי – תקופת הקורונה. איך אתם מתנהלים בתקופה הזו?
“זה נכון, זה לא פשוט. יום אחד מותר לשחות לכולם, למחרת רק לשחיינים תחרותיים והנה היום אף אחד לא יכול לשחות. זה קשה, אבל אלה החיים. לשמחתי הרבה, אני עובד צמוד לנמרוד פלמה, שהוא מאמן קבוצת הנוער, קבוצות צעירות נוספות ומנהל מקצועי. נמרוד בעל גישה מדהימה לכל הסיטואציה ואנחנו מנסים תמיד לראות את חצי הכוס המלאה. כרגע אנחנו מעבירים לשחיינים אימוני כושר מרחוק, לפחות בתקופה זו הם משתפרים מאוד בכושר הגופני ובגמישות, בתקווה שנחזור למים כמה שיותר מהר לשגרת אימונים “רגילה” כמה שניתן. עברנו קיץ טוב, התחלנו את ספטמבר עם מעל ל 130 שחיינים ושחייניות. אני מקווה שהמספרים רק יעלו עם הזמן”.

בשנים האחרונות הכנסת עוד נישה לחייך – שידור תוכנית הרדיו “ספורטיקובסקי וחיגר”, ברדיו קול הגליל העליון. איך נוצר הרעיון ומה תוכל לספר על החיבור שלך לרדיו ולמגיש שלצידך, אלעד חיגר?

“לפני שלוש שנים אלעד חיגר מונה לרכז ספורט קהילתי בעמותת הספורט, על מנת שירכז את כל הספורט הלא תחרותי. לשמחתי זכיתי בקולגה שהתגלה בהמשך כחבר אמת. לאחר זמן מה, פנו אליו חגית חצב וזהר לידר מרדיו קול הגליל העליון לגבי תכנית ספורט שבועית. חיגר רתם אותי לעניין ומהרגע הראשון היה לנו חיבור טוב. כשחשבנו על שם לתכנית חיגר “החוצפן” העלה את הרעיון “ספורטיקובסקי וחיגר” וכולם אהבו, אז אי אפשר היה ללכת נגד הזרם. אנחנו משלבים בתכנית אירועי ספורט מקומי, ארצי וכשחיגר לוחץ מדברים גם על ליגת הNBA ועל הליגת האלופות בכדורגל. כמובן שהוא הרציני שם ואני זה שפחות. אני הכי נהנה להציק בשידורים לאלדד דיניסמן”.

כובשים את האולפן. אלעד חיגר ויונתן ורטיקובסקי

מי האנשים שהכי השפיעו והיו שם איתך במסע הארוך בעמותת הספורט?
“אני בעמותת הספורט כבר 13 שנים, עברתי תקופות עם המון אנשים. כולם השפיעו עלי, יש יותר ויש פחות. מבחינתי, האדם שהיה הכי דומיננטי עבורי הוא ישי אדלר. אימן אותי בתור ילד וחנך אותי בתור מאמן מתחיל שעד היום הוא שם לכל עצה ושאלה. אם לשים את האצבע על מישהו אחד – זה ישי חד משמעית. עם זאת, יש לי המון קולגות שכל אחד משפיע והשפיע. אני חושב שחוזקת הצוות ואיכות האנשים היא החוזקה של עמותת הספורט. בהזדמנות הזו, אני מביע תודה והערכה גדולה לכל האנשים שעבדתי תחתיהם ועבדתי לצידם על שיתוף הפעולה לאורך השנים”.

לעמותת הספורט מונה מנכ”ל לפני מספר חודשים, אחיקם שושן. איך האינטרקציה ביניכם?
“אחיקם הוא המנהל החמישי שלי, שאני עובד תחתיו. החיבור טוב מאוד. בהתחלה לקחת לנו קצת זמן להכיר אחד את השני, אך שנינו מסתדרים טוב מאוד.. זה מאוד פשוט, כי יש לנו את אותה המטרה – לקדם את הספורט ואת אורח החיים הבריא באזורנו. שנינו עובדים בזה, כל אחד במישורו ואני מקווה שנצליח באמת לקדם את שתי מטרות אלה כמה שיותר”.

מה היעדים של שני הענפים שאתה מנהל לעונה הקרובה ומה לגבי השנים הבאות?
“בענף השחייה המטרות הן להגדיל את כמות השחיינים ולהשתפר כמה שניתן. שיהיו יותר משתתפים בתחרויות הארציות ואני מאמין כשה יקרה גם כמות ההישגים יעלו. בענף הכדור מים המטרה היא לשקם את הענף – שיהיו לנו 4 קבוצות טובות באגודה: ילדים, נערים, נוער ובוגרים. להגדיל את כמות המשתתפים וכמובן אנחנו הישגיים – רוצים לנצח במשחקים בסופו של דבר”.

גם לשבור כוסות הוא יודע. יונתן ורטיקובסקי בטקס החופה עם רעייתו כנרת, בחודש יוני האחרון