בלי הגדרת מטרות ותוכנית ברורה – לא תהיה ספורטאי

בלי הגדרת מטרות ותוכנית ברורה – לא תהיה ספורטאי

מאמן הכדורסל ליאור קרת עם טור הכוונה לילדים, השואפים להצליח בענפי הספורט.

אתה אוהב ספורט, התחברת לענף מסוים מתוך מטרה להצליח בו.  הצב והגדר לעצמך מטרות לטווח קצר ולטווח ארוך ביחד עם המאמן וההורים. אם החלטתם שהמטרה היא להפוך ל”ילד ספורטאי” עליך לקבוע ביחד איתם סדרי עדיפויות ברורים ועל פיהם לנהל ולארגן את הזמן שלך ושל משפחתך.

חשוב להגדיר מטרות ברורות וברות השגה במספר תחומים הקשורים לעיסוק בספורט כדוגמת:

1. אני רוצה להתקבל לכיתת הספורט של חטיבת הביניים בכיתה ז’.
2. אני רוצה להיות שחקן מוביל בקבוצת הילדים/הנערים
3. אני רוצה לרכוש לעצמי חברים חדשים.
4. אני רוצה ליהנות מהאימונים ומהמשחקים.
5. אני רוצה להתקדם ביסודות המשחק הבאים…

עתה, עליכם לקבוע את סדרי העדיפויות שלנו בהתאם למטרות אותן נרצה להשיג. סדר העדיפויות של “ילד ספורטאי” הינו ברור מאד – המשפחה מעל לכל, הלימודים והמסגרת החינוכית של ביה”ס הם הבאים בתור, לאחר מכן הכדורסל והמסגרת של הקבוצה והמועדון. חשוב להשאיר זמן לחברים, בילויים ותחביבים או עיסוקים נוספים.

מומלץ לשלב בתיאום עם המאמן פעילות מסודרת בענף ספורט נוסף – כדורגל, כדוריד,ענפי קרב, משחקי מחבט, שחייה, התעמלות, מחול, רכיבה על סוסים/אופניים וכדומה. המטרה היא לפתח מיומנויות גופניות, קוגניטיביות, מנטאליות וחברתיות מזווית אחרת ומתוך הסכמה והבנה שהפעילות היא בתוספת לכדורסל ומטרתה לפתח ולייצב בסיס ספורטיבי רחב ומגוון ל”ילד הספורטאי”.

כדאי לבנות תוכנית שבועית ביחד עם ההורים ובהמלצת המאמן על מנת לארגן את הזמן בצורה היעילה ביותר ועפ”י סדרי העדיפויות והמטרות שהגדרנו. לפיכך, אוסיף מספר טיפים חשובים לבניית התוכנית:

1. תזונה, שתייה ושינה כבסיס – בכדי למצות את הפוט’ הגופני והשכלי, להגיע לרמת ביצוע מיטבית ולהישגים לימודיים וספורטיביים חשוב לדאוג לתזונה מאוזנת שתספק את כל צרכי הכדורסלן הצעיר, לשתות לרוויה ולספק לגוף כ- 10 שעות שינה ביממה. מומלץ להתייעץ עם תזונאי/ת ספורט לבניית תפריט אישי

2. התנהלות כילד ספורטאי – עלינו ללמוד להתייחס לספורט כדרך חיים ע”י רכישת הרגלי עבודה נכונים, תוך מתן דגש על מחויבות, התמדה, אחריות אישית, חוסן גופני ומנטאלי (ריכוז ואסרטיביות כתכונות מרכזיות) והנאה כגורם מרכזי המוביל להניעה (מוטיבציה). במילים אחרות, חשוב שיהיה לנו

3. שאיפה מתמדת למצוינות – בכדי למצות את היכולות שלנו עד תום עלינו לבקש מהמאמנים משובים ספציפיים ביחס לביצועים שלנו, כדאי גם לבקש תוכנית עבודה (שיעורי בית) ובה תרגילי אימון שמטרתם לשפר את הנושאים בהם אנו מתקשים ולשמר את הנושאים בהם אנו חזקים.

4. המשחק – חשוב להבין ולהתייחס אליו כאמצעי לשיפור, מעין כלי לבדיקת הביצועים שלנו ולא כאל מטרה בפני עצמה. חשיבות הניצחון במשחק הינה משנית ביחס להנאה מהמשחק עצמו והקידום האישי והקבוצתי ממשחק למשחק.

ליאור קרת ובנו (צילום עמוד הפייסבוק הפועל גלבוע/מעיינות)