בג”צ דן בטענות היישובים הלא מפונים

בג”צ הורה למדינה בתוך חודשיים להציג תוכניות עתידיות להתנהלות מול היישובים שלא פונו

בג”צ דן אתמול בית המשפט לראשונה בעתירה שהוגשה כנגד החלטת המדינה שלא לכלול בתכניות הפינוי או בכל תכנית סיוע אחרת את תושבי ותושבות קו העימות בצפון הנמצאים במרחק של 3.5 ק”מ מהגבול למעלה מכך.

העתירה פרסה בפני בית משפט את שגרת חייהם הבלתי אפשרית של תושבים אלו – 5 חודשים תחת איום מתמיד באיזור פעילות מוגבלת המחייב את התושבים להיות צמודים למרחבים מוגנים (זמן התרעה שנע בין 0 ל 15 שניות) ותחת מחסור במרחבים מוגנים, שנת חינוך אבודה, חוסר יכולת לפעילות קהילתית, פגיעות כלכליות, נסיעות בכבישים המאוימים בנ”ט , אי כניסת ספקים, חיים תחת רעש בלתי נגמר של טילים ופגזים, נוכחות צבאית מוגברת, חרדות תדירות ועוד.

במסגרת העתירה טענו כי מצב הדברים מחייב היה סיוע ופיצוי למשפחות אשר התפנו עצמאית בשל התנאים הללו לצד סיוע ישיר ליישובים. לאורך 5 חודשים שום גורם אזרחי מטעם הממשלה לא בחן את הסיטואציה, לא נקבעו קריטריונים כלשהם ולמעשה הממשלה החליטה שהסוגיה לא מטרידה אותה.

עומד נטוש ללא תיירים. מבנה באכסניית כפר בלום



באופן מפתיע ומכעיס המדינה בתגובתה כלל לא התייחסה לסיטואציה הקיימת וכל אשר התייחסה לו הוא הצורך הצבאי לפינוי היישובים הסמוכים לגבול לצורך תמרון חופשי. גם בדיון לא ניתנו תשובות כלשהן.
בדיון טענו כי הסוגיה אינה רק צבאית וכי קיימת חובה על המדינה לשקול הפעלת התכניות הקיימות או לפחות לבנות תכנית מותאמת המתייחסת לתושבים ותושבות אלו.

בתחילת הדיון בית המשפט אשר התמקד בתשובת המדינה נטה להערכתנו לדחיית העתירה כי לא רצה להתערב בהחלטה “מקצועית צבאית”. אנו חשים כי במהלך הדיון הבינו השופטים את הקושי הממשי בחיי האזרחים.

“בהעדר מענים כלשהם הורה בית המשפט למדינה לעדכן תוך 60 ימים בדבר קידום תכניות עתידיות. החלטה זו משמחת במידה מסויימת באשר בית המשפט הבהיר בה כי הוא מצפה מהמדינה לתת פתרונות כלשהם לאוכלוסייה זו”, כך דיווח יורם אבן צור יועץ תקשורת אסטרטגי וחבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון.

לא מוכן לוותר. יורם אבן צור