המרתון – חלקו האחרון של תחרות איש הברזל

כתבה אחרונה בסדרת הכתבות של המאמן אלון הירש על התפתחות ענף הטריאתלון. הפעם – דגש על תחום הריצה וההשתלבות בתחרות “איש הברזל”.

לאחר שבכתבות  הקודמות סקרנו את ענפי השחייה והאופניים וכיצד התפתחו לאורך השנים. כזכור לכם, המרתון הוא החלק האחרון בטריאתלון איש הברזל (שחייה – 3.8 ק”מ, אופניים – 180 ק”מ וריצה – 42.195 ק”מ). בכתבה היום אגע בתחום הריצה.

ייתכן שזו תמונה של ‏‏אדם אחד‏ ו‏מחייך/מחייכת‏‏



הולדת המרתון

האגדה מספרת כי בשנת 490 לפנה”ס השליח היווני פידיפדוס ששימש במקצועו כשליח, רץ מהכפר מרתון לאתונה 39 ק”מ כדי לבשר על ניצחון היוונים כנגד האימפריה הפרסית. מיד לאחר שבישר את הודעתו המשמחת צנח ומת. מה גרם לשליח שהינו רץ במקצועו לצנוח ולמות ממרחק זניח שכזה? התשובה נעוצה בעובדה שפדיפידוס רץ ביומיים שלפני מותו 240 ק”מ שככל הנראה התישו אותו עד למוות.

במשחקים האולימפיים הראשונים בעת החדשה

הוחלט על קיום ענף הספורט שייצג יותר מכל את כוח ההתמדה והעמידה באתגר הקשה מכל – המרתון. האלוף האולימפי הראשון היה היווני ספירידיון לואיס שניצח בזמן של 2:58 דקות. לואיס שהיה במקצוע דוור, הגיע רק חמישי במבחנים אך הפתיע את כולם, בעיקר את האמריקאים, כאשר לקח את הבכורה והתהילה.

אולימפיאדת סט לואיס 1904

בחום של 32 מעלות יצאו המרתוניסטים למסלול ההררי וקשה. להפתעת כולם נכנס לאיצטדיון לורץ הניו-יורקי ואף הצטלם עם בתו של נשיא ארה”ב רוזוולט, אלא שאז התבררה התרמית, לורץ שהחל לרוץ עם כולם כשל לאחר כ- 15 ק”מ אך במקום לפרוש מהמרוץ עלה על כלי רכב ונסע עימו כ- 18 ק”מ. או אז הצטרף חזרה לריצה רענן ומלא כוח. לורץ נפסל לכל ימי חיו מנבחרתו.

מרתון אולימפיאדת לונדון 1908

במרתון זה קבע כי התחרות תחל בארמון וינזדור כדי לאפשר לנכדי המלך לחזות בזינוק .כך נקבע מרחק המרתון הרישמי – 42.195 מטר. בתדריך לפני התחרות נמסר למתחרים כי עם כניסתם לאצטדיון יהיה עליהם לפנות שמאלה לפי הנוהג האנגלי ולא ימינה כפי שמקובל בכל העולם, להקפת הסיום 800 מטר לסיום נטל את ההובלה איטלקי נמוך קומה דורנדו פייטרי. בהגיעו לאצטדיון, מותש לחלוטין וחצי מעולף, פנה כפי שהורגל תמיד, ימינה ולא כפי שהורו החיצים והסדרנים שמאלה. כוחו אזל מגופו. הוא נע ונפל כשיכור. הקהל הנלהב קרא למארגנים לאנשי העזרה הראשונה ולסדרנים לעזור לו. הבודדים מבין הצופים שידעו את החוק צעקו מנגד “לא”, היה ברור כי כל עזרה תביא מיד לפסילתו. דורנדו התמוטט ומתוך רחמים עזרו לו לקום. כך כשחצה את קו הסיום היה ברור כי תוגש בקשת פסילה ואכן כך היה. הייס האמריקני הוכרז כמנצח החדש. מספר ימים אח”כ זכה פייטרי בגביע ניחומים מהוד מעלתה.

אלון הירש