על הפרק: מפעל אזורי למיון פסולת הגליל והגולן

באשכול גליל מזרחי לוקחים את כל סוגי הפסולת האזורית לידיים: ביתית, בניין, חקלאית, אלקטרונית וקרטונים, מקדמים מיחזור ומכוונים להקמת מפעל אזורי למיון פסולת

איגוד ערים אשכול גליל מזרחי מונה 18 רשויות הפועלות יחד לטיוב איכות החיים של תושבי האזור, ובתוך כך, שם דגש רב גם על שמירה על סביבה נקייה ומקיימת באזור הגליל והגולן.

מערך ניהול פסולת אזורי וקיימות של אשכול גליל מזרחי, שהוקם לפני כ-5 שנים במטרה לתת מענה אזורי לאיסוף והטמנת הפסולת ברשויות האשכול, מספק להן שירותים תוך ניצול יתרון הגודל המאפשר התייעלות כלכלית, סביבתית ותפעולית בתחום. המערך,שמימש עד כה כ- 50 מיליון ₪ מכספי קולות קוראים של המשרד להגנת הסביבה, באמצעותם שודרגה כל פעילות פינוי הפסולת במרחב, מפנה באזורנו מדי שנה כ- 105,000 טון פסולת לאתרי קצה, ב 60 משאיות הפועלות מדי יום. 

“אנו מציעים לרשויות שירות יעיל ומתקדם של פינוי הפסולת היישובית תוך פיתוח שירותים חדשים, התייעלות משמעותית, צמצום הפערים בין הרשויות, הגנה על הסביבה ושמירה על הנראות של יישובי האשכול”, משתף מנהל האגף לניהול פסולת אזורי וקיימות באשכול גליל מזרחי חיים אלמליח.
“המענה שניתן לרשויות בתחום, הינו הוליסטי לכלל סוגי הפסולת: פסולת ביתית, קרטונים, פסולת בניין (שירות חדש) ובקרוב גם פסולת חקלאית ואלקטרונית. כל זה למען שמירה על ניקיון האזור, מניעת זיהום והגנת הסביבה”. עוד מוסיף אלמליח, כי עבודת הצוות המקצועי של האגף, הכולל  גם את שגיא ניומן, אילן אטיאס וקייסי בהא, מתנהלת בשיתוף פעולה הדוק עם מנהלי השפ”ע ברשויות, תוך מערכת יחסים של אמון מלא.  לדוגמא, בחופש גדול, בחגים ובמועדים, תוכניות העבודה נבנות יחד ומותאמות, לטיפול בפסולת הרבה באזורנו המטוייל. 

הדמיה של המפעל

 משפצים? בונים? אנחנו מפנים!

בימים אלה, משיק האשכול, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, שירות חדש של פינוי פסולת בניין מבית הלקוח ועד למפעל המיחזור או ההטמנה. תושבי האשכול הבונים או משפצים את ביתם, היזמים והקבלנים יכולים מעתה להזמין מהאשכול שירותי הצבת מכולה ופינויה לאתר מוסדר. השירות מתאים לכל סוגי פסולת בניין, גם לשיפוצים קטנים, באמצעות באלות או מכולות. השירות הינו מבוקר, מפוקח, מתקדם, אטרקטיבי וירוק. “זה המקום להזכיר שמי שבונה נדרש להמציא אישור גם על פינוי פסולת בניין והשירות יעסוק גם בהנפקת אישורים לקבלת טופס 4 מהועדה לתכנון ובנייה” מדגיש אלמליח. 

כחלק מהיערכות לשירות זה ועל מנת להיאבק בהשלכה הפיראטית של פסולת בניין בשטחים פתוחים, נחתם בחודש יולי הסכם בין האשכול למועצה המקומית בוקעתא ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה, להקמת מתקן אזורי לטיפול בפסולת בניין בשטחי המועצה והעבודות להקמתו החלו.

שירותי אכיפה

כחלק מהמאמץ לשמור על הגליל והגולן נקי ויפה, האשכול מפעיל גם שירותי אכיפה סביבתית. כיום השירות פועל במועצה האזורית מרום הגליל עם פקח 1, ובמהלך חציון א’ 2024 הוא יתרחב, עם הוספת  2  פקחים ופתיחתו לכל רשות שתרצה אכיפה בתחומה.

שמירה על הסביבה גם בחינוך – אוספים, ממחזרים ומרוויחים

ב -2024 המערך מתכנן להוביל גם את תחום המיחזור באזור כולל מיחזור קרטונים, פסולת אריזות (כתומים) ובקבוקים – יחד עם השקתו של קונספט חדשני: פעילות חינוכית של מיחזור בקבוקים במוסדות החינוך. בבתי ספר, שיחפצו בכך, יוצבו כלי אצירה, התלמידים יביאו בקבוקים למיחזור ואילו הכסף שייאסף, יישאר בבית הספר- וישמש למטרותיו.

בנוסף, מקדם האשכול שירות חדש לחקלאים, איסוף וטיפול בפסולת חקלאית – תכנית בנושא הוגשה למשרד להגנת הסביבה ומחכים לאישורה, והוא מתמודד בקול קורא נוסף בגובה של 13 מיליון ₪ שמטרתו קידום המיחזור וצמצום ההטמנות בהתאם למדיניות המשרד להגנת הסביבה 2020-2030. 

כחלק מהבעת האמון של המשרד להגנת הסביבה באשכול, אירח האשכול, בחודש יולי האחרון את כנס האשכולות האזורי לטיפול בפסולת של מחוז צפון במשרד, במסגרתו הוצגה תכנית המשרד על ידי סמנכ”ל בכיר לשלטון מקומי אלעד עמיחי, המתרכזת במספר תחומים: קידום אתרים למיון, טיפול בחומר אורגני והשבת אנרגיה מפסולת, הסדרת הטיפול בחומר אורגני, חוק פסולת אלקטרונית –  תקופת הכרה חדשה, חוק הפקדון – תיקונים, חוק האריזות – המשך  פריסה ושיפור  הנגישות.

מבט לעתיד – מפעל אזורי למיון פסולת

בחודש פברואר האחרון חודש המכרז האזורי לאיסוף אשפה אזורי, לעוד 5 שנים. לדברי מנכ”ל האשכול יורם אזולאי מדובר ב”הבעת אמון של הרשויות העובדות יחד איתנו למען השמירה על סביבה נקייה” לדבריו, “ניהול וטיפול אזורי בפסולת מאפשר לחסוך בעלויות להתמודד מול אתגרים ולמצוא להם פתרונות”.

אחת המטרות הגדולות שהאשכול סימן לעצמו הינה הקמת מפעל  אזורי למיון פסולת בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל. ראש הרשות המוביל את תחום פסולת אזורי וקיימות באשכול ב-5 השנים האחרונות הוא ראש המועצה המקומית חצור הגלילית שמעון סויסה: “כראש מועצה, סגן יו”ר האשכול ויו״ר ועדת איכות הסביבה, אני רואה חשיבות רבה בפעילות האשכול, בעבודה משותפת אנחנו מנצלים את ייתרון הגודל להתייעלות כלכלית אזורית בכל נושא איסוף והטמנת פסולת לצד הגנה על הסביבה ושמירה על האזור בכלל וחצור הגלילית בפרט. כמו כן הפעילות המשותפת מסייעת גם להיאבק בהשלכת פסולת בניין ובחצור הגלילית יצרנו מתווה פינוי יעיל שמטיב עם התושב והסביבה. כראש מועצה מזה 15 שנים אני רואה חשיבות רבה בשיתופי פעולה ופעילות אזורית כי להביא לפתרונות מתקדמים ויעלים”.

יו”ר האשכול וראש המועצה האזורית מבואות החרמון בני בן-מובחר: “אני מודה לגורמים המקצועיים באשכול שמובילים את מערך ניהול הפסולת האזורי במקצועיות ולכלל הרשויות על שיתוף הפעולה. ביחד עם הרשויות נקדם, במלוא המרץ, את השמירה על איכות הסביבה בכלל ושל הגליל והגולן בפרט”.

צוות האגף יחד עם מנכ”ל אשכו גליל מזרחי-יורם-אזולרי, מנהל- אגף-לניהול פסולת אזורי וקיימות באשכול-חיים אלמליח