כדורגל: תגבורת התקפית מהגולן

מארק סמליאנסקי כבש 2 שערים ב-3 משחקים במדי הפועל עירוני צפת. שמחים לארח אותו לריאיון בפינת “ספורטאי השבוע”

קבוצת הכדורגל של הפועל עירוני צפת עוברת עונה מורכבת. המצב הכלכלי הקשה בקבוצה מכביד במידה ניכרת על תפקודה, אך למרות זאת בזכות שחקנים מחויבים, שמצליחים להתעלות ולהתנתק עד כמה שאפשר מהבעיות, מוצאת את עצמה הקבוצה של משה ריי במקום ה-13 בטבלת מחוז צפון א’ של ליגה ב’, כשהיא מקדימה ב-4 נקודות את הקו האדום, זאת לאחר שניצחה ביום שישי האחרון 1:4 את משחק החוץ מול אחווה שעב – הקבוצה שממוקמת בדיוק באזור הסכנה, במקום המוביל למשחקי המבחן על ההישארות בליגה.

במשחק הניצחון החשוב בשעב הרשים בביצועיו שחקן ההתקפה מארק סמליאנסקי – שמשחק כשחקן כנף וכחלוץ. סמליאנסקי, בן 21 מקצרין, כבש שער מבישול של חננאל אברהם – שקודם לכן נהנה מבישול של סמליאנסקי. יחד עם שער עצמי ושער שכבש אורי ברנזון, הצליחה צפת לחזור משעב עם ניצחון גדול ועם 3 נקודות יקרו. כמה רגעים לפני המשחק הביתי מול בני ג’דיידה-מקר (שישי, 12:00) אנו שמחים להעניק את תואר “ספורטאי השבוע” למארק סמליאנסקי.

שני שערים בשלושה משחקים. מארק סמליאנסקי



מארק סמליאנסקי רק בן 21, אך עשה קילומטרז’ גדול מאוד בכל קנה מידה בכדורגל הצפוני. את דרכו החל במחלקת הנוער של מרכז קהילתי קצרין-גולן ולאחר שכבש שערים רבים בקבוצות הנערים והילדים, בהן שיחק לצד ומול בוגרים ממנו בשנתון ואפילו שניים.

היעד הבא היה שתי עונות במחלקת הנוער של קרית שמונה. סמליאנסקי הצטרף כחריג גיל לקבוצת נערים ג’ של עירוני קרית שמונה, בשורותיה הבקיע 31 שערים וסחף אותה לזכייה באליפות ליגת מפרץ. המעבר החד בסיום אותה עונה מקבוצת נערים ג’ בליגה מחוזית לקבוצת נערים א’ בליגת העל לא עשה טוב לסמליאנסקי, שמצא את עצמו משתלב בעיקר כמחליף.

התחנה הבאה הייתה הליגה הלאומית לנוער. קבוצת הנוער של עירוני טבריה, ששיחקה אז בליגת המשנה. בשורותיה של הקבוצה מהכנרת סמליאנסקי הבקיע 2 שערים. לאחר ירידתה של הקבוצה לליגה הארצית הרחיק סמליאנסקי עד לקריות, הצטרף לקבוצת הנוער של מכבי קרית אתא ומצא את עצמו מתאמן עם קבוצת הבוגרים, בשורותיה הספיק לרשום הופעה אחת.

כך הכל התחיל. מארק סמליאנסקי במדי קבוצת הילדים של קצרין, בימים שעבדה בשיתוף פעולה עם מכבי חיפה



את קריית הבוגרים החל השחקן בליגה ב’. התחנה הראשונה הייתה איחוד בני מג’דל כרום מליגה ב’, בשורותיה התקשה למצוא את מקומו. גם גיוסו לשירות צבאי הקשה עליו להגיע לאימונים ואת אותה עונה סיים עם שלושה הופעות בלבד. בעונה שעברה הצטרף השחקן לבני טובא א-זנגריה, שסבלה מבעיות כלכליות וארגוניות קשות, שהובילו לירידתה לליגה ג’. את העונה סיים סמליאנסקי עם 2 שערים.

את העונה הזו החל בליגה א’ במדי עירוני נשר. ההתחלה הייתה מבטיחה, צמד שערים שכבש בשני המשחקים הראשונים היוו את הסיפתח, אך לא בישרו את בוא האביב. סמליאנסקי הגיע לאימונים יחד עם שחקן הכנף אלמוג בוים מקצרין, שהחליט לעבור להפועל עירוני כרמיאל מליגה ב’ וסמליאנסקי מצא את עצמו ללא אפשרות להגיע לאימונים בנשר – מה שסלל את דרכו לצפת, בשורותיה הבקיע 2 שערים ב-3 הופעות, לאחר שרשם 9 הופעות בנשר.

שלב ביניים בדרך שלו במחלקת הנוער. מארק סמליאנסקי במדי עיורני קרית שמונה


מארק, מה הוביל אותך לצפת?

“ברגע שאלמוג עבר לכרמיאל מצאתי את עצמי בסיטואציה בעייתית, מאחר ואני עדיין חייל בשירות סדיר ומשרת רחוק מנשר. מאוד רציתי להמשיך בליגה א’, אבל להגיע לאימונים בתחבורה ציבורית זו לא אופציה ריאלית. צפת קרובה גאוגרפית גם לבסיס שבו אני משרת וגם למקום מגוריי, כך שעבורי זו הייתה אופציה טובה”.

איך עברו עליך השנים האחרונות, כששיחקת רחוק מהבית?

“הקרבתי המון, כדי להמשיך לשחק כדורגל. זה לא פשוט לעשות נסיעות בעיקר בתחבורה ציבורית מקצרין למרחקים, אבל אין ברירה, לא ראיתי אופציה לוותר על הכדורגל”.

איך עברה עליך העונה הקודמת בטובא?

“זו הייתה עונה מאוד קשה. בגלל הבעיות התפקודיות, שהובילו לירידת ליגה ואחרי זה גם להתפרקות, היה קשה ליצור משמעת בקבוצה, שחקנים לא הגיעו בצורה סדירה לאימונים, מאמנים התחלפו, קשה היה להתנהל ככה בשיטת תחרות קשוחה כמו שהייתה”.

מה מצאת בצפת?

“הרבה דברים טובים. אחלה חבר’ה, אנשים טובים, קבוצה מאוד מאוחדת, כולם מאמינים שאנחנו נשאר בליגה, נותנים מאה אחוז באימונים. יש לנו מאמן מצוין, שהוא אדם מיוחד, שאין לי ספק שהוא מוביל אותנו לדרך טובה”.

ביום שישי ניצחתם מפגש תחתית חשוב במגרש מאוד קשה. מה הוביל להתפוצצות הזו?

“זה היה משחק חשוב במגרש לא קל, אווירה קשוחה, אין הרבה כדורגל במשחקים כאלה. מה שעושה את ההבדל במשחקים כאלה, זה הרבה מהלכים קטנים שצריך לעשות בצורה טובה ולנצל. זה מה שעשינו בדקות הראשונות של המשחק. אחרי הגול הראשון והמיר של חננאל הכל נפתח לנו, ירדנו למחצית ביתרון 0:3, אבל להבדיל מההפסדים מול רובי שפירא ויפיע, שבהם לא השכלנו לשמור על היתרון ושילמנו מחיר יקר על רפיון ושאננות, הפעם נשארנו דרוכים ולא נתנו לשעב לחזור למשחק. בליגה הזו, המשחק נגמר רק כשהשופט שורק לסיום. על שאננות משלמים ביוקר”.

נראה שחננאל אברהם ואתה כבר מצאתם שפה משותפת

“נכון. אנחנו משחקים מצוין יחד. יש חיבור מאוד טוב, אנחנו מבינים אחד את השני. כיף לשחק איתו. אני מקווה שהחיבור הזה יוביל לעוד הרבה דברים טובים למען הצלחת הקבוצה”.

הרבה אנשים רואים בכם מועמדים לרדת ליגה

“אני בטוח שנשאר בליגה. יש לנו מאמן טוב, שחקנים טובים שיודעים להרים אחד את השני. אני חושב שהניצחון נתן אנרגיות טובות”.

מה השאיפות שלך לעתיד?

“כרגע הראש שלי נתון בהצלחת הקבוצה ולעשות הכל למען הצלחתה. בעוד חצי שאני אשתחרר משירות צבאי. זה הזמן שלי לפרוח ולפרוץ. לא קל לשלב כדורגל בליגות נמוכות ושירות צבאי. אני מכוון להשתלב בליגות גבוהות יותר”.

עובדים קשה, כדי להשאיר את הקבוצה בליגה. שחקני הפועל עירוני צפת