צעירים אלופים פורצי דרך

חניכים ממרכז היזמות יוניסטרים בקרית שמונה זכו במקום ראשון בתחרות ארצית.

כ- 20 תלמידי כיתה ט’ ממרכז היזמות יוניסטרים קריית שמונה והגליל המזרחי בתמיכת תנובה והפדרציה היהודית של ונקובר פיתחו אפליקציה שמנגישה בני נוער להתנהלות כלכלית וטורבינה המייצרת חשמל טבעי המיועד לשימוש עצמי בטבע. הנבחרת הציגה השבוע את הפרויקטים שלהם בתחרות הארצית “מיזם השנה 2022” של עמותת יוניסטרים, שנערך בהיכל הספורט בשכונת יד אליהו בת”א. התלמידים עמלו על המיזמים בשנה האחרונה במרכז היזמות החדש בקריית שמונה שהוקם בהובלת קבוצת תנובה, עמותת יוניסטרים, והפדרציה היהודית של וונקובר.



במשך שנה שלמה, פעמיים בשבוע בשעות אחה”צ, הגיעו מעל 20 תלמידים מכל קצוות קריית שמונה והגליל המזרחי למרכז היזמות יוניסטרים קריית שמונה והגליל המזרחי בתמיכת תנובה והפדרציה היהודית של ונקובר ופיתחו מיזמים חדשניים. במרכז היזמות, מתקיימת תכנית מקיפה בת שלוש שנים בה בני נוער מתנסים בהקמת חברת סטארט-אפ על כל שלביה – החל מהקמת חברה, סיעור מוחות וגיבוש הרעיון, דרך סקרי שוק, חלוקת התפקידים, כתיבת תכנית עסקית, שיווק ומכירות. מטרת התכנית היא להכשיר את בני הנוער למנהיגות, חדשנות, תחרותיות ורוח יזמות בתחומי הטק המגוונים (הייטק פודטק אגרוטק ועוד) תוך מתן הכלים הנדרשים וחשיפה נרחבת לשלל מנטורים מקצועיים ממגוון תחומים על מנת לייצר את דור העתיד של היזמים.
נבחרת בני הנוער פיתחו במהלך השנה שני מיזמים פורצי דרך בתחומים שונים. הראשון, טורבינה אישית למטיילים המתאימה לשימוש בכל מצב ולנשיאה כמעט בכל תיק. הרעיון שעומד מאחורי המיזם הוא שהטורבינה מונחת במקור מים זורמים ובכך היא מייצרת חשמל המועבר למצבר אישי מיוחד והחשמל מופק לשימוש אישי של המטיילים. החניכים ייצרו את הפתרון כך שיגיע במגוון של ווריאציות -אישי, זוגי ומשפחתי ועם מספר הרחבות כגון טורבינת רוח, בטריות, אקססוריז ולוחות סולאריים.



מיזם נוסף אותו פיתחו התלמידים הוא “Fo”, אפליקציה להתנהלות כלכלית עבור ילדים ובני נוער דרכה ניתן לבצע תשלום במקום אשראי, להעביר כספים ולייצר תכניות חיסכון. בנוסף, בזמן השימוש באפליקציה מועברים דגשים חינוכיים פיננסיים דרך משחק חווייתי, במטרה שקהל היעד ילמד כיצד להתנהל באופן מושכל עם הכסף בהווה וכן בעתיד.

הללי פרידברג, חניכת התכנית סיפרה כי “בשנה האחרונה נפגשנו עם אנשים חשובים ומרתקים שהקדישו מזמנם ולימדו אותנו המון. בתחילת התכנית הייתי ילדה מאוד ביישנית, והיום אני יודעת לעמוד בפני אנשים וגופי תקשורת ולספר על הרעיון שלנו בגאווה”.

ירדן חרמוני, חניך התכנית הוסיף כי “בזכות הפרויקט למדתי כיצד להפוך חלום למציאות, גם אם הוא בהתחלה נשמע לי מופרך. קיבלנו כלים משמעותיים מאוד להמשך”.

בוצת בני הנוער שהציגה את המיזמים מונה מעל 20 יזמיות ויזמים משמונה בתי ספר מקרית שמונה וממועצות אזוריות שונות מכל אזור הגליל המזרחי. מרכז היזמות של יוניסטרים בקריית שמונה הינו הצפוני ביותר, ובהתאם לכך שמו לעצמם כמטרה לפתח את היזמות בצפון בקרב בני הנוער, וכן לייצר שיתופי פעולה עם קהילות ומרכזי יזמות נוספים באזור.

המרכז פועל בשיתוף פעולה של קבוצת תנובה, עמותת יוניסטרים, והפדרציה היהודית של וונקובר והוא ממוקם ב-“בית החאן” בקרית שמונה. לדברי נטע בן מנחם, מנהלת אחריות תאגידית בתנובה: “אנחנו גאים בנערות ובנערים שלקחו חלק בתכנית בשנה האחרונה והגיעו לשני מיזמים מרשימים וראויים מאוד, תוך שיתוף פעולה קבוצתי מגדרי מגוון. הפרויקט המתקיים במרכז היזמות בקריית שמונה הוא חלק מפעילות נרחבת של קבוצת תנובה בצפון, לצד יצירת מקומות עבודה איכותיים, פיתוח חממת הפודטק והובלת התכנית של בני הנוער לצד שותפינו. לאורך התכנית, ליוו את התלמידים מנטורים בכירים מתנובה ומחברות נוספות . נמשיך לקדם את בני הנוער לאורך זמן, במטרה להעניק להם כלים וידע שילוו אותם בהמשך דרכם המקצועית והאישית”.

ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן: “נבחרת יוניסטרים קריית שמונה וגליל מזרחי מביאה גאווה גדולה לעיר ולאזור. תמיד אמרתי שהילדים שלנו הם הכי מוכשרים במדינה ואני שמח שהם מוכיחים זאת כל פעם מחדש. מדובר בבני נוער פורצי דרך ואין לי ספק שעוד נשמע עליהם רבות גם בעתיד”.
יפעת בכור, מנכ”לית עמותת יוניסטרים: “המיזמים של חניכי קרית שמונה מדגים בדיוק את העוצמה של יוניסטרים – היכולת לאפשר לבני הנוער מהפריפריה לחשוב בצורה חדשנית ולפתח מיזמים פורצי דרך אשר ישנו את אורחות חיינו בעתיד. אין לי כל ספק כי הפעילות תעניק לבני הנוער הזדמנות אמתית לחלום בגדול ולהצליח בחיים ובמקביל לחולל שינוי אמיתי בעולם”.

מאיה כהן, מנהלת מרכז היזמות מספרת: “הזכייה הגיעה לאחר שנה של עשייה משמעותית, למידה והשקעה בתהליך היזמי. לאורך השנה נפגשנו עם רבים מהקהילה העסקית באיזור. בהזדמנות זו אנו רוצים להודות לכל האנשים המדהימים שמלווים אותנו לאורך הדרך: נטע בן מנחם ונדב לוריא מקבוצת תנובה, הפדרציה היהודית של ונקובר, עיריית קריית שמונה ומתנ”ס קריית שמונה שמארחים אותנו באהבה, נגה סלע שליו ותמי מירון מחממת פרש סטארט, יובל קליין שהפך להיות מנטור שלנו, מירה הרשקוביץ היקרה, אלכס פנקוב הקואצ’ר שלנו ועוד רבים שיקרים מאוד לליבנו. תודה ענקית לאיריס שוסטר, המלווה העסקית שלנו, שנותנת לנו את הכלים המקצועיים להצליח!