חדר נפרד לכל יולדת.

במרכז הרפואי זיו בצפת חנכו השבוע אגף ובו 8 חדרי לידה אישיים, זאת כדי לאפשר פרטיות לכל יולדת בלידה ובהמשך השהות עם הילוד. האגף יאפשר לבית החולים להתחרות מול בתי חולים אחרים בהם יש כבר חדרי לידה כאלה.

חדרי לידה פרטיים לכל יולדת הופכים בהדרגה להיות הסטנדרט המקובל. זה התחיל בבתי חולים גדולים במרכז הארץ, ובבתי חולים פרטיים, ועכשיו גם בפריפריה מצטרפים לטרנד הזה. במרכז הרפואי זיו בצפת, חנכו השבוע אגף ובו 8 חדרי לידה פרטיים.

מדוע מעוניינים בתי החולים להשקיע כספים בחדרי לידה פרטיים, הרי זה עולה להם הרבה יותר, מאשר חדר ובו שלוש או שש יולדות? הסיבה היא המימון שבתי החולים מקבלים מהמוסד לביטוח לאומי.

כל יולדת מכניסה לבית החולים 14,000 שקלים, לכן יש תחרות בין בתי החולים, וכל בית חולים מעוניין למשוך אליו כמה שיותר נשים שצריכות ללדת. זו הסיבה שבית חולים איכילוב לדוגמא,  חנך בשנת 2018 אגף חדש ליולדות ובו 51 חדרי לידה פרטיים.

גזירת הסרט במהלך חנוכת האגף החדש

כדי שההשקעה אכן תשתלם לבית חולים כמו איכילוב, ההנהלה חייבת לדאוג לכך שחדרי הלידה האלה יפעלו סביב השעון, ולכן לא רק בונים חדרי לידה פרטיים, אלא גם משווקים אותם.

יש נשים שמעדיפות ללדת בבית חולים מרוחק, אם הוא מציע חדר לידה פרטי בסטנדרט גבוה. ישנן לא מעט משפחות צעירות שהחליטו לעבור ממרכז הארץ לפריפריה. אולם ההורים של אותם זוגות צעירים מתגוררים במרכז הארץ.

במצב כזה הנטייה היא ללדת בבית חולים קרוב לבית להורים, וכך גם זוכים בחדר פרטי בלידה, וגם ההורים, כלומר הסבא והסבתא, מתייצבים לצד היולדת מסייעים לה ומשרים עליה ביטחון, שכן הם כבר היו בסרט הזה, ויש להם ניסיון.

עם המציאות הזאת צריכים להתמודד במרכז הרפואי זיו בצפת. לכן הם הלכו להשקעה בחדרי לידה פרטיים, כדי שכמה שיותר יולדות מהאזור יעדיפו ללדת בבית החולים הקרוב למקום מגוריהם.

ביום שלישי השבוע התקיים טקס חנוכת החדרים בו  השתתפו ראשי רשויות מכל הצפון, כשהם ראו את החדרים, התגובה של כולם היתה זהה – “אין מה להשוות, סטנדרט אחר לחלוטין – ממש כמו בבתי חולים במרכז”.

צילומים: מרכז רפואי זיו