הירי ליישובי הצפון – תזכורת לפערי המיגון הבלתי נסבלים בגליל העליון

במועצה אזורית הגליל העליון מתריעים על העדר מיגון מספיק למבנים, ביניהם בתי ספר, גני ילדים ופעוטונים, זאת על רקע ירי הרקטות מגבול לבנון.

בתי מגורים בקיבוץ מנרה

המערכה בדרום הפכה את הגליל העליון לאזור שקט ובטוח באופן יחסי, ומשפחות רבות מהדרום נדדו צפונה עד יעבור זעם. אולם האיום הפונטנציאלי מגבול לבנון גדול בהרבה מזה שבעזה, ותושבי הצפון קיבלו השבוע תזכורת, כאשר נורו רקטות משטח לבנון.

בלילה בין יום שני לשלישי, בסמוך לחצות, נורו רקטות למרחב משגב-עם. למרבה המזל, הרקטות כנראה נחתו בלבנון, ובכל מקרה לא התקבל כל דיווח על נפגעים או על נזק. עם זאת, החטיבה המרחבית והאוגדה הורו על פתיחת מקלטים ביישובים במרחק 0-4 ק”מ מהגבול.

תרגיל כוננות בקיבוץ מלכיה, צילום: דובר צה”ל

לאור המתיחות השוררת בכל הארץ, עלה חשש מפתיחת חזית נוספת, הפעם מצפון. אך האירוע היווה גם תזכורת לפערי המיגון הבעייתיים, בלשון המעטה, השוררים ביישובי קו העימות, כאשר ברובם ריצה למקלטים היא דבר מסוכן ובלתי מומלץ בעליל.

במועצה אזורית הגליל העליון מביאים דאגה ממצב המיגון של הבתים בישובים. ראש המועצה גיורא זלץ, התייחס לנושא ואמר: “חרף קרבתנו הרבה לגבול, בתים רבים בגליל העליון אינם ממוגנים כלל – מתוך כ-8,000 בתי אב ביישובי המועצה, למעלה מ-3,000 מהם חשופים ללא מיגון.

גיורא זלץ

“אך זאת רק ההתחלה, הואיל ובמערכת החינוך המצב גרוע בהרבה – במועצה יש כ-120 בתי ילדים לגילאי לידה עד שש, כמו גם 11 בתי ספר וכולם ללא מיגון. וכל זאת, נזכיר, כאשר 20 מתוך 29 יישובי המועצה הם יישובי קו עימות ו-14 מתוכם נמצאים במרחק 0-4 ק”מ מהגבול, כלומר במקרה של מתקפת טילים תהיה לתושביהם התראה של 0-15 שניות בלבד.

“אני קורא לממשלה לטפל במצב החמור לאלתר. אין חולק על כך שבמצב הנוכחי אסון הוא עניין של זמן, ובמקום להמתין לו ולפעול בדיעבד, יש לפעול במרץ לטיפול בבעיה היום, עכשיו”.

צילומים: מ.א. הגליל העליון