לשמור על האיזון העדין בין דתיים לחילוניים

בישיבת המליאה האחרונה של המועצה המקומית קצרין עלתה לדיון תוכנית הקליטה שבה ניתנה עדיפות במאמצי הקליטה למשפחות צעירות חילוניות. דוברת המועצה הסבירה שרוב המשפחות שמגיעות לקצרין הן דתיות או מסורתיות, וכדי לשמור על האיזון בין דתיים לחילוניים נעשה מאמץ שיווקי בכיוון של משפחות חילוניות

בנייה חדשה בקצרין

השבוע התקיימה ישיבת מליאה של המועצה המקומית קצרין. בישיבה ניתנה סקירה של דוברת המועצה, קרן אהרון ביתן, על הפעילות להנגשת המידע לתושבים ובעיקר על אתר המועצה ודף הפייסבוק שלה.

אחרי הסקירה התייחס חבר המועצה אלי מרדכי לשורה אחת שנגעה לפעילות מחלקת הקליטה במועצה, ובה היה כתוב בנוגע לקליטת משפחות צעירות, שייעשה מאמץ לקלוט משפחות צעירות חילוניות. מרדכי, ששייך לציונות הדתית, אמר: “אם אנחנו קולטים משפחות צעירות, אז צריך לקלוט הכל. לא רק חילוניות. מה ההגדרה לחילוני, אם יש בכלל הגדרה כזו? מהו אחוז החילונים בעיר.

אצלנו, הספרדים למשל, יש אנשים שבאים לבית הכנסת ואחר כך נוסעים באוטו, לאיזה חילונים אנחנו מתכוונים. למה אנחנו מעדיפים מגזר אחד על פני מגזר אחר?

ישיבת מליאת המועצה בקצרין

הדוברת, קרן אהרון ביתן, הצליחה לתת הסבר מנומק למדי להעדפה הזו, כשאמרה: “כולם מוזמנים לבוא ולגור בקצרין. מתוך כ-100 משפחות שהגיעו לקצרין בשנה האחרונה, הרוב היו מרקע מסורתי,

בקצרין יש סטאטוס קוו מאוד עדין, יש מרקם פלורליסטי, יש קבלה ויש מסורת של יחסים מאוד יפים וצריך לשמור על זה. הגיעו פחות משפחות חילוניות בשנה האחרונה. אני מגדירה את עצמי כחילונית, הקהילה הדתית פחות מדברת אלי.

כילידת קצרין אני רוצה את החוויה שבה אני גדלתי. כבחורה חילונית שחזרה אחרי שש או שבע שנים בחוץ, במרכז בירושלים, חזרתי לכאן כי רציתי לתת לילדים שלי את החוויה היישובית המלאה שאני קיבלתי כילדה.

מרכז צעירים בקצרין במבנה ששופץ לאחרונה

ברגע שאנחנו  מפרים את האיזון הזה, וזה איזון עדין, המשפחות הדתיות והמסורתיות יודעות כמה טוב פה. הם באים לפה בשמחה. המשפחות החילוניות לא יודעות את זה. אנחנו לא מצליחים להגיע אליהם. כשנעשה קמפיין נפנה לכולם. אבל אם נצליח להביא עוד זוגות של חילונים כמוני, כולנו נרוויח. אין פה אפליה ואף אחד לא אומר לא לאף אחד”.

דוברת המועצה צדקה כשאמרה שלאורך כל השנים היה איזון בין דתיים לחילוניים בקצרין, והיחסים היו טובים מאוד. גם כיום אין בקצרין שכונות דתיות ושכונות חילוניות, יש ערבוב מלא, ואין שום ניסיון לא מצד חילוניים ולא מצד דתיים לכפות זה על האחר את אורח החיים.

קצרין היא דוגמא חיה לכך שהמגזרים השונינם יכולים לחיות ביחד בהרמוניה, זה נבע בין היתר גם משום שלשום מגזר לא היה רוב מספיק גדול. לכן המאמץ לקלוט כעת משפחות חילוניות נועד לשמור על האיזון המספרי שהוא ככל הנראה המפתח ליחסים טובים.

צילומים: מועצה מקומית קצרין