הזמן הירוק של אור בן זקן

הכדורגלן אור בן זקן מקרית שמונה עבר למחלקת הנוער של מכבי חיפה, במטרה לשדרג את יכולותיו. שמחים לארח אותו בפינת “ספורטאי השבוע”.

לא בכל עונה כדורגלן צעיר במחלקת הנוער של עירוני קרית שמונה לוקח החלטה לעזוב את אזור הנוחות הקרוב לבית ולנסוע למרחקים כדי להשתלב באחת ממחלקות הנוער המובילות בארץ. לפני 4.5 שנים עשה זאת ישי בוזורגי מקרית שמונה – שסיים פרק בקבוצת ילדים א’ ועבר למכבי ת”א וכיום הוא משחק בקבוצת הנוער של הפועל נוף הגליל, לאחר מספר חודשים ביצע מהלך כזה שחקן ההתקפה עידו אלמישלי מקיבוץ דפנה – שעזב את קבוצת ילדים א’ לטובת קבוצת ילדים ב’ של מכבי חיפה ומשחק בשורות קבוצת נערים א’ של המועדון. בתחילת העונה הזו עשה מהלך דומה הקשר ההתקפי אור בן זקן – שעבר לקבוצת ילדים א’ של מכבי חיפה/נהלל. בפרק הזמן הקצר שעד לתחילת הסגר הספיק בן זקן להשתלב בהצלחה בקבוצתו החדשה ואף כבש את שער הניצחון במשחק מול מכבי פ”ת צפון – הקבוצה שרצתה לצרף אותו לשורותיה לפני מכבי חיפה. אור בן זקן זוכה לתמיכה הדוקה מצד המשפחה ובמיוחד מצד אביו, אבי – איש משטרה בכיר, שמסיע אותו 4 פעמים בשבוע לאימונים בנהלל ולאימון העשרה נוסף בטירת הכרמל אצל המאמן עידן יונה. אור בן זקן אפילו ויתר על השתייכותו לכתת המופ”ת בתיכון דנציגר ועל השתלבות בלימודי מחוננים במכללת תל חי, כדי להקדיש זמן ניכר להתפתחות ככדורגלן.  אנו שמחים להעניק לשחקן את תואר “ספורטאי השבוע” ולארח אותו לראיון.

דרך חדשה בירוק. אור בן זקן



אור, מה גורם לנער בן 14, תלמיד מצטיין לעשות מהלך כל כך חד?

“בקרית שמונה הייתי מגיל שנתיים ושמונה חודשים עוד בבית הספר לכדורגל. אין לי חלילה מילה רעה לומר על מישהו, להיפך – מודה לכל המאמנים ומנהלי הקבוצות שהיו בקבוצות ששיחקתי, אני רוצה שהחברים שלי יצליחו ומאחל להם ולכל המחלקה הצלחה גדולה. הרגשתי העונה שאני פחות מתחבר למקום שמייעד לי המאמן בסגנון המשחק של הקבוצה וזה זירז את ההחלטה שלי לעבור. המעבר שלי לנהלל נובע מהרצון הגדול שלי לפתח את היכולות שלי ולהגיע לרמות הגבוהות ביותר. למכבי חיפה מחלקת נוער מהטופ של הכדורגל הישראלי, הקבוצה שלי משחקת בליגה מאתגרת ואיכותית יותר מזו שבה משחקת הקבוצה מקרית שמונה. בשלוחה בנהלל יש מנהל מקצועי ברמה גבוהה בדמותו של אורי גרופר, רמת האימון היא גבוהה יותר. אני מאוד נהנה להתאמן עם המאמן טל הנדלר – מאמן ברמה מאוד גבוהה. לפני הסגר עשינו ארבעה אימונים בשבוע – כאשר לפחות בשני אימונים בשבוע אנחנו עובדים למשך חצי שנה עם מאמן כושר, בתקופת הסגר אנחנו עושים שלושה אימוני זום  בשבוע ומקבלים מטלות לעבודה עצמאית. אני מרגיש שבתקופה הקצרה שלי בנהלל התקדמתי מאוד. זה מאוד שונה ממה שהכרתי ואני שמח מאוד על הזכות לשחק בקבוצה ממועדון כזה”.

עונה שהתחילה בקבוצת האם. אור בן זקן במדי עירוני קרית שמונה

לקחת העונה החלטה מאוד קשה – בחרת בכדורגל בעצימות גבוהה יותר על פני לימודים בהילוך גבוה יותר. איך נער בגיל כל כך צעיר מגיע לחהלטה כזו?

“התחלתי את השנה כתלמיד בכיתת מופ”ת ויכולתי לקבל העשרת מחוננים במכללת תל חי, אבל אני רואה את העתיד שלי בכדורגל ורוצה להגשים את החלום הזה. חשוב למשפחה שלי ולי, שלא אזלזל בלימודים, אבל חשוב גם להצליח בכדורגל. לשמחתי, הנהלת בית הספר והמורים שלי באו לקראתי, מאפשרים לי להשתחרר מוקדם לאימונים ועוזרים לי להשלים חומרים חסרים ואני מודה להם על כך”.

מי המאמן שהכי השפיע עליך בתקופה בקרית שמונה?

“התאמנתי עונה אחת עם אילן וולסטר ולאחריה עם יצחק קנר, מכל אחד מהם למדתי ואצל שניהם נהניתי להתאמן. עם אבי נגאוקר – שאימן אותנו בעונה שעברה ומשמש כמנהל החטיבה הצעירה, היה לי חיבור מיוחד מהצעד הראשון שעשיו כפעוט במגרש.  כבר ברגע הראשון אבא שלי זיהה שמדובר באדם משכמו ומעלה. אבי ליווה אותי והאמין בי ונתן לי את כל הכלים להצליח ולהשתפר, עזר לי המון. אבי כל הזמן היה אומר לאבא שלי – “אור זה הילד שלי”. אין ספק שמדובר באיש כדורגל ברמה גבוהה, אדם מיוחד ברמת הנתינה שלו”.

אתה עורך בחודשים האחרונים אימונים אישיים עם עידן יונה. עד כמה זה תורם לך?

“האימונים עם עידן – שמשמש אנליסט במחלקת הנוער של מכבי חיפה, תרמו לי המון לפיתוח ברמת הטכניקה וההתאמות לליגות בכירות יותר מאלה ששיחקתי בהן, וברמה האישית לפרמטרים הקשורים בצד המנטלי. האימונים אצל עידן לצד שחקנים שמשחקים במכבי חיפה עזרו לי להאמין ביכולות שלי להשתלב בקבוצה בדרג בכיר. מעבר לאימון עצמו עידן משקיע המון בהרצאות וידאו של מהלכי כדורגל של שחקנים מכל העולם, דבר שמאוד עוזר לחדד את הבנת המשחק. אני מאוד שמח על העבודה איתו”.

את העונה הזו התחלת בקרית שמונה, אפילו הספקת לשחק במשחק גביע מול הקבוצה הנוכחית שלך. איך זה שכל כך מהר השתלבת כשחקן הרכב בקבוצה?

“אני זוקף את העניין הזה הרבה לביטחון שאני מקבל מהמאמן שלי. כבר בשבוע השני שלי בקבוצה הוא סמך עלי והציב אותי בהרכב. טל מוציא את המיטב מהקבוצה, מוציא את המקסימום מהסגל. התוצאות שלנו טובות הרבה בזכות ההתנהלות שלו”.

היה לך גם רגע שיא בפרק הזמן הזה. שתף אותנו בתחושות.

“במשחק מול מכבי פ”ת צפון כבשתי את שער הניצחון, זה היה משחק שהתכוננתי אליו בצורה מאוד קפדנית מבחינה מנטלית ומבחינת אימונים. בקיץ האחרון ערכתי שבוע של אימוני התרשמות במכבי פ”ת. שאפתי להתקבל לקבוצה הראשונה שלהם – קבוצת הדרום, אך במכבי פ”ת הציעו שאני אצטרף לקבוצת הצפון – שהיא גם קבוצה מוכשרת, אבל ראיתי לנכון שאני ראוי להשתלב בקבוצת הדרום. זו הסיבה שגרמה לי גם להגיע למכבי חיפה ולא להצטרף לפנימיה של מכבי פ”ת. במשחק שבו כבשתי את השער, מעבר לתחושה המדהימה של כיבוש שער בכורה בקבוצה – ועוד במשחק שבו נשמרתי חזק וירדתי מהמגרש עם דם ברגליים ובגב מרוב האגרסיביות, הרגשתי באיזשהו מקום שקרצתי למכבי פ”ת בנוגע למה שאני שווה”.

איך עוברים עליך ימי הסגר?

“ברור שהייתי מאוד רוצה להתאמן בצורה סדירה ולשחק, אבל זה המצב ועם זה צריך להתמודד. אני מתאמן כל יום פעמיים באופן עצמאי, גם בחצר הבית  במגרש חדש שיש לנו בשכונה. בנוסף, יש לנו 3 אימוני זום בשבוע ומטלות שאנחנו מקבלים מהמאמן, אנחנו שולחים אליו סרטונים עם ביצועים ומקבלים ממנו הכוונה”.

אי אפשר בלי כמה מילים על האיש הכי קרוב אליך – אבא שלך.

“אבא הוא האוהד הכי גדול שלי. למרות התפקיד התובעני שיש לו ולמרות שכל החיבור הזה לכדורגל  עולה לא מעט כסף, הוא מוצא את הזמן והאנרגיות להשקיע בי, לקחת אותי לאימונים, להגיע איתי למשחקים, לאימוני העשרה בטירת כרמל. אבא מאוד דומיננטי ומאוד רוצה בהצלחה שלי. אין ספק שבלי הדחיפה שלו, לא יכולתי לקחת את עצמי קדימה. אבא תמיד אומר לי, שאם הוא לא היה מזהה אצלי את התשוקה הזו לכדורגל, הוא לא היה עושה את המאמצים האלה”.

מי המודל לחיקוי שלך?

“שון וייסמן. כיום הוא החלוץ הישראלי הכי מצליח שיש. שחקן שלא כל כך ספרו אותו כאן בקבוצות בוגרים, יצא לאירופה עם הרבה אמונה ואחרי שכיכב והדהים בליגה האוסטרית – שהיא ליגה יותר חזקה מהליגה בישראל, הוא עבר לליגה הספרדית וגם שם השתלב בהצלחה”.

מה השאיפות שלך לעתיד?

“אני שואף להגיע לרמות הגבוהות ביותר ואעשה הכל בשביל זה. אני מכוון לאירופה ואולי אפילו בשנים הקרובות אעשה מהלכים כדי להגשים את החלום הזה”.