החלו עבודות שחזור מזח הדייגים של אגם החולה

מזח שבו השתמשו דייגים מקיבוץ חולתה לפני ייבוש אגם החולה משוחזר בימים אלה. האגם כבר איננו, אך במועצה לשימור אתרים ובמועצה המקומית יסוד המעלה, מעוניינים לשמר את המזח כאתר מורשת

שיקום מזח הדייגים, צילום: מועצה מקומית יסוד המעלה

בימים האחרונים החלו בעבודות התשתית והנוף במזח הדייגים ההיסטורי ששימש את הדייגים בקיבוץ חולתה בשנות ה 50 וממוקם ביסוד המעלה . המזח הוא אחד השרידים היחידים של אגם החולה שיובש באמצע שנות ה50 של המאה הקודמת ושוזר בתוכו סיפורים  בתחומי ההתיישבות, הציונות, החקלאות ,חקלאות הדייג, הבטחון , העלייה (הברחת משפחות יהודיות מסוריה) ועוד .

הפרוייקט מקודם בשיתוף המועצה לשימור אתרים , המשרד למורשת במשרד ראש הממשלה, משרד התרבות והספורט, רשות ניקוז כינרת והמועצה המקומית יסוד המעלה.  

שיקום מזח הדייגים, צילום: מועצה מקומית יסוד המעלה

המזח הוא השריד המשמעותי היחיד שנותר לפעילות הדיג הענפה, ולסיפורו של קיבוץ חולתה ככפר דייגים. הוא שוּמר כחלק מהקמת פארק גדול בחלקה המזרחי של יסוד המעלה. הוא עשוי אבני בזלת בצורת “ר”, ובעבר הייתה עליו מסילה עם קרונית שאליה היו הדייגים פורקים את שללם. הקרונית שומרה ובעתיד תוצב על המסילה.

דייגים באגם החולה, צילום: מרכז תיעוד גליל עליון

אגם החולה שכן מצפון למושבה יסוד המעלה ולקיבוץ חולתה. מצפון לאגם השתרעה ביצה, שהיתה שופעת בחי ובצומח. בתחילת שנות החמישים הוחלט על ייבוש הביצה והאגם, החלטה שהתאימה לאתוס הציוני של ייבוש ביצות שאיפיין את התקופה. כיום ישנם רבים שמצרים על ההחלטה הזו.