האם השירות הווטרינרי האזורי נותן מענה מספק?

במליאת המועצה המקומית קצרין הוגשה הצעה לסדר להחזיר את השירות הווטרינרי, שמופעל היום על ידי אשכול הרשויות, חזרה לידי המועצה המקומית, עקב טענות על טיב השירות. ראש המועצה, דימי אפרצב, הביא לדיון נתונים שממחישים שהשירות דווקא השתפר באופן ניכר, וההצעה נדחתה ברוב קולות

צילום: שירות וטרינרי גליל מזרחי גולן

אשכול הרשויות גליל מזרחי גולן נוסד על מנת לטפל בנושאים בהם יש יתרון לשיתוף פעולה אזורי. אחד הנושאים שהוסדרו באופן הזה כבר לפני שלוש שנים הוא השירות הווטרינרי. התחום הזה נמצא כיום באחריות השירות הווטרינרי האזורי של אשכול הרשויות.

השבוע הנושא עלה לדיון בישיבת מליאה של המועצה המקומית קצרין. חבר המועצה אלי מרדכי, הגיש הצעה לסדר שעל פיה השירות הווטרינרי בקצרין יחזור לידי המועצה המקומית. הוא טען שיש תלונות של התושבים על טיב השירות, ולכן עדיף שהמועצה תטפל בנושא באופן עצמאי.

הטענה העיקרית בהצעה של מרדכי היתה שהמענה שניתן לפניות של תושבים אינו מהיר מספיק, בייחוד בשעות הלילה. להצעה הזו הצטרף גם שימי נמימי שטען שאנשי השירות הווטרינרי פועלים רק על פי הספר, ולא על פי הצרכים האמיתיים, וזה יוצר לטענתו מרמור בקרב התושבים.

הדיון במליאת המועצה, צילום: מועצה מקומית קצרין

“צריך לשקול לחזור למה שהיה פעם”, אמר נמימי. “השירות אז היה הרבה יותר קרוב וידידותי. לא צריך לחפש את החיסכון בשקל על חשבון השירות לתושב”.

ראש המועצה, דימי אפרצב, הגיע לדיון מוכן עם הנתונים המספריים. הוא הסכים שיש מקום לשיפור, בעיקר בסוגיית הכלבים המשוטטים, אך טען שבגדול השירות דווקא השתפר באופן ניכר בעקבות המעבר לשירות אזורי.

אפרצב מתח ביקורת על כך שחברי המועצה שתמכו בהצעה לא עשו את שיעורי הבית, ולא בדקו את הנתונים. אפרצב פרס בפני חברי המועצה את תמונת המצב על פי הדוחות של השירות הווטרינרי האזורי.

על פי הנתונים שאפרצב הציג, המועצה מקבלת תקצוב עבור החזקת וטרינר רק על 19 אחוז משרה, אולם על פי חוק היא צריכה חייבת להחזיק וטרינר במשרה מלאה, כך שכל שאר העלות המועצה צריכה לממן באופן עצמאי.

סך כל העלויות של השירותים הווטרינריים לפני המעבר לאשכול, שכללה שכר וטרינר, שכר עוזרת וטרינר, אחזקת משרד, ואחזקת כלביה היתה 313 אלף שקל, מהם המועצה שילמה 212 אלף שקל ממקורותיה העצמיים. כיום לעומת זאת ההשתתפות של המועצה במימון השירות הווטרינרי האזורי עומד על 177 אלף שקלים.

“אם המועצה תפעיל את השירות באופן עצמאי”, אמר אפרצב. “זה יצריך וטרינר במשרה מלאה וכלביה, ההוצאה של המועצה תגיע לכחצי מיליון שקלים. אני מבטיח לכם שהתוצאות לא יהיו טובות יותר”.

על פי הנתונים שהציג אפרצב, מתחילת השנה התקבלו  466 תלונות של תושבים. נלכדו 32 כלבים משוטטים. הוכנסו להסגר 9 כלבים. 10 החרמות של כלבים בבעלות, סיורים יזומים מתבצעים על בסיס יומי על ידי צוות פיקוח וטרינרי, סיורים ללכידת כלבים מתבצעים פעמיים בשבוע.

אפרצב גם התייחס ליוזמה שלו לאיתור כלבים שעשו את צרכיהם ברחוב על פי בדיקה גנטית, שלדבריו יישומה התעכב בגלל מגיפת הקורונה, אך אמורה לצאת בקרוב לדרך.

היועץ המשפטי של המועצה הסביר שאי אפשר לפרוש מהשירות הווטרינרי מבלי לפרוש באופן כולל מהשירות האזורי. לכן חבר המועצה שימי נמימי העלה הצעה לפרוש מהאשכול לגמרי. ההצעה נדחתה ברוב קולות והנושא ירד מסדר היום.