הפסד שכולו ניצחון

אף ספורטאי לא נהנה להפסיד, אך מכל הפסד יש מה לקחת – כפי שמסביר גרשון פרינץ בטור הבא.

להפסד במשחק יש חשיבות גדולה לספורטאי, לקראת המשך דרכו במשחקי העתיד וגם בהכנה לחיים. ההפסד גורם להערכה מחודשת ליכולת האישית של כל אחד מאיתנו. ילדים ובוגרים. ככל שנבין מהר יותר מה הן הסיבות להפסד, כך נוכל להתאושש מהר יותר ולסגור את הפרצות שהתגלו במשחק ההפסד.

לתחרות יש חשיבות גדולה לקראת החיים, היא משמשת סובלימציה (עידון) לחיים. ככל שנבין זאת יותר מהר נוכל להיעזר ביכולת ההבנה הזאת גם בחיים האמיתיים. לפעמים אנחנו משחקים במסגרת קבוצתית ולפעמים מתחרים במסגרת אישית ובזוגות. כאשר המשחק קבוצתי ואנחנו מפסידים, יש חלוקה קבוצתית בהפסד ויש התכוננות משותפת לקראת המשחק הבא. הפסד זה ממותן, אלא אם כן החטאנו פנדל בכדורגל או פיספסנו זריקת עונשין בדקה האחרונה, אז ההפסד הופך עוצמתי כפליים. הדרך לצאת מהפסד זה עוברת דרך תמיכת החברים לקבוצה ודרך תמיכת המאמן.



בהתמודדות בענפים יחידניים האחריות לניצחון או להפסד היא עלינו. המאמן שלנו ידריך אותנו, הקהל יעודד מהצד והשופטים ישפטו כמיטב ידיעתם, אך בסיום התחרות אנחנו אחראים לתוצאה. היכולת שלנו להתאושש מההפסד חשובה מאד לקראת ההתמודדות הבאה. בספורט יש תמיד התמודדות נוספת וחשוב להתכונן נפשית ופיזית להתמודדות הבאה. ההשלמה עם ההפסד ומציאת הסיבות להפסד חשובות ביותר כדי להתכונן לתחרות הבאה. לפעמים אנחנו מפסידים ליריב חזק מאוד, הנמצא בדרג גבוה יותר. זו הזדמנות מצוינת לבדוק במה הוא עדיף עלינו, איך הגיע לעדיפות זו ולהציב יעדים בדרך כדי לנטרל את עדיפותו. יש תחרויות שבהן הזדמנות היא חד פעמית, שאין אחריהן אפשרות לתיקון, כגון משחקי גביע בשיטת נוק אאוט, משחקי גמר לסוגיהם (אליפויות שונות) או משחקי ראווה. בתחרויות אלה ההתמודדות עם ההפסד קשה ביותר וההכנות לקראתן שונות. כאשר מגיעים לתחרויות מסוג זה הן חלק מהניצחון, לאחר שהפסדנו פעמים רבות בדרך.

כדי להתמודד עם הפסד כואב אפשר להיעזר בגורמים שונים, קודם כל בהורים, במאמן ובחברים הקרובים לספורטאי. אלה יכולים למתן את הטראומה ולגרום לספורטאי להשלים עם ההפסד (שהוא לא סוף העולם). הם גם יכולים לעזור לספורטאי לרצות שוב להתחרות. במקרים מיוחדים, רצוי להיעזר באישיות מוכרת בתחום ההתמודדות במצבי לחץ, היכול למתן את הטראומה שבהפסד. בהיותי ילד צעיר הייתי בוכה אחרי כל הפסד והיריב המנצח היה מקבל מכות… כך זה נמשך עד שבאחד מהמשחקים הפסדתי לילד בוגר ממני וחזק ממני וקיבלתי מכות חזקות, למדתי לקח. כאשר הפנמתי את ההפסד ויכולתי להבין היכן נקודות החולשה שלו, הצלחתי לנצח. בהמשך חיי הודיתי לו כל רגע, על שגרם לי להבין שההפסד במשחק בודד יכול לגרום לנצחון גדול. ספורטאי המכין עצמו לקראת התמודדות מבחינה נפשית ופיזית, היכולת שלו תהייה גבוהה בשעת ההתמודדות ואם הפסיד ידע להתאושש מהר לקראת ההתמודדות הבאה, כי יהיו לו הכלים לכך.

להפסד תפקיד מרכזי בחיים וככל שנשלים איתו מהר יותר ונלמד להתמודד איתו כן ייטב. בהצלחה.

גרשון פרינץ