במקום בזק בניין מחקר לבית ספר לרפואה

בשבוע הבא בניין ‘בזק’ הוותיק  בצפת ייהרס לטובת הקמת מכוני מחקר של הפקולטה לרפואה. המשמעות האפשרית היא שהקמתו של קמפוס חדש לבית הספר לרפואה תידחה

בניין בזק

החל מיום שני הקרוב, 31.8  יעלו הדחפורים על בניין בזק הישן ויהרסו אותו לטובת הקמת מכוני מחקר של הפקולטה לרפואה המתרחבת בצפת.

הרחבה זו מצטרפת לתכנית שהופקדה להרחבת הפקולטה לרפואה בצפת בירת הגליל פי 3 כך שעל פי התוכנית, שטח הפקולטה יצמח מ 10 דונם ל 32 דונם שיכללו 10 מבנים חדשים עם מעבדות, מכוני מחקר כיתות ומבני שירות לצוותים ולסטודנטים. 

כאמור, הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז  צפון הודיע כי אושרה להפקדה התוכנית  שהוגשה בנושא הפקולטה לרפואה בצפת עם מעבדות, מכוני מחקר, כיתות לימוד ומבנים לצוותים- העובדים והסטודנטים.

בית הספר לרפואה בצפת

עבודות ההריסה יתקיימו בין התאריכים  31/8/20עד 3/9/20, באופן מבוקר עם אנשי מקצוע שיפקחו על העבודות במבנה בזק הישן ליד בית אבות  בעיר.

את האירוע ‘ינצלו’ בעיריית צפת ופיקוד העורף לקיום תרגיל מיוחד ורחב היקף של פיקוד העורף מיד לאחר השלמת ההריסה בין התאריכים 7/9/20 ועד 9/9/20 לאורך שעות היום והלילה, בשל כך צפויה תנועה ערב של משאיות רכבים וכלים כבדים.

הדיווח הזה של עיריית צפת הוא בעל משמעות משום שכאשר הוקם בית הספר לרפואה בצפת דובר על כך שהוא ישכון במבנים זמניים עד להקמת קמפוס חדש בשולי העיר, שיכלול בית ספר לרפואה ומכון מחקר אזורי.

בעיריית צפת אומרים שנוצר צורך דחוף בהקמת בניין למעבדות ומחקר, אך התוכנית להקמת הקמפוס החדש לא נגנזה. זאת העמדה הרשמית, אולם בפועל קצת קשה להאמין שאחרי שהפקידו תוכנית להרחבת בית ספר לרפואה פי שלוש, בהשקעה כספית גדולה מאוד, ינטשו את כל מה שנבנה לטובת הקמת קמפוס חדש.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה ופרופ’ קרל סקורצקי, דיקן הפקולטה

הקמת קמפוס חדש לגמרי היא סיפור יקר מאוד, הרבה יותר מאשר הרחבה של האתר הקיים. כך שזה כמעט ודאי שהתוכנית הזו נגנזה, ולא רק בגלל העניין הכספי.

כשהוקם בית הספר לרפואה דובר על הקמת קמפוס בצפת שיכלול מכון מחקר, בית ספר לרפואה, והקמפוס הזה יהווה את הבסיס להקמת אוניברסיטה בגליל. כבר בשלבים הראשונים של גיבוש הרעיון נוצרה התנגדות מצד עיריית קרית שמונה, מכללת תל חי ומכון מיגל.

התשתית המחקרית שנוצרה הן במכללת תל חי והן במכון מיגל היא כבר ברמה כזו, שיש היגיון להשתמש בה כבסיס להקמת אוניברסיטה. אפשר כיום בהוצאה כספית שולית ביותר להקים אוניברסיטה בגליל כשמכללת תל חי ומכון מיגל יהיו המוקד.

בשנה האחרונה הוקמה שותפות בין מכללת תל חי ומכללת אוהלו בקצרין, וזה צעד חשוב נוסף לקראת הקמת אוניברסיטה. מכללת תל חי מגדילה בהתמדה את האפשריות ללימודים לתואר שני. הקמת האוניברסיטה בגליל נעשית כיום בשיטת הסיפוח הזוחל.

לכן מה שצפוי ככל הנראה הוא שבמקום מהלך גדול של הקמת קמפוס חדש בצפת, הקמפוס הזמני יהפוך לקמפוס קבוע, והפעילות המחקרית תתמקד בתחום הרפואה.

צילומים: עיריית צפת