הפעוטה שטבעה בבריכה בצימר מתאוששת

מקרה הטביעה שאירע בצימר בספסופה הסתיים למרבה המזל בטוב, אך המחיש את הבעייתיות של הבריכות במתחמי האירוח הכפריים

במהלך השבת האחרונה התקבל דיווח על פעוטה בת שלוש מכרמיאל שטבעה בבריכה פרטית הצמודה לצימרים במושב ספסופה. הפעוטה פונתה לבית החולים זיו. האם שהתלוותה אליה טענה שבתה שהתה מתחת למים כ-30 שניות.

הפעוטה טופלה כעת על ידי הצוותים הרפואיים בחדר הטראומה, נושמת בכוחות עצמה כשהיא בהכרה מלאה. מצבה הוגדר בינוני, וסביר להניח שהיא תתאושש באופן מלא.

לפעוטה הזו היה מזל גדול, שהיא שהתה מתחת פני המים זמן קצר יחסית, אך המקרה ממחיש את הסכנה הקיימת בבריכות הצימרים, שהן מצד אחד, לא בריכות ציבוריות עם מציל, ומצד שני הן בריכות מסחריות שאינן רק לשימוש פרטי.

הנושא עלה לכותרות לפני שש שנים, כאשר בתוך שבוע אחד אירעו שני מקרים של טביעה בצימרים במושב חד נס ברמת הגולן. בעקבות המקרים האלה אמר מזכיר הישוב: “שתי הבריכות בהן אירעו מקרי הטביעה עומדות בטיחותית בכל התקנים המחמירים”.

ומה אומר החוק בעניין זה: “צו רישוי עסקים מחייב הוצאת רישיון עסק להשכרת יחידות אירוח למטרת נופש, המלווה במתן שירותים לשוכרים, כאשר מספר יחידות האירוח עולה על 4. כך גם נדרש רישיון עסק לבריכת שחיה, רק אם היא משרתת למעלה מ 4 יחידות אירוח למטרת נופש.

כלומר, אם ישנן רק 4 יחידות אירוח, אין שום תקן מחייב בנוגע לבריכת השחיה, משום שאם אין צורך ברישיון עסק, הרשות המקומית לא יכולה להתערב בנעשה באותה בריכת שחיה. בעל הצימרים לא מחויב להיות נוכח בכל עת, והאחריות עוברת לידי ההורים שאמורים לא להסיר את מבטם מילדיהם, גם לא לרגע.

הבעיה היא שכאשר נמצאים כמה ימים רצוף בצימר, זה מאוד קשה להיות בכוננות מתמדת, כשהבריכה נמצאת ממש צמוד לצימר. בעקבות אותם שני מקרי הטביעה במושב חד נס, אמר אחד מבעלי הצימרים במושב: “יש תקנות הנוגעות לבניית הבריכה, שכוללות גידור, שערים תקניים, שלטי אזהרה, וסימון עומקים. לאחרונה החלטתי גם להוסיף אצלי שער עם קפיץ שנטרק בחזרה אחרי שפותחים אותו, כדי שלא יקרה מצב שמישהו ישכח את השער פתוח.

“כל האמצעים האלה אינם תחליף לאחריות של ההורים. בעל הצימר לא יכול להשגיח על האורחים שלו 24 שעות ביממה. זה גם לא ריאלי להחזיק מציל. המקרים שאירעו אצלנו במושב גרמו לזעזוע אצל בעלי הצימרים, וגם לחשש שפקידים כלשהם יחמירו עוד יותר את התקנות. עם ישראל זקוק לנופש בצימרים. אסור שייווצר מצב שבו שופכים את התינוק יחד עם מי האמבטיה”.