הבדיקה שהצילה את חייו

בזכות בדיקה שגרתית לאבחון מפרצת אבי העורקים, ניצלו חייו של מטופל במרפאת כללית קנב קריית שמונה

גבר כבן 75 זומן לבדיקה שגרתית לאבחון מפרצת אבי עורקים הבטני במרפאת כללית קריית שמונה.במהלך הבדיקה, סולטאן כנג’, רנטגנאי בכיר, הבחין בהתרחבות הקוטר הפנימי של צינור אבי העורקים.

מיד בתום הבדיקה הזעיקה זוהר פרץ, מזכירת מכון הרנטגן, את ד”ר נלי וייסברוט, רדיולוגית מפענחת, שפענחה במהירות את הממצאים. בתום הפענוח, מיהרה לדאוג לפינוי מיידי של המטופל לחדר המיון. הזיהוי, התגובה המיידית ועבודת הצוות הצילו את חייו של המטופל.

“אבי העורקים הוא העורק הגדול ביותר בגוף האדם”, מסביר ד”ר טנוס כורזום, המנהל הרפואי של כללית מחוז צפון. “תפקידו להוביל דם מהלב אל שאר חלקי הגוף. מפרצת של אבי העורקים הבטני נוצרת כאשר דופן אבי העורקים נחלש.

המפרצת שאותרה בצילום אולטראסאונד

“התופעה יכולה להיגרם על ידי המצבים הבאים: טרשת עורקים, לחץ דם גבוה, טראומה, זיהומים, דלקות, עישון הוא גורם סיכון מובהק להתפתחות המחלה. מפרצת קטנה עשויה לדרוש מעקב תקופתי בלבד אולם כאשר היא עוברת קוטר של 5 ס”מ יש צורך לטפל ולעיתים לשקול ניתוח. ככל שהמפרצת גדולה יותר, גוברת הסכנה של פריצה או קרע כפי שקורה כאשר בלון מנופח יתר על המידה”

בקבוצת הסיכון ללקות במפרצת ביטנית נכללים: גברים מעל גיל 65, מעשנים בהווה או בעבר, קרובי משפחה של אנשים עם מפרצת אאורטה, חולי לב וחולי טרשת העורקים.

לדברי אירית בחבוט, מנהלת שירות הרנטגן בכללית מחוז צפון “בצפון, כ-10,000 איש נמצאים בסיכון לפתח מפרצת ביטנית. ברוב המקרים מדובר במפרצת שממדיה קטנים ולא מדאיגים שאינה דורשת טיפול אלא בדיקות מעקב בלבד.

מרפאת “שירותי בריאות כללית” בקרית שמונה

“הבדיקה מיועדת רק לגברים מעל גיל 65 מעשנים או עשנו בעבר – חד פעמי. בכללית ניתן לערוך בדיקת אולטרסאונד חד פעמית פשוטה ולא פולשנית שעשויה להציל את חייהם. הצורך בזיהוי מוקדם וטיפול הינו צורך חיוני המציל חיים. מעל 90% הצלחה, לעומת תמותה של מעל 90% אם יש קרע במפרצת שלא הייתה מוכרת”.

“בשנים האחרונות יש עלייה במספר המטופלים שאובחנו בשלב מוקדם יחסית. אנחנו קוראים לציבור לבוא ולהיבדק. זאת בדיקה יעילה, פשוטה ולא ארוכה, שעשויה לעזור לחיים בריאים” מסכם ד”ר כורזום.