הסטודנטים מחו נגד תוכנת הבחינות החדשה

סטודנטים ממכללת תל חי הפגינו נגד השימוש בתוכנה המאפשרת קיום בחינות מרחוק בטענה שזו פגיעה בפרטיות, האירוע הזה ממחיש את הקושי הגדול של סטודנטים להסתגל ללמידה מרחוק, והקושי של המכללה לשמור על הסטנדרטים הלימודיים ועל טוהר הבחינות בימים הלא פשוטים של מגפת הקורונה

הפגנת הסטודנטים, צילום: אגודת הסטודנטים תל חי

בשבוע שעבר התקיימה במכללת תל חי הפגנה של סטודנטים. הם מחו על הכנסתה לשימוש של תוכנה הנקראת E-TEST, של חברת TOMAX, שנועדה לאפשר קיומה של בחינה מרחוק באופן שלא יאפשר לסטודנט להשתמש בעזרה חיצונית.

התוכנה משתלטת על המחשב של הסטודנט, ומונעת פתיחת קבצים שונים. התוכנה מתעדת דרך המצלמה את הסטודנט במהלך הבחינה, ובאמצעות בינה מלאכותית מסמנת למשגיחים על כל תנועה של הסטודנט, שעלולה לעורר חשד להתנהגות פסולה במהלך הבחינה.

הסטודנטים מתל חי שהפגינו טענו שהם חוששים מחדירה לפרטיות שלהם, ושמדובר בצעד שאינו מידתי. המחאה נגד הכנסת התוכנה הזו התרחשה לא רק במכללת תל חי, אלא גם במוסדות אקדמיים נוספים ברחבי הארץ.

כך למשל סטודנטית מאוניברסיטת בר אילן אמרה: “זו מערכת שחודרת למחשב האישי, מנטרת אותך לכל אורך המבחן לפי הבעות פנים, שומרת את ההקלטה במחשבי החברה, ויש גם דרישות דרקוניות כמו לא ללכת לשירותים לכל אורך הבחינה. זה דורס כל זכות בסיסית שקיימת לנו”.

בתגובה לכך אומרים במכללת תל חי: “חברת טומקס  מתחייבת לכך שאינה חודרת למידע אישי של הנבחן, אינה שומרת סיסמאות ולא מעבירה לשרתי החברה מידע אישי כל שהוא ממחשב הנבחן, למעט מידע הקשור לבחינה ותוצריה. ולכן אין חשש לחדירה לפרטיות ואין חשש לדליפת מידע מתוך המחשב בפרטי”.

כדי להפיג את חששותיהם של הסטודנטים, הנהלת המכללה פרסמה באתר האינטרנט שלה את כל המידע הנחוץ לשימוש בתוכנה וחלק מהמידע מופיע בצורה של שאלות ותשובות על בעיות אפשריות שיכולות לצוץ במהלך הפעלת התוכנה.

הסטודנטים גם הביעו חשש לדליפת מידע מתוך המחשב האישי שלהם לגורם חיצוני, ובעניין הזה אומרים בתל חי: “המערכת מקליטה את הווידאו וסאונד של תהליך הבחינה, אשר נשמר בצורה מאובטחת (נעשו ונעשות בדיקות אבטחה על המערכת). קבצי ההקלטה נשמרים במדור בחינות ונמחקים אוטומטית לאחר 21 יום מיום הבחינה”.

בבחינה באנגלית שהיתה הראשונה בסבב הבחינות של סוף הסימסטר במכללת תל חי, היו תקלות רבות, במכללה מודעים לכך ואומרים: “אנו עושים כל שביכולתנו כדי להימנע מבעיות טכניות, אולם כאשר מתעוררת בעיות שכאלו, הן נלקחות בחשבון והסטודנט לא נפגע מכך.


“אנו מוצאים פתרונות לכל בעיה טכנית שמתעוררת, ובמקרים שיש צורך הסטודנטים מקבלים תוספת זמן בשל בעיה טכנית. סטודנטים שיש להם קשיים של חיבור לאינטרנט או בעיות חומרה הוזמנו להיבחן מהקמפוס. סטודנטים לקויי למידה מקבלים את כל התמיכה וההתאמות שהם זכאים להם, גם במסגרת המבחנים הנעשים מרחוק”. 

למרות שמדובר בתוכנה מאוד מתוחכמת, יכולים להיות מקרים חריגים היא מתריעה על התנהלות לא מותרת בזמן הבחינה, למרות שהסטודנט/ית התנהלו כראוי. זה קרה לסטודנטית בתל חי, שישבה לגמרי בשקט וללא תזוזה בזמן הבחינה, והתוכנה התריעה על אפשרות של העתקה.

הסטודנטית ערערה על הקביעה הזו, ובדיקה של הקלטת הוידיאו של הבחינה, שנעשתה על ידי מדור הבחינות, אישרה שהסטודנטית התנהלה כיאות, והציון של הבחינה אושר.