מה גילו חוקרי רשות המיסים בפשיטה על צימרים בגליל העליון?

מה היו התשובות של בעלי צימרים במושב כלנית ובראש פינה נוכח העלמות מיסים? התשובות בכתבה

מבצע אחד, שנערך על ידי יחידת ניהול ספרים ארצית – אזור הצפון, התמקד בעסקים באזור טבריה והכנרת. במסגרת מבצע זה נבדקו 31 עסקים וב-5 מהם נתגלו מקרים של אי רישום הכנסות. מבצע שני, שנערך על ידי עובדי פקיד שומה צפת, התמקד בעסקים באזור תחום השיפוט של המשרד. במבצע זה נבדקו 44 עסקים וב-8 מהם נתגלו מקרים של אי רישום הכנסות.

העסקים שנבחרו לביקורת ענו על קריטריונים שונים כגון הפרות שנרשמו על שם העסק במהלך השנה האחרונה, מידע מודיעיני המעורר חשד לעבירות מס או עוסקים פטורים עם מחזור עסקאות גבולי. לשני המבצעים קדמה עבודת הכנה שכללה תצפית מקדימה על העסקים, איסוף המידע הרלוונטי לביקורת ובחלק מהמקרים גם קניות ביקורת.

במושב כלנית ערכו הבודקים תשאול למשפחה שהתארחה בצימר, שממנו עלה כי יום לפני הביקורת שילמה המשפחה סך של 10,000 ₪ במזומן, כמקדמה עבור האירוח שעלותו הכוללת הייתה 20,000 ₪. בבדיקת ספרי החשבונות של בעל הצימר לא נמצא כל רישום של התשלום במזומן, ולכן הוא זומן להמשך תשאול במשרד פקיד שומה טבריה, בשל הפרה לכאורה הן של הוראות ניהול ספרים ורישום הכנסות והן של החוק לצמצום השימוש במזומן. בצימר אחר באותו מושב נמצא כי משפחה שילמה 6,000 ₪ במזומן בגין אירוח ולא נמצא כל רישום של התשלום בספרי העסק. בעל הצימר אמר בתגובה “אני בדיוק עכשיו רושם להם קבלה וחשבונית”.

מקטע מהיישוב כלנית (צילום: דוברות מועצת מרום הגליל)

בראש פינה ערכו המבקרים בדיקה של שוברי האשראי של צימר וגילו שמונה תשלומים בסך 7,619 ₪ שלא נרשמו בספרי החשבונות. בעלת העסק טענה כי לא רשמה את התשלומים בשל תקלה במסלקת האשראי. בצימר ביסוד המעלה נבדקה אפליקציית התשלומים של בעל צימר ונמצא כי הוא לא רשם חמישה תשלומים בסך 4,276 ₪. בתגובה אמר בעל הצימר כי “יש לי בעיות אישיות שמשפיעות על התפקוד שלי”. גם במושב אמירים נבדקה אפליקציית התשלומים של בעל צימר ונמצא כי הוא לא רשם שני תשלומים בסך 3,608 ₪. בתגובה אמר בעל הצימר: “אני בהלם ממה שאני רואה עכשיו”.

בשני מקרים נערכו קניות ביקורת סמויות במזנונים ואטרקציות ימיות ונמצא כי התשלומים לא נרשמו בספרי העסק. בשני המקרים טענו בעלי העסקים כי לא רשמו את ההכנסות בשל עומס עבודה.

מבצע זה נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

יש לה את הקסם שלה. מבט על נחל ראש פינה (צילום: שומרי הנחל)