מהישיבה החרדית למגרש הכדורגל, בעזרת השם

רפאל ביתן – הכדורגלן הדתי המוכשר של קבוצת נערים א’ של הפועל עירוני צפת, מתדפק על דלתות הקבוצה הבוגרת. שמחים לארח אותו לראיון בפינת “ספורטאי החודש”.

קבוצת הבוגרים של הפועל עירוני צפת תתארח היום (שלישי) אצל בני ממב”ע למשחק השני במסגרת משחקי הפלייאוף התחתון. צפת מדורגת במקום השני בבית התחתון ומקדימה בשתי נקודות את בני ממב”ע – שמרוחקת 7 נקודות מהמקום הלפני אחרון, המוביל למשחקי מבחן על ההישארות בליגה. בשני המשחקים שנערכו העונה בבית המוקדם צפת לא הצליחה לנצח. המשחק שנערך בצפת הסתיים בתוצאת שוויון 0:0 והמשחק שנערך בגולן הסתיים בניצחון הקבוצה המקומית 1:4. המשחק ייצא לדרך בשעה 17:30, הכניסה חופשית. המשחק יועבר בשידור אינטרנטי ישיר משולב בעברית ובערבית ע”י ענאן עמאשה והפרשן ג’קי מלול, בעמוד הפייסבוק של בני ממב”ע . גולת הכותרת של המשחק – שילובם של שלושה שחקנים מקבוצת נערים א’ בסגלה של צפת: החלוץ אורי גהוטה, הקשר המרכזי מוחמד הייב ומי שחברנו ל”ספורטאי החודש” – הקשר ההתקפי רפאל ביתן, שהבקיע תשעה שערים במדי קבוצת נערים א’ והמשך הכתבה כולה ממקום של פרגון לפועלו של השחקן.

יעשו ערב שמח להנהלת העיר? שחקני הפועל עירוני צפת ואנשי הנהלת העיר בראשות ראש העיר שוקי אוחנה (צילום: מאיר ינקו – חדש בגליל)



בקיץ 2019 הוקם מחדש מועדון הכדורגל של הפועל עירוני צפת מחדש, עם פלטפורמה ראשונית שכללה קבוצת בוגרים ושתי קבוצות תחרותיות במחלקת הנוער – נערים ב’ וילדים ב’, שבתחילה התאמנו במגרשים שונים בעיר ואירחו מחוץ לביתם משחקים, אך מיד עם אישורו ע”י הרשויות של האצטדיון המחודש זכו לארח בו משחקים. גולת הכותרת של הקמת מחלקת הנוער הייתה רישומן של הקבוצות כקבוצות שומרות שבת, שזכו לאישור שלא לארח משחקים או להתארח במהלך השבת. ההגדרה הזו של הקבוצה כשומרת שבת סייעה לילדים ונערים המגיעים מרקע מסורתי לקחת חלק בפעילות – אחד מהם הוא רפאל ביתן, שכמו רבים מחבריו לקבוצה, בגיל 15 מצא את עצמו משתייך לראשונה לקבוצת כדורגל המשחקת בליגה מטעם ההתאחדות לכדורגל.

פחות משנתיים בכדורגל וכבר מתדפק על דלתות הקבוצה הבוגרת. רפאל ביתן (במדים הלבנים)



ג’קי מלול, מאמן הקבוצה, שיתף אותנו בהרחבה בתהליכי החיבור של רפאל ביתן לכדורגל: “את רפאל הכרתי מליגת קט רגל קייצית לשכונות בעיר .הוא שיחק בליגה הזאת מגיל 13. כשלא היו קבוצות בצפת ולא היו מגרשים קיימנו את המשחקים במגרשי אספלט. מיד ראיתי את הפוטנציאל שלו, זיהיתי שמדובר בבחור ביישן, שאלתי מי הוא והיכן הוא לומד? הוא ענה  שלומד בישיבה חרדית בטבריה – ואין דבר כזה להגיע לקבוצות כדורגל מבחינתו. הכישרון  שלו הדליק אצלי נורה, הבנתי שחייב למצוא את הדרך לשלב אותו בכדורגל.  לאחר שנה הוא שוב פעם שיחק בליגת השכונות, כל יום טיפטפתי לו שיש לו כישרון והוא חייב ליטוש ויהיה שחקן מצויין.בזכות אהבתו לכדורגל הוא עזב את הישיבה החרדית בטבריה והצטרף לישיבת אמי”ת בעיר – ישיבה דתית לאומית, לאחר שהפעלתי לחץ באגף החינוך של העירייה. הודות למהלך הזו והודות להקמת מחלקת הנוער, בזכות יוזמת העירייה מיד לאחר הבחירות, נמצאה הדרך לשלב את רפאל. בלי שום היסוס רשמתי אותו לקבוצה ומיד הראה את הכשרון  שלו. רפאל היה אחד המצטיינים בנערים ב’, המשיך עם הקבוצה לנערים א’. הראה את יכולותיו מול קבוצות עם ניסיון. בכל הליגה חששו ממנו, אין מאמן של קבוצה יריבה שלא שאל אודותיו. רפאל הוא כשרון ענק, נער ביישן, ממושמע, רוצה רק ללמוד. מגיע לו להיות “שחקן העונה” . הרבה בזכותו חל והמהפך במהלך העונהו ניצחנו 7 משחקים ברציפות ונצמדנו לצמרת. מגיע לו פרגון גדול ואני מאחל לו שיצליח”. מכאן נמשיך לראיון שערכנו עם רפאל ביתן על כדורגל, דת ומה שביניהם.

מתקדמים תוך כדי תנועה. קבוצת נערים א’ והמאמן ג’קי מלול


רפאל, איזה מקום הכדורגל תופס בחייך?

“מקום מרכזי. כילד מאוד רציתי להשתייך למחלקת נוער, אך לא היו את התנאים המתאימים לכך. מאוד שמח על הזכות שניתנת לי. אני משלב בין לימודים לבין עבודה בתחום המזון המהיר ומוצא גם זמן להתאמן ולהתייצב למשחקים. הכדורגל פתח לי צוהר לעולם שלא הכרתי, גם לחברים מרקעים שונים, גם למשחקים מול קבוצות בכל מיני מקומות, גם תחרותיות. כיף גדול. סך הכל הגעתי לכדורגל בלי ציפיות, לא ידעתי לקראת מה אני הולך – ואני שמח שזה הוביל להרבה דברים טובים”.

בעונה זו חלה קפיצה גדולה במספרים שלך. למה אתה מייחס את זה?

“בעונה הזו כבשתי תשעה שערים ע”פ רישומי ההתאחדות ואני שמח שהניסיון שצברתי והחיבור שיש לנו בקבוצה התהדק ומוביל לעונה מוצלחת”.

איך התנהלת בתקופה של הקפאות האימונים?

“אין ספק שזה מאכזב, ששתי העונות הראשונות שלנו לא היו מלאות, בגלל הקורונה. בתקופות הסגרים השתדלתי לעשות אימוני ריצה עם חברי הטוב לקבוצה, דודו כלפה. מעת לעת, נפגשתי עם ג’קי, שהעביר אימונים אישיים. שמח שהצלחנו כקבוצה לחזור בצורה טובה לפעילות בכל פעם”.

הכדורגל מביא לו ערך מוסף לחיים. רפאל ביתן בפעולה



עד כמה ג’קי מלול דומיננטי בחייך?

“ג’קי הוא הרבה יותר מאמן. הוא הגורם המרכזי לחיבור שלי עם הכדורגל. הוא משקיע בי המון מזמנו ומתייחס אלי כאל פרויקט. ג’קי משקיע המון בקבוצה וחשוב לו מאוד שיהיה לנו טוב ושנתקדם. מודה לו מאוד על כל התמיכה והאמון”.

בתקופה האחרונה התאמנת מספר פעמים עם קבוצת הבוגרים. היום תכלל בסגל למשחק מול בני ממב”ע. איך זה מרגיש?

“כבוד גדול. לא ציפיתי שבגיל 17 ואחרי כל כך קצת זמן כבר אשתייך לסגל קבוצת הבוגרים. אני חייב לציין את המאמן איציק בוזורגי ואת השחקנים, שקיבלו אותי בצורה חמימה ומפרגנת. זכות גדולה עבורי להיות חלק מזה. מקווה שאספיק גם לזכות בדקות משחק במהלך המשחקים שנותרו”.

בכדורגל שמחוץ לצפת, מי השחקן ומי הקבוצה שעושים לך את זה?

“אני אוהד של בית”ר ירושלים מילדות – לא מתייאש ומאמין שעוד יבואו ימים טובים. השחקן האהוב עלי הוא ניימאר מפריז סן ז’רמן. מאוד מתחבר לסגנון המשחק ומאוד אוהב את מה שהוא מראה במשחקים”.

לוקח השראה מניימאר. רפאל ביתן בפעולה