תוגבל או לא? ההילולה במירון.

שר הפנים, אריה דרעי, והשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. סיכמו על הסרת המגבלות על כמות המשתתפים בהילולה במירון בל”ג בעומר. אולם במשרד הבריאות מתעקשים שכל “הדלקה” תוגבל ל- 1,000 משתתפים.

קבר הרשב”י במירון, צילום: משטרת ישראל

בשנה שעברה בוטלה ההילולה בקבר הרשב”י במירון, שמתקיימת מידי שנה בל”ג בעומר, ומגיעים אליה בממוצע כחצי מיליון איש. מגפת הקורונה שתפסה אז תאוצה, לא איפשרה אירוע המוני שכזה.

בינתיים בעקבות מבצע החיסונים והירידה בתחלואה, הוחלט לאפשר את קיום ההילולה השנה. שר הפנים, אריה דרעי, והשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, הודיעו כי השנה לא תהיה מגבלה על כניסת קהל להילולה בל”ג בעומר.

דרעי התבטא בנושא, ואמר: “יום ההילולת הרשב”י במירון הינו יום חשוב מאוד להמונים מכל גווני הקשת היהודית, בחסדי ה’ נתוני התחלואה נמוכים ומשכך אין שום הגיון בהגבלת מתפללים באוויר הפתוח”

שר הפנים, אריה דרעי, צילום: מכללת תל חי

ההנחה של דרעי היא שמכיוון שמדובר באוויר הפתוח אין סכנה משמעותית של הידבקות, אולם ניסיון השנים הקודמות ממחיש שמדובר באירוע שיש בו הרבה צפיפות ודוחק. ולכן משרד הבריאות בכל זאת מתעקש להטיל מגבלה של עד 1,000 איש בכל הדלקה.

במגבלות האלה רק כ-15 אלף בני אדם יורשו להשתתף בהילולה, וזאת בהשוואה לחצי מיליון משתתפים בשנים רגילות.  .החרדים מתנגדים להצעת משרד הבריאות, והציעו שבמהלך יום ההילולה ישתתפו 15 אלף איש בשלוש פעימות, ובסך הכל יעלו להר כ-45 אלף בני אדם.

היערכות אמבולנסים במירון בהילולה, צילום: מד”א

ההגבלות עוררו זעם ברחוב החרדי, וזה בא לידי ביטוי גם בכלי התקשורת של המגזר הזה.  סגן שר החינוך, מאיר פורוש מיהדות התורה, צוטט כשאמר: “דין מירון כדין הר הבית ואם שבוע הבא ברמדאן התירו ל-100אלף איש לעלות להר הבית, אין סיבה להגביל את כמות המשתתפים שעולים לחגוג את הילולת רבי שמעון בר יוחאי בל”ג בעומר”.

במצב העניינים הזה לא ברור מי מוסמך להחליט על כמות המשתתפים בהילולה, השרים דרעי ואוחנה, או משרד הבריאות. ככל הנראה מי שיצטרך להכריע בעניין הוא ראש הממשלה, שבימים אלה מנסה להרכיב קואליציה, שבה המפלגות החרדיות הן מרכיב חשוב ביותר בפאזל שנתניהו מנסה להרכיב, ולכן לא מן הנמנע שגם שיקולים פוליטיים יקבעו מה יקרה בל”ג בעומר במירון השנה.