נהגים: נא לא לדרוס חיות בר!

המועצה האזורית גולן ורשות הטבע והגנים יצאו במבצע להגברת המודעות של הנהגים לסכנת דריסת בעלי חיים. כ-300 דיווחים על דריסה של בעלי חיים בגולן מתקבלים מדי שנה, אך ברשות הטבע והגנים מעריכים כי היקף מקרי הדריסה גדול בהרבה.

דלק מצוי שנדרס, צילום: נעמה מנספלד, רשות הטבע והגנים

מי שנוסע בכבישי הגולן, בעיקר בלילה, מכיר את התופעה של בעלי חיים החוצים את הכביש. לפעמים הנהגים לא מצליחים לבלום בזמן ובעל החיים החוצה משלם את המחיר.

בחמש השנים האחרונות תועדו ודווחו למעלה מ-1,800 מקרי דריסות חיות בר רק בכבישי רמת  הגולן, כאשר ברור לכל שסך המקרים הוא גדול בהרבה, מאחר וחלקם אם לא רובם , לא מאותרים או מדווחים. בין חיות הבר שמשלמות את המחיר מיני יונקים כגון תנים, קיפודים, צבאים, זאבים ועוד ומיני זוחלים ודו חיים.

על רקע זה רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית גולן משיקות יחדיו מהלך הסברה חדש שמטרתו להסב את תשומת הלב של הנוהגים בכבישים בגולן להימצאות חיות הבר באזור לצד כללי בטיחות חשובים, שמטרתם למנוע את הפגיעה בחיות הבר ובמקביל כמובן לשפר את בטיחות הנסיעה למען הנהגים ויושבי הרכב

בהודעה שפרסמה המועצה האזורית גולן, נאמר: “אנחנו חיים באיזור מדהים בו הטבע עוטף אותנו מכל עבר. הבחירה לחיות כאן מחייבת. היא מחייבת אותנו לשמור על הטבע, על כל חלקיו. הכבישים חוצים שיטחי מחייה והיישובים בהם אנו חיים, נמצאים בליבו של הטבע. גורמים אלו ונוספים, יוצרים מפגשים (רצוים יותר ורצוים פחות) עם חיות הבר. בואו נשמור עליהם ובכביש ניתן להן קדימות!”

במודעה מפורטים סוגי בעלי החיים שבהם הנהגים עלולים להיתקל, כמו: תן זהוב, שפן סלעים, דורבן מצוי, גירית מצויה, דלק סלעים, חזיר בר, שועל מצוי, קיפוד מצוי, וצב יבשה מצוי. יש במודעה גם מספר טלפון של מוקד רשות הטבע והגנים, כוכבית 3639  שבאמצעותו ניתן לדווח על מקרים של דריסת בעלי חיים.

רוב החיות המופיעות ברשימה פעילות בלילה, ובשעות החשיכה לנהגים קשה יותר לזהות את בעלי החיים החוצים את הכביש, בייחוד כאשר יש רכב שבא ממול, וצריך לנסוע באור קצר. לכן כשנוסעים באור קצר, צריך להאט את מהירות הנסיעה באופן משמעותי.

החברה להגנת הטבע יזמה מבצע בו אפשר לדווח על מקרים של דריסת בעלי חיים באמצעות אפליקציית  .waze מטרת המיזם לאסוף מידע מצטבר על דריסה של חיות בר בכבישים בינעירוניים. ככל שתדווחו יותר, תתקבל תמונת מצב שתאפשר לזהות “כבישים אדומים” בהם שכיחות דריסת בעלי חיים גבוהה במיוחד.

החברה להגנת הטבע גם פרסמה מפה של הכבישים וכמויות דריסת בעלי חיים שיש בהם. כבישי הגולן לא נמצאים אמנם במקומות הראשונים, אך זה בגלל דלילות התנועה בכבישים אלה. אם מחשבים את כמות הדריסות ביחס לכמות הנסועה, אז הסיכוי של נהגים לפגוש בעל חיים בכבישי הגולן גדולה באופן יחסי.