העכברת חוזרת

על פי דיווח של משרד הבריאות היו בתקופה האחרונה כ- 50 מקרים של מחלת העכברת. מדובר באנשים שטיילו בנחלים בצפון

צילום: טומי זינגר

בימים כתיקונם דיווח כזה היה כותרת ראשית, אולם השנה, כשמגפת הקורונה היא הנושא העיקרי וכמעט היחיד שמעסיק את הציבור, ההתפרצות החדשה של העכברת נדחקת לשוליים.

במשרד הבריאות התקבלו דיווחים על כ- 50 מקרים של עכברת, וברוב המקרים אותם אנשים שחלו, טיילו לאחרונה בנחלים בצפון כמו החצבני, הבניאס, הזאכי, נחל זוויתן, נחל עמוד ועוד.

מחלת העכברת נגרמת על ידי חיידק הלפטוספירה, שמופרש בשתן של בעלי חיים החולים במחלה זו. בדרך כלל המחלה הזו מתפרצת בסוף הקיץ, כאשר הזרימה בנחלים חלשה, ויותר בעלי חיים מגיעים אל הנחלים כדי להרוות את צמאונם.

כך היה גם בסוף הקיץ של שנת 2018, כהתגלו 250 מקרים של עכברת. השנה התריעו במשרד הבריאות כבר בחודש מאי, על רמות זיהום גבוהות שהתגלו בכמה נחלים בצפון, אולם לא יצאה הוראה האוסרת לטייל בנחלים האלה.

צילום: איה רוזן

ברשות הטבע והגנים התריעו לפני כחודש על כך שקיימת סכנה בכניסה למים בנחלים בצפון, והמליצו למטיילים לא להיכנס למים בנחלים האלה. על פי הדיווח של משרד הבריאות בשנה שעברה התגלו רק 6 מקרים של עכברת, ככל הנראה משום שזו היתה שנה מאוד ברוכה בגשמים, והזרימה בנחלים היתה חזקה יחסית.

סביר להניח שההכרזה על הסגר, שלא איפשרה לציבור לצאת בהמוניו לטיולים בחול המועד סוכות מנעה התפשטות רחבה יותר של מחלת העכברת.