כדורגל: רחוק מהבית, קרוב ללב

“ספורטאי החודש” שלנו הוא אלון פחימה מקיבוץ דפנה, שהרשים בביצועיו העונה בקבוצת נערים ב’ של מכבי נתניה – וכבש את שער הניצחון שהעניק לקבוצתו את גביע המדינה

*. כל התמונות צולמו ע”י נאזיה סולטאן

בשנים האחרונות נרשמת מגמה מסוימת של כדורגלנים צעירים ומוכשרים מרחבי הגליל העליון, המוכנים לוותר על אזור הנוחות, לעזוב את הבית החם לטובת מעבר למגורים רחוקים מהבית – והכל במטרה להשתייך לקבוצות ממחלקות הנוער המובילות בישראל, במטרה להגדיל את סיכוייהם להיות כדורגלני בוגרים בעתיד.

אחרי נועם שמש (צפת), ישי בוזורגי (קרית שמונה), עידו אלמישלי (דפנה), בעונה הזו שלושה כדורגלנים עשו את דרכם דרומה מהגליל העליון: שגב קמרי (שדה אליעזר), שליו דיין (כפר הנשיא) ואלון פחימה (דפנה) – שעבר לקבוצת נערים ב’ של מכבי נתניה, אליה הוא הגיע אחרי עונה שברובה שיחק כקשר בקבוצת נערים ב’ של עירוני קרית שמונה בליגת העל לצד מבוגרים ממנו בשנתון אחד. אלון פחימה עבר להתגורר בפנימיה בנתניה ובתחילה שיחק לצידו של קמרי – שבהמשך עבר ליריבה העירונית, בית”ר טוברוק. פחימה הגיע כקשר, אך בשלב מוקדם הוסב תפקודו לעמדת הבלם והפך לשחקן דומיננטי ומשמעותי בסגלה של קבוצתו, שזכתה לפני שלושה שבועות בגביע המדינה בזכות ניצחון 0:2 על מכבי קביליו יפו, כשפחימה מתכבד בכיבוש שער הניצחון. אחרי עונה כה מוצלחת, זה הזמן שלנו להעניק לאלון פחימה את תואר “ספורטאי החודש”.

תמונת ניצחון. אלון פחימה מניף גביע

לפני שנגיע לריאיון עם אלון פחימה, מאמן הכדורגל, אלון יוגב, שעובד עם פחימה מגיל צעיר, משתף אותנו בתהליכי ההתפתחות של השחקן: “אלון התחיל להתאמן אצלנו בביה”ס לכדורגל בכפר סאלד מכיתה ג’. כבר אז התאמן עם הקבוצה של כיתות ה’-ו’ בה התאמן אחיו. הוא הציג יכולות מקצועיות טובות והצליח להתמודד פיזית עם ילדים גדולים ממנו. לאחר כשנתיים עבר למחלקת הנוער של קרית שמונה  ואני המשכתי ללוות אותו במסגרות של אימונים אישיים ואימונים בקבוצות קטנות”.

אלון יוגב אינו מופתע מההשתלבות המוצלחת של אלון פחימה במכבי נתניה וצופה לו עתיד ורוד: “אלון תמיד היה נחוש מאוד להצליח ולהשתפר, מאוד התבלט בכל מסגרת בה התאמן ושיחק. הוא ניחן בראיית משחק מצוינת, יכולת הגנתית טובה, משחק ראש מעולה, שליטה טובה בשתי הרגליים ובעיטה עוצמתית.  אני מברך את אלון על הפרק החדש בקריירה שלו אותו התחיל העונה וכן על הזכיה בגביע המדינה. אני בטוח שאם ימשיך להתמיד, להשקיע ולעבוד קשה, יוכל להמשיך להוות בורג חשוב בקבוצתו ובעתיד להיות שחקן נוער ובוגרים ברמות הגבוהות בארץ ואף בחוץ לארץ”.

עבד קשה ובא על שכרו. אלון פחימה

אלון, מה הביא אותך לקחת החלטה כל כך לא נוחה, שהיו בה לא מעט סיכונים?

“רציתי לצאת מהבית, לחוות דברים חדשים, סגנון משחק שונה, להשתייך לקבוצה שהיא בטופ ןלזכות בתארים”.

איך עברה עליך תקופת ההסתגלות לחיים מחוץ לבית?

ההתחלה היא הייתה קשה – מקום חדש, חברים חדשים, מסגרת שונה. לאט לאט אתה מתרגל – עם זה לאכול בחדר אוכל, עם זה להיות עם אנשים באותו חדר ועוד כל מיני דברים שלא היו מוכרים קודם”.

איך נראה היום יום שלך?

“לפעמים קמים לאימון בוקר, לפעמים לא.  עושים לנו השכמה בסביבות 7 בבוקר, אני קם מהשינה, מתארגן, הולך לחדר אוכל עד 7:55 – ואז ישר לכיתה, מסיים ללמוד ב12:30 ואז הולך לחדר אוכל לארוחת צוהריים. אחרי שאני מסיים לאכול, אני הולך לחדר להתארגן לאימון. לפעמים האימון קצת מאוחר, אז יש איזו שעה לעשות שנ”צ קליל.  אחרי שאני חוזר מאימון, הולךשוב לחדר אוכל לארוחת, ערב מסיים לאכול ואז יש לנו זמן חופשי עד 22:15 –  זמן כיבוי אורות”.

רגע מכונן. אלון פחימה בעליה לכר הדשא במשחק גמר הגביע


הגעת כקשר ואתם מסיים עונה כבלם. מרגיש נוח שם מאחורה?

“אני מרגיש טוב בעמדת הבלם. זה תפקיד שאני מכיר, שיחקתי אותו בעבר. אני יכול לשחק גם קשר אחורי, שזה תפקיד שאני גם מכיר. כך או כך, אני מאמין ביכולות שלי בכל עמדה שאני אשחק-  גם אם יתנו לי לשחק חלוץ”.

חווית חוויה מכוננת לפני שלושה שבועות. שתף אותנו בתחושות?

“הרגע של הגמר היה מדהים.  כשאתה עולה למגרש באצטדיון ר”ג, יש לחץ, אבל מהר מאוד אתה משתחרר. אני האמנתי שננצח. הרגע שבו כבשתי גול יצר תחושה לא נורמלית. זה היה וואו בשבילי לשים גול בסוף המשחק ולהבין שלקחתי גביע.  אחרי המשחק היה כיף ,כולם ביחד שמחים, חוגגים, וצוחקים – אבל חזרנו לשגרה מהר, כי באותו שבוע היה לנו משחק ליגה אחרון ורצינו לסיים בטעם טוב”.

הצליח לעשות מה שקבוצת הבוגרים לא הצליחה. אלון פחימה חוגג את הזכייה בגביע



מה המערכת במכבי נתניה מעניקה לשחקן?

“המערכת במכבי נתניה נותנת חמישה אימונים כדורגל בשבוע פלוס שני אימונים בחדר כושר –  לפעמים לפני אימון לפעמים אחרי. בנוסף,  נותנים לנו לעבוד עם תזונאי ומאמן מנטלי, עם צוות מקצועי שעובר איתך על המשחק – המאמן, עוזר המאמן, מאמן כושר, ומנהלת קבוצה וגם המנהל המקצועי – שרואה את האימון מהצד לפעמים”.

מה השאיפות שלך לעתיד?

“השאיפות שלי זה להגיע הכי רחוק שאפשר ברמה הקבוצתית וכמובן  להגיע לנבחרות ישראל”.

מי המודלים שלך לחיקוי?

“בתור בלם זה סרחיו ראמוס – הוא משהו מדהים ברמת הרעב והלחימה. ובתוך קשר זה קאסמירו – קשר מדהים, שמחלץ הרבה כדורים, טיפוס רגוע, שתורם גם בחלק הקדמי. יש לנו אותו סגנון משחק, ככה אני חושב”.

מביט קדימה בנחישות. אלון פחימה במשחק גמר הגביע