כמה טוב שלא מצאו נפט בגולן

האסון האקולוגי שנגרם לחופי הארץ עקב דליפה של נפט גולמי בים התיכון ממחיש מה היה קורה לו היו מוצאים נפט בגולן, ודליפה מעין זו היתה מתרחשת באגן ההיקווות של הכינרת

זיהום כבד נגרם בסוף השבוע לחופי הארץ עקב דליפה של נפט גולמי ממיכלית ששייטה בים התיכון. המראה מזעזע ונדרש מבצע מורכב ויקר כדי לנקות את הזפת שהצטברה בחופים מראש הנקרה בצפון ועד אשקלון בדרום.

האסון הזה ממחיש את הסכנה לסביבה שהובלת נפט גולמי יכולה לגרום. אבל מכיוון שהים התיכון הוא ים גדול יחסית, הפיזור של הנפט שדלף היה נרחב, וכך הנזק שנגרם לכל יחידת שטח, לא היה גדול מדי.

מבצע ניקיון החופים בעקבות דליפת הנפט, צילום: רשות הטבע והגנים

עכשיו תתארו לעצמכם סצנריו דומה, אבל לא בים התיכון אלא בכינרת. מה היה קורה אם כמות כזאת של נפט גולמי היתה דולפת במקום כלשהו בגולן וזורמת היישר אל הכינרת. התרחיש הזה יכול היה לקרות אם חיפושי הנפט בגולן, שהתקיימו לפני מספר שנים, היו מצליחים למצוא נפט במעבה האדמה.

מבצע חיפושי הנפט בגולן שהתקיים במהלך שנת 2014 עורר פולמוס חריף בין תושבים בגולן, שהתנגדו למבצע החיפושים, לבין חברת אפק שביצעה את החיפושים, ומשרד האנרגיה והתשתיות שנתן את ברכתו למבצע הזה.

קידוח נפט בגולן, צילום: חברת אפק

חברת אפק ידעה שחיפושי נפט יכולים לעורר התנגדות בגולן, ואולי זו הסיבה שלתפקיד יו”ר החברה, התמנה תת אלוף במיל’, אפי איתם. איתם, המתגורר במושב נוב בדרום רמת הגולן., כיהן קודם לכן בתפקיד שר האנרגיה והתשתיות. כתושב הגולן הוא מצא את עצמו בעין הסערה, ובעימות עם תושבים רבים בגולן

בראיון שהוא  נתן באותה תקופה הוא אמר: “הגולן הוא הבית שלי, והקידוח הראשון שמתוכנן להתבצע נמצא במרחק של 2 קילומטרים ממקום מגוריי. גם לי, כמו לאותם אנשים שמתנגדים ליוזמה, יש עניין גדול שהגולן יישאר ירוק כפי שהוא כיום.

“בכל יוזמה של פיתוח תשתיות יש רמת סיכון מסוימת, אבל אם היינו נכנעים לסכנות לא היינו יכולים לפתח שום דבר במדינת ישראל. לכן אנחנו שוקדים לתת מענה לכל סיכון שעלול להיווצר”.

הבעיה בתשובה של איתם היא שכשמדובר באגן ההיקוות של הכינרת, גם אם הסיכון קטן, אסור לקחת אותו. הכינרת היא אחד ממקורות המים החשובים במדינת ישראל. ביישובים מסוימים, כמו טבריה למשל, היא גם המקור של מי שתייה. לכן הסיכון הוא עצום.

מתקן לטיפול במים בטבריה

הכינרת היא לא רק מקור מים, היא גם אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של מדינת ישראל. צליינים מכל רחבי העולם הנוצרי מגיעים לחופיה ושטים במימיה. נקל לשער מה היה קורה אילו הכינרת היתה מתכסה בשכבה שחורה של נפט גולמי.

הפולמוס הזה סביב קידוחי הנפט בגולן הסתיים בסופו של דבר בקול דממה דקה משום שהקידוחים שביצעה חברת אפק לא הביאו למציאת נפט. במקביל הקידוחים בים התיכון בהם נמצאה כמות גדולה של גז יצרו מצב חדש שבו למדינת ישראל יש מקור אנרגיה נקי יותר שאמור להספיק לעשרות שנים.