הקיבוצניק מלהבות כובש את היבשת

קבוצת הכדורסל של נימבורק הצ’כית העפילה בסטייל לשלב הבא של ליגת האלופות של פיב”א. יש לנו את כל הסיבות להעניק את תואר “מאמן החודש” למאמן הקבוצה, אורן עמיאל – בן קיבוץ להבות הבשן.

הכדורסל הצ’כי חזק על המפה האירופאית – ולשני מאמני כדורסל ישראלים יש חלק נכבד בעניין. בקיץ האחרון נבחרת צ’כיה, בהדרכתו של רונן (ננו) גינזבורג – שמצוי בראש הפירימידה המקצועית של הכדורסל הצ’כי, השתתפה לראשונה בתולדותיה באליפת העולם לנבחרות וסיימה במקום השישי והמכובד, לאחר שהדיחה בדרך נבחרות איכותיות דוגמת ברזיל וטורקיה.

חלפו להן כמה חודשים, הקבוצה גורפת התארים הנצחית נימבורק – שמודרכת עונה שלישית ברציפות ע”י אורן עמיאל, בן קיבוץ להבות הבשן, העפילה אמש לשלב שמינית הגמר של משחקי ליגת האלופות של פיב”א – המפעל שבו משחקות הפועל ירושלים שכבר העפילה לשלב הבא והפועל חולון שתקווה לעשות זאת הערב. במפעל משחקות קבוצות מהדרג הבכיר במדינות מובילות באירופה, דוגמת ספרד, איטליה, יוון, צרפת ועוד – כך שמדובר במפעל איכותי מאוד.

הישג מרשים לכל הדעות. אורן עמיאל לצד שחקניו

עד כמה ההישג של נימבורק גדול? הליגה הצ’כית אינה נחשבת לליגה מהבכירות באירופה. למרות זאת, אורן עמיאל הוביל את קבוצתו להצלחה חסרת תקדים,  כשהיא מסיימת את השלב המוקדם עם מאזן 2-12, כשהיא מדורגת במקום הראשון בבית שאליו שובצה ומקדימה את טנריף – שהגיעה בעונה שעברה לגמר ומדורגת במקום הרביעי בספרד, ניז’ני נוונגרד הרוסית, פריסטרי – שמדורגת במקום הרביעי ביוון. כמובן שיממה אחרי הישג כזה מתבקש מאיתנו להעניק את תואר “מאמן החודש” לאורן עמיאל, כדורסלן עבר ומאמן בהפועל גליל עליון, לו הענקנו את התואר הזה לפני 7 חודשים.  בראיון הקודם שערכנו עם אורן עמיאל הרחבנו על ההתאקלמות של המאמן ובני משפחתו בצ’כיה ועל עברו של עמיאל כמאמן בכדורסל הישראלי. הפעם אנחנו ממוקדים נטו בכדורסל צ’כי. מכאן לראיון שערכנו עמו הבוקר.

אורן, ברכות על העליה לשלב שמינית הגמר. העפלה לשלב שמינית הגמר הייתה יעד. אתה מופתע שעליתם מהמקום הראשון עם מאזן של 2-12?

“אתה לא באמת יכול לתכנן. על פניו הבית היה אמור להיות שוויוני. היתה לנו הכנה טובה לעונה. אני חושב שהמשחק הראשון בו ניצחנו את באמברג בבית נתן לנו את הביטחון להמשך”.

ובכל זאת, להקדים קבוצות בכירות מליגות איכותיות יותר, זה לא דבר של מה בכך. איך עשיתם את זה?

“שוב, אי אפשר להצביע על גורם אחד. הקבוצה מאוד מחוברת, אין קינאה, כל אחד שמח בהצלחתו של השני. אני חושב שזה כוח גדול. כל ניצחון מוסיף ביטחון. אני שמח שגם במשחקים פחות טובים שלנו מצאנו דרך לנצח”.

“האולטראס” מפרגנים. משפחת עמיאל חוגגת זכייה בדאבל במאי 2019

בוא נעבור לנבחרת צ’כיה. רונן (ננו) גינזבורג, האיש ששימשת כעוזרו בנימבורק ובעקבותיו הגעת לצ’כיה, הוביל את הנבחרת הלאומית להישג חסר תקדים, שהפתיע אנשים בכל רחבי העולם. מה לדעתך הגורמים להצלחה המדהימה הזו? 

“דור מוכשר – שהתחבר גם מקצועית וגם חברתית. רוב הצ’כים בנבחרת משחקים בליגות בכירות באירופה כולל יורוליג, וכמובן סאטי – שמשחק ב- NBA עם רזומה עשיר גם ביורוליג. השחקנים שמשחקים אצלנו בנימבורק מתחרים כל השנים גם הם במסגרת אירופאית והנסיון שהם צברו הוא גדול. כל השחקנים בנבחרת רגילים לשחק לפחות פעמיים בשבוע מול סגנונות שונים, קצבים ופיזיות שונים וזה נותן להם ביטחון שהם יכולים להתמודד מול כולם. תוסיף לכל בתמהיל הזה את ננו שהוא מאמן ברמה הגבוהה ביותר גם ברמת האימון, גם הניסיון וגם החוכמה – ותמצא מתכון מנצח. אני לא זוכר מתי מאמן כדורסל בצ’כיה, שהיא מדינת הוקי קרח וכדורגל, זכה שנתיים ברציפות המאמן העונה בספורט הקבוצתי. זה מצביע על גודל ההישג של הנבחרת”.

ההצלחה של הנבחרת מתבטאת בעליה של רמת הפופולריות של הענף בצ’כיה?

“יש רוח גבית בעקבות הנבחרת, גם ברמת הצטרפות של שחקנים צעירים וגם ברמת התמיכה הכספית אבל זה עדיין לא מספיק. צריך המשכיות ואני מקווה שההצלחה שלנו תעזור גם היא”.

לסיום, אומרים שעם האוכל בא התיאבון. מה המטרות שלכם להמשך העונה?

“כמובן שבזירה המקומית זכייה בכל התארים, ובאירופה ניקח את זה משחק אחרי משחק. תמיד זוכרים את המשחק האחרון שלך. שלב הבתים נגמר וזהו. זה נתן לנו יתרון ביתיות אבל זה לא מבטיח כלום מעבר לכך. נראה מי נגריל בשלב הבא, נקווה שנהיה בריאים. מלבד זה, נתכונן ונבוא חזק. זה הדבר היחידי שנוכל לשלוט עליו”.

עונה מאתגרת לפניהם. שחקני נימבורק מתודרכים ע”י אורן עמיאל (צילום: מדיה נימבורק)