קט רגל: השוויון מעל הכל

טורניר “שער שוויון” קיבץ למגרש אחד קבוצות מבתי ספר ממגזרים שונים. יש זוכה, יש קבוצה הוגנת, אך מעל הכל – הכבוד ההדדי וערכי השוויון.

ביום ראשון האחרון התקיים במגרש הסינטטי בקרית שמונה הטורניר הקט רגל המחוזי השני במחוז גליל עליון של תוכנית “שער שוויון”, הפועלת כבר שנים רבות בבתי ספר באזור, ובמסגרתה משתתפים ילדי בתי הספר באימוני כדורגל וטורנירים לצד מרכזים חברתיים להקניית ערכים וסיוע לימודי. 

בטורניר היום השתתפו הקבוצות מבתי הספר בצפת, מע’אר, חצור הגלילית, מג’דל שמס, קצרין, מסעדה, מטולה, עילבון, וכמובן הקבוצות המארחות מקריית שמונה. קבוצה חדשה שהחלה לפעול לאחרונה במסגרת התוכנית היא קבוצת בית הספר היסודי מהכפר רג’ר (ע’ג’ר) אשר שוכן על הגבול בין ישראל ללבנון, והשתייך בעבר בכלל לסוריה. זו השנה הראשונה בה פועלת עמותת שער שוויון בכפר, אשר לא רבות העמותות הישראליות הפועלות בו, בטח כשמדובר על פעילות בבתי הספר. 

אל הטורניר היום הגיעו ילדי רג’ר בהתרגשות רבה, שכן לא בכל יום יוצא להם לפגוש מאות ילדים, “שכנים” שלהם מהגולן ומהגליל העליון, ביניהם יהודים דתיים וחילונים, ערבים מוסלמים ודרוזים מהגולן ומהגליל ואפילו ערבים נוצרים. תושבי הכפר רג’ר הם אזרחי ישראל היחידים מהעדה העלווית, שהיא עדה מבוססת מאוד בסוריה, ואליה משתייכת גם משפחת אסד של נשיא סוריה. 

הקבוצות בכפר רג’ר הן חלק מ-146 קבוצות, הפועלות במסגרת חוגי הספורט של משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ושער שוויון. הפעילות ניתנת ללא עלות ומשלבת סיוע לימודי במטרה לחזק את החוסן הלאומי ואת המצוינות בתחום החינוך הבלתי פורמאלי בנגב ובגליל באמצעות קבוצות חוגי ספורט המעודדות מצוינות. כיבד בנוכחותו את באי טורניר סמואל בראון – שחקנה של קריית שמונה. למרות כמות הקבוצות הגדולה, הטורניר התקיים ושוחק בצורה ספורטיבית וספורטיבית, ולמרות הרצון לנצח ולזכות בטורניר, ניכר שערכי הספורט לא נעלמים ולילדים חשובה הדרך ולדעת לנצח ביושר ולהפסיד בכבוד. הקבוצה שזכתה בטורניר היא ביהס יסודי א’ מעילבון. למקום השני הגיעה קבוצה ממרכז הקליטה צהל 9 בצפת. הקבוצה ההוגנת הייתה אלעג’אר מעג’אר

התלמיד תייסיר כאמל מרג’ר הגיע עם קבוצתו לטורניר, מלווה באביו, עו”ד ח’טיב כאמל. האב אמר באירוע: “אנחנו בכפר רג’ר תמיד התגאינו בשיתוף הפעולה המצוין שיש לנו עם כל האוכלוסיות והמגזרים כאן באזור. זה מתבטא בהידברות ובהיכרות ובהיעדר מקרים של אלימות, אם נשווה לשאר חלקי הארץ. לילדים שלנו יש רצון אמיתי להשתלב ולהכיר את התרבות של השכנים שלנו, גם מהמגזר היהודי. לכן זה טוב שעושים להם כזה טורניר וכזו תוכנית כבר מגיל קטן, זה גיל טוב לחנך אותם לשלום ויחסים טובים עם השכנים. אנחנו לא שוכחים שאנחנו חיים במדינת היהודים ולכן חשוב לנו, כמיעוט שנולדנו פה ואנחנו חיים פה, להשתלב ולשמור על יחסים טובים”. 

בנו של עו”ד כאמל, תייסיר, סיפר: “אני מאושר להיות פה היום. אני מתרגש להגיע לטורניר שער שוויון בפעם הראשונה ולפגוש את כל הקבוצות מכל האזור. הייתי שמח לנצח ולזכות בגביע, אבל העיקר שיש לי הזדמנות לפגוש ילדים חדשים מהאזור. מקווה שנוכל להפוך לחברים בעתיד”. 

מאמן קבוצת בית הספר היסודי רג’ר, מוחמד עיסא, אמר בתחילת הטורניר: “הגענו לכאן אמנם מקרוב מאוד, בסך הכל נסיעה של 10 דקות מהכפר רג’ר, אבל איזה כיף לראות כאן ילדים מכל רחבי האזור, מכל המגזרים, משחקים ונהנים ביחד. חלק מהילדים שלנו פוגשים בפעם הראשונה ילדים ממקומות אחרים, שדוברים שפה אחרת. אני מקווה שהם ייהנו מהחוויה הזו ומהמשך השנה, ואינשאללה נראה כאן גם חברויות בין ילדים מהאזור שלנו”.

בנוסף, הגיע אל הטורניר גם סמואל בראון, שחקנה של עירוני קריית שמונה, שאף בעט את בעיטת הפתיחה במשחק של הקבוצה מרג’ר. 

חוגי הספורט של משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ועמותת שער שוויון ניתנים בהיקף של כ- 5 מיליון ש״ח וגם מעניקים חיסכון של אלפי שקלים להורים ומעודדים במסגרת התוכנית. 146 קבוצות  המורכבות מילדים, ילדות, בני ובנות נוער מעשרות רשויות בנגב ובגליל מקבלים כ-6 שעות שבועיות הכוללות שעות אימון על המגרש ושעות סיוע בשיעורי בית, הכנה למבחנים ופעילויות העשרה לאחר שעות בית הספר.