הישראלי היפה

ברק פלג, מאמן הפועל גליל עליון, לא מייפה את מצב קבוצתו, מאמין גדול בישראלים, מוקיר הערכה לצוות שלצידו – ובעיקר משתדל לשמור על ריאליות.

*. כל התמונות צולמו ע”י גיל נוימן

קבוצת הגברים של הפועל גליל עליון תתייצב הערב, בשעה 19:00 (שידור ישיר בערוץ 59), למשחק ראשון והיסטורי בשלב הבתים של היורופקאפ. גליל תתארח בעיר פריזן שבקוסבו למשחק מול גולדן איגלס יילי, ארבעה ימים אחרי ההפסד הכואב בתום שתי הארכות במשחק החוץ מול הגלבוע, שלושה ימים לפני משחק הליגה מול הפועל באר שבע. מאמן הקבוצה, ברק פלג, שאותו אנו מארחים לריאיון בכתבה זו

 
ברק פלג הוא דמות שונה בנוף של הספורט הישראלי. כמה מאמנים אתם מכירים, שכמה שעות אחרי שקבוצתם חגגה עליה לליגת העל, התייצבו לשירות מילואים ואת שבוע החגיגות העבירו בשטח? ברק פלג ככל הנראה הוא יחיד הסגולה. פלג, שהיה בשנות ה-90 ובעשור הראשון של שנות ה-2000 שחקן מוביל ומוערך בכדורסל הישראלי, רואה בקידום ישראלים ובפרט צעירים שליחות. הוא לא שש להעמיס בזרים ומתאזרחים את הקבוצות שלו, מאוד מאמין בתוצר המקומי והעונה אפילו קידם מאמנת כושר בצוות של הקבוצה. בריאיון שקיימנו עמו פלג משתף בכנות את הקשיים שהוא רואה במצב של קבוצתו, בחשיבות שהוא רואה בקידום ישראלים ובראיה מפוכחת לגבי עתידו האישי ועתידה של הקבוצה.

דרוך לקראת העונה החדשה. ברק פלג



ברק, מה תמונת המצב נכון לפתיחת העונה?

“אני מוכרח להיות כנה, מבלי שזה יתפרש כתירוצים. לא היה לנו קיץ טוב מבחינת בניית קבוצה. דברים לא זרמו כמו שרצינו, הסיטואציה הכלכלית לא קלה. עשינו החתמות מאוחרות, לא הצלחנו להחתים שחקנים שרצינו, עברנו לא מעט פציעות במשחקי הכנה, לא היה משחק הכנה שבו שיחקנו עם כל הסגל. זו לא סיטואציה טובה להתחיל עונה, מה שגם שאנחנו ב”תסמונת השנה השניה”. בעונה הראשונה בליגת העל באנו כאנדרדוג, רצינו רק להפתיע. לעונה הזו אנו באים עם יותר ציפיות, כולן מתייחסות אלינו אחרת. ראינו בעיות במשחקי אימון. כך או כך, האחריות המקצועית היא עלי, ועם כל הקשיים אני בא לעונה הזו עם הרבה אופטימיות ואמונה. גם העונה אנחנו מכוונים לעבר השתלבות בפלייאוף העליון”.

7 משחקים בשלושת השבועות הראשונים של העונה, זה בטח הדבר האחרון שהיית מבקש…

“זה אחד הדברים שמטרידים אותי. אנחנו נצבור עומסים, בגלל זה רצינו להעמיק את הסגל. ממוצע הגילאים שלנו צעיר מאוד, לרוב השחקנים זו גם פעם ראשונה שהם משחקים בליגת העל. אנחנו מאוד חסרי ניסיון. אני מאוד מוטרד מהעומק ומעומסים שנופלים על פחות שחקנים. עם זאת, זה כיף שיש מסגרת נוספת כמו היורופקאפ ואנחנו נעשה את המיטב, כדי לייצג את המועדון בכבוד”.

להישאר עם ארבעה זרים, כשמשחקים בשתי מסגרות, זה לא הימור גדול מדי?

“אין ספק, שזו עונה הרבה יותר מורכבת מהקודמת. בקיץ הזה היה מירוץ חימוש בין קבוצות הליגה, רובן עם סגל של 5-6 זרים. אנחנו נמשיך לשלם מחירים ולקדם ישראלים. חשוב לנו כמועדון וחשוב לי כמאמן שנמשיך להיות קבוצה שיש בה ביטוי לישראלים ובפרט לצעירים”.

הקשיב לו – והתקדם. גבי צ’אצ’שוילי בקשב לדברי המאמן

אפרופו קידום ישראלים. כשצירפת את גבי צ’אצ’שוילי לקבוצה בליגה הלאומית, לפני שתי עונות, כשהוא רק סיים עונה ארוכה של שיקום מפציעה מורכבת, ראית תסריט שאחרי שתי עונות הוא יעבור לשחק בגרמניה בקבוצה שהגיעה לרבע גמר פליאוף?

“האמת שכן. גם בשיחות איתו על איפה הוא צריך להיות, אחרי שעלינו לליגת העל, הייתי צריך להסביר לו שנכון לו להישאר איתנו, לא לנדוד, לא להסתכל לצדדים, אלא לכוון לדרג ביניים באירופה אחרי תקופה של 2-3 עונות אצלנו. ידעתי בקיץ 2021 שהוא שווה חמישייה. מה שיש לו מיוחד, אין את זה להרבה. כיף לי לראות אותו צבר ניסיון אירופאי. מדובר בשחקן עם פוטנציאל יורוליג”.

עברת דרך חתחתים עד שהגעת לגליל. נראה שהגעת בגרסה משודרגת לכאן. למה אפשר לייחס את זה?

“אתן קרדיט לעונה שלקחתי חופש מאימון, עונה שבה לא אימנתי מתוך בחירה להסתכל על דברים בדופק אפס. זו עונה שהפכה אותי להרבה יותר בטוח במה שאני רוצה, איך אני רוצה להיות, עזרה לי ליצור זהות מסוימת, להעלות את הביטחון בעצמי, עונה שנתנה לי שקט, הבנה מי שאני. קיבלתי אומץ לזרוק שחקנים ולתת להם לשחק. גליל נתנה לי את התנאים להביא את עצמי לידי ביטוי, לחדש מועדון, להמשיך את תהליך הבניה שהחל עם זיו ברתנא והמשיך עם אבישי. עשינו דברים יפים יחד.  הריגוש הגדול ביותר היה לעלות עם הגליל. זה הרבה יותר מרגש מניצחונות, זו הייתה עונה של התפתחות לכולנו”.

למתבונן מהצד, זה נראה שידוך עם פוטנציאל לטווח ארוך מאוד במונחים של ספורט ישראל

“מצד אחד, אני מרגיש מאוד טוב במועדון, כל יום לבוא למקום שאתה אוהב, שאתה מרגיש בבית, מכיר אנשים מהתקופה שבה שיחקתי, מרגיש שאני במקום משפחתי. עם זאת, אני גם ריאלי. לא אהיה כאן לנצח. קדנציה של מאמן תמיד קצובה בזמן. על כל עונה טובה יכולה לבוא עונה פחות טובה ובהתאם לכך התפתחויות”.

בעונה שעברה שיתפת פעולה לראשונה עם חברך מהימים על הפרקט, אבישי גורדון, שגם שיחק תחתיך בתקופה שהיית עוזר מאמן בגלבוע. ספר קצת על השילוב הזה.

“עלינו ליגה ובצוות שלי היה נעם כהן, שהיה טבעי שימשיך לצידי. כשנוצרה אפשרות שאבישי יצטרף, זה קסם לי מאוד, במיוחד אחרי הסיטואציה שהייתה קודם, שאני הגעתי אחרי שהוא סיים קדנציה בקבוצה. הצירוף של אבישי לצוות הוא הדבר הכי טוב שקרה לי.  שנינו בלי אגו, החברות והמטרות של המועדון הן מעל לכל. הדינמיקה עוד מישהו שהוא איש כדורסל יצרה מכפלת כח. אני שמח שזה ממשיך”.

הולכים ביחד דרך ארוכה. אבישי גורדון וברק פלג

אתה גם מאמן הכדורסל הראשון בליגות הבכירות, שמינה מאמנת כושר לקבוצה.

“גם בפרמטר הזה היה חשוב לי לפרוץ  משהו. הייתי כבר קרוב להחתים עוזרת מאמן, דבר שלא הבשיל, אבל עם חן לביא – מאמנת הכושר שלנו, זה יצא לפועל.אני רואה בזה מסר חברתי, מקצועי ושוויני. ברגע שקוסטאס לא המשיך איתנו, כמי שמאמין בהמשכיות ראיתי לנכון לקדם את חן לביא לתפקיד, אחרי חצי שנה שעבדה בצוות לצידו של קוסטאס. זו אחלה הזדמנות לגדל מאמנת. כשהצעתי לה את התפקיד, אמרתי לה לא לפחד מכלום, אני אעזור לך. אני נותן הרבה מקום לאנשי הצוות שלצידי. אני מאוד שמח שאנחנו כמועדון אלה שעושים את זה ומקווה שזה ייפתח דלת לעוד נשים להשתלב בצוותים של קבוצות גברים”.

מאמן של קבוצה בליגה בכירה, שנפגש עם דיקאן של המכללה שבה ילמדו שחקניו – זה עוד לא היה לנו.

“שלושת הישראלים הבכירים שלנו – נמרוד לוי, רועי הובר ואיתי מושקוביץ, ילמדו לתואר במכללת תל חי. כדי לבנות לו”ז, שיוכל להתאים להם לשלב בין כדורסל ללימודים, עשינו  פגישה עם הדיקאן במכללה. מעבר לפן המקצועי בקבוצה, חשוב לי שיוכלו ליהנות, חשוב לי שילמדו, יתפתחו וידאגו לעצמם ולעתידם”.

אתה מכיר את הנוהל, לא מסיימים ריאיון בלי מסר לאוהדים.

“האולם שלנו התחדש, היציע החדש קרוב לפרקט, הופך את האולם ליותר ביתי. כיף לא נורמלי לשחק מול הקהל שלנו. נצטרך אותו איתנו. אנחנו צריכים את האנרגיות של שנה שעברה. אנחנו לא יכולים להבטיח תוצאות, אבל מבטיחים שאנחנו משחקים בשבילם. אנחנו קבוצה של אזור. אם היינו משחקים רק בשביל עצמנו, היינו משתעממים. אין זכות קיום בלעדיהם. יהיה כיף, תמיד ניתן הכל. עם תמיכה חזקה מהם, אני בטוח שיקרו דברים טובים”.

צריכים אתכם בשיא העוצמה. אוהדי הפועל גליל עליון