פשיעה אזרחית או לאומנית?

פאנל מרתק נערך אתמול בועידת הגליל. עיקרי הדברים, בכתבה זו.

בוועידת הגליל, שנערכה אתמול במגדל העמק, התקיים פאנל סוער בהשתתפות תומר לוטן מנכ”ל המשרד לביטחון פנים, נצ”מ יגאל עזרא ראש מחלקת סיכול פשיעה במשטרת ישראל, יואל זילברמן מייסד ‘השומר החדש’, ניצן פלג ראש מועצת גליל תחתון וג’לאל בנא – איש תקשורת ופובליציסט.

ציטוטים שונים:

יגאל עזרא: “במשך שנים הגליל נצבע במדינה ובמשטרת ישראל כמקום של בילויים, פחות ניתנה הדעה על סוגיית הביטחון האישי. תחנות המשטרה נתנו בעבר לצערי לעבריינות לפרוח. כיום כל המשאבים הופנו לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. מנגישים את שירותי המשטרה בחברה הערבית, מקימים תחנות משטרה בכל אחד מהיישובים. יש תוכניות עבודה סדורות לטיפול במשפחות הפשע, מציפים את השטח בשוטרים. סיכולי הברחות, סיכולי חיסולים”.

ניצן פלג: “אנו כראשי רשויות אמונים על השטחים הפתוחים. האתגרים שלנו-הפראות על הכבישים, ספסרות בקרקעות פרטיות. התיישבות. תופעות כמו חציית קו לבן, מרוצים, רכבי שטח שנכנסים מיד אחרי זריעה בכוונה כדי להרוס את השדה. רתמנו את כוחות מג”ב למבצעים. פועלים בנחישות. אני בהחלט רואה קשר ישיר בין פשיעה לבין התיישבות. אם אינני יכול להרחיב את היישובים במועצה – בעיניי זה חלק מסוגיית הביטחון מולה אנו מתמודדים”.

תומר לוטן: “אירועי שומר חומות היו הפתעה לאומית ממדרגה ראשונה שהפילה להרבה אנשים את האסימון. היכולת לראות בביטחון האישי סוגיית בטחון לאומי ממעלה ראשונה שמערבת את כל המשרדים. טיפול מדינתי בפשיעה אינו עניין משטרתי בלבד אלא עניין המאגד את כל הגורמים. חקיקה נדרשת – יש פערים אדירים בסמכויות. במשך שנים הביטוי ‘ביטחון אישי’ לא נתפס כחלק מתחושת ביטחון לאומית ומשהו קרה בשנה האחרונה, חלק מזה זה שומר החומות, חלק מזה זה חילופי השלטון שהביאו שינוי בתפיסה. הרחבנו את המענים השיטוריים והאכיפתיים ואני מעריך שיהיו הרבה יותר כתבי אישום והרשעות”.

ג’לאל בנא: “הבעיה מתחילה בהגדרה. זוהי אינה פשיעה ערבית אלא פשיעה לאומית, מדינת ישראל עשתה עוול כאשר הפרידה בין עבירה פלילית לעבירה ביטחונית. מול המשטרה הענישה רכה יותר. אל תבדילו בין נשק על רקע פלילי לנשק על רקע לאומני. זהו איום אסטרטגי בטחוני גם ליהודים וגם לערבים, הרוב המכריע של הציבור הערבי סובל”.

יואל זילברמן – “יש במדינה תרבות של הכלה. אנו מכילים כמויות אינסופיות של נשק, מכילים נהיגה פרועה, מכילים פלישה לקרקעות, מכילים פשיעה חקלאית. המשטרה מספיקה להתעסק עם פשיעה קלה?! בניגוד לטענת לוטן, שומר חומות לא היה הפתעה כלל. התרענו שאנו לפני אינתיפאדה. אלפי מקרים, אובדן שליטה. התפרקות תרבותית וחברתית. תפיסת הערבות ההדדית הייתה עמוקה יותר בעבר”.

משתתפי הפאנל (צילום: JINIPIX)