והרי המשוואה: פחות בריאות – פחות חיים

מצב הבריאות בפריפריה מטריד מאוד. בפאנל רופאים במסגרת ועידת הגליל, דנו בסוגיה בהרחבה.

בועידת הגליל נערך פאנל בנושא פערי הבריאות, בהשתתפות פרופ’ מסעד ברהום (המרכז הרפואי לגליל), פרופ’ סלמן זרקא (בית חולים זיו), ד”ר מרדכי דיין (מנהל מחוז צפון שירותי בריאות כללית), ד”ר איל פרומן (מנהל מחוז צפון מכבי שירותי בריאות), ד”ר הגר מזרחי ראש מערך הרפואה במשרד הבריאות, ד”ר אריה ביטרמן (מנהל המחלקה הכירורוגית במרכז רפואי כרמל וסגן ראש ההתאחדות הרפואית). הפאנל נערך כאשר ברקע ההודעה על הכוונה להשבית את בתי החולים בפריפריה בעקבות ההסכם עם המתמחים.

ציטוטים שונים:

זרקא – “אם המתווה יהיה קיצור תורנויות בכל בתי החולים בארץ, כל הרופאים ייסעו למרכז כי התנאים שם יותר טובים. אם פותרים את הבעיה בפריפריה ומתחילים בפריפריה, זה מבורך. איני משבית אבל אני יכול להזדהות. אנחנו בצפון בעומס כבד. המדינה מקבלת החלטות לפי חדרה-גדרה וירושלים. עד שמגיעים לגליל לוקח שנים של אי שיווין בבריאות. זה הזמן להחליט אחרת, לשנות את הפרדיגמה”.

מזרחי – “עמדת משרד הבריאות לא השתנתה ונעשה הכול כדי לתת מענה לפריפריה. במרכז הארץ ובחיפה הנתונים טובים יותר לאין שיעור מהגליל וזאת הסיבה שפתיחת התקנים צריכה להתחיל בגליל. המטרה שלנו היא לפתוח בעזרת התקציב את התקנים לגליל ולנגב. זה לא יצמצם את הפערים בבת אחת, אלא בוודאי ימנע החמרה שלהם בצורה גורפת אם עושים זאת בצורה אחרת”.

ביטרמן – “מתווה אופורטוניסטי ופוליטי שלא מכיר באנשים הפועלים. הפקר שנועד למשוך קולות מהמרכז ולא אכפת להם מהקולות של הפריפריה. בגליל ובנגב לא יהיו רופאים. שר האוצר אינו תומך אלא ראש הממשלה ושר הבריאות. פתאום – 3 שבועות לפני הבחירות ההחלטה מתקבלת?! הפריפריה צריכה להשבית את בתי החולים. פחות בריאות – פחות חיים – זה מה שצפוי לנו בגליל”.

ברהום – “כולנו בעד קיצור התורנויות אך מתקבלות החלטות פזיזות. השר פורר היה השר היחידי שהזמין אותי לירושלים. משרד הבריאות, הרגולטור, מנציח את הפער בין הפריפריה למרכז. אני מטפל באזרחים שהלכו לאותו צבא, לאותו שירות לאומי, שחיים באותה מדינה, אבל מקבלים שירות יותר זניח ופחות מכבד. ההשקעות חייבות להיות גדולות הרבה יותר. כל מה שמגיע לפריפריה זה מעט מדי ומאוחר מדי לחלק מהחולים”.

הדברים נאמרו במסגרת ועידת הגליל ה-10 שהתקיימה במגדל העמק בהובלת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל והרשות לפיתוח הגליל ועומדת השנה בסימן ‘הופכים את הגליל למרכז’. בוועידה משתתפים בכירים רבים ומטרתה היא להעלות את אתגרי הגליל על סדר היום הציבורי, כאשר את תוכן הועידה קבע ‘השטח’ – עשרות מרכזי הצעירים הפועלים בגליל שהתכנסו טרם הועידה לכנס מקדים.

הפאנל הרפואי (צילום: Jinipix)