אבטיחים חסכונים במים, כבר טעמתם?

זני האבטיחים שאוקלמו ונוסו בגולן יוצגו בחודש הבא בתערוכה בירושלים.

פחות זה יותר: חברת “אוריג’ין זרעים” תציג בתערוכת אגרומשוב 2022, שתתקיים ב-5-6.9 בבנייני האומה בירושלים, זני אבטיחים ייחודית שיוכלו לחסוך לחקלאי הישראלי מעל 30% מכמות ועלות המים והדשן הרגילים במהלך העונה. החקלאי יקבל פירות בשלים ואכילים, עם מתיקות גבוהה וצבע אדום עז

מים ודשן הם משאב הכרחי לכל מגדל אבטיח, אבל מצד שני גם בעלי עלות גבוהה, כזו שלא פעם מונעת מהחקלאי להתפתח. חברת “אוריג’ין זרעים” מצאה את הפתרון שיוכל לחסוך לחלקאי הישראלי עשרות אלפי שקלים בשנה – ותציג את הזנים החדשים שלה בתערוכת “אגרומשוב 2022”, שתתקיים בין ה-5-6.9 בבנייני האומה בירושלים.
“אוריג’ין זרעים” השיקה לאחרונה סדרת זני אבטיחים ייחודית – “אסנס” ו”מקסימה”, פרי מחקר וטיפוח של למעלה מעשור. עבודת מחקר פורצת דרך זו, הובילה לפיתוח זנים בהם נמצא, שיעילות ניצול המים שלהם גבוהה ב 30% מהזנים המקובלים. כלומר, ניתן לחסוך מעל 30% מי השקיה במהלך העונה ועדיין לשמור על רמת יבול ואיכות הדומות לאלה המתקבלות תחת תנאי משטר השקיה מלא.




המשמעות היא, שחקלאי המגדל זנים אלה, יכול לחסוך למעלה מ 30% מכמות ועלות המים והדשן הרגילים בעונה ולקבל פירות בשלים ואכילים, עם מתיקות גבוהה וצבע אדום עז. כמו כן, מיפוי וכיוון מכלול הבסיסים הפיזיולוגיים והגנטיים של מנגנון העמידות לעקת יובש באבטיח נמצא כעת באוריג’ין בתהליכים מתקדמים.
סך כל שטחי גידול האבטיח בישראל הם כ 25,000 דונמים, כאשר כמות המים הנדרשת להשקותם היא למעלה מ 10 מיליון קוב (החישוב הוא לפי 400 קוב לדונם לעונת גידול). לשם קבלת סדרי גודל, השקיית כל שטחי האבטיח בישראל שוות ערך לכמות המים הזורמת לכנרת מדי שבוע. לחילופין, כל צמח אבטיח צורך בממוצע בעונה כ-900 ליטר מים (בהנחה של 500 צמחים לדונם).

מעבר לכמויות המים הגדולות, מתווספת גם העלות הכספית העומדת בישראל על כ 2.5 שקל לקוב בממוצע. עלות השקיית כל שטחי האבטיחים בישראל בעונה היא כ-28 מיליון שקל כך שעם הזן החדש תוכל לרדת לכ- 19.8 מיליון ₪ בלבד. עלות המים כמובן שיכולה לעלות בהתאם לכמות הצריכה הביתית והתעשייתית.
דיות (טרנספירציה) היא אחת מהמנגנונים המעורבים בעמידות צמחים ליובש. יכולת הצמח לווסת את כמות המים אותה מאבד דרך העלים, ביחד עם נפח בית שורשים גדול, יכולים להצביע על עמידות הזן בתנאי עקת יובש. תכנית המחקר של אוריג’ין מתמקדת ומתכנסת לשני היבטים אלה.

תערוכת החקלאות המובילה והגדולה בישראל אגרומשוב 2022 תתקיים בבנייני האומה בירושלים ב-5-6.9.2022. במסגרת התערוכה הבינלאומית המציינת השנה 31 שנות פעילות ומתקיימת בחללים ממוזגים, יוצגו מגוון טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לעולם החקלאות ולחקלאי, גידולים חדשים, ופיתוחים פורצי דרך ואף יתקיימו כנסים מקצועיים עם מאות מציגים ואלפי חקלאים ויזמים בתחום החקלאות.