כדורסל – גברים: בקצב של חן

“מאמנת החודש” שלנו היא חן לביא – מאמנת הכושר של הפועל גליל עליון, שפורצת דרך בכדורסל הישראלי.

פרגון לנשים אצלנו באתר הוא עניין של מה בכך. אנו לא צריכים את “יום האישה” או כל מיני ימים פמינסטיים, כדי לפרגן למאמנות, ספורטאיות וקבוצות מוכשרות ומצליחות בפינות ההצטיינות שלנו. את תואר “מאמנת החודש” שלנו קוטפת בזכות גדולה חן לביא – שהצטרפה לפני מספר חודשים לצוות הבנייה הגופנית של קבוצת הגברים של הפועל גליל עליון. לאחר החלטתו של מאמן הכושר הראשי מהעונה שעברה, קוסטאס סטרקטיס, לסיים את תפקידו, בצוות המקצועי של הפועל גליל עליון החליטו לקדם את חן לביא לקדמת הבמה והיא תשמש בעונה הקרובה כמאמנת הבניה הגופנית הראשית של הקבוצה ושל מחלקת הנוער. חן לביא תהיה למעשה האישה הראשונה בקבוצת גברים בליגת העל וככל הנראה בכדורסל הגברים הישראלי כולו, שמשמשת כמאמנת כושר של קבוצת גברים. בהחלט שווה פרגון.

האישה שתכניס את שחקני הגליל הבוגרים והצעירים לכושר. חן לביא (צילום: גיל נוימן)



לפני שנגיע לראיון שערכנו עם חן לביא, קצת פרטים אודותיה: היא בת בת 36 מכפר סבא, עוסקת בתחום הכושר הגופני והספורטתרפיה כעשר שנים. חן לביא שיחקה נבחרות ישראל הצעירות ובתחילת דרכה שיחקה בליגת העל במדי מכבי רעננה וא.ס רמת השרון. פציעה מורכבת שעברה וגרמה להיעדרות ממושכת ולשיקום ארוך, הובילו אותה לתחומי העיסוק שלה, במקביל לפיתוח קריירה מחודשת בליגה הלאומית והיא שיחקה בין היתר באליצור ת”א – שניהלה מאבק עיקש עם הפועל גליל עליון על התארים בשנת 2012 – באותה עונה גליל חגגה אליפות ואליצור ת”א זכתה בגביע. חן לביא שיחקה גם בבני יהודה ת”א, הפועל גני תקווה ובשלהי הקריירה, רשמה פרק של מספר חודשים בהפועל כפר סבא מהליגה הארצית – שם למעשה החלה את הקריירה בתחום אימון הכושר הגופני. אחרי תשע עונות במחלקת הנערות והנשים של כפר סבא, חמש עונות בשירות קבוצת הנשים של אליצור חולון ושתי עונות בשירות קבוצת הנשים של הפועל פ”ת – שתיהן מליגת העל, באפריל האחרון החל הפרק הגלילי של חן לביא – שמגיעה נחושה וחדורת אמונה לעונה הקרובה והיא משתפת אותנו בראיון הבא בשאיפותיה, בדרך שעשתה כשחקנית וכאשת מקצוע בתחום הכושר והספורתרפיה ובסיבות שהביאו אותה צפונה.

הניפה כבר גביע בגליל. חן לביא והוריה אחרי הזכייה בגביע האיגוד בשנת 2012 במדי אליצור ת”א, שניצחה במשחק הגמר באולם “הר וגיא” את הפועל גליל עליון



חן, להיות מאמנת הכושר הראשונה בכדורסל הגברים הישראלי, איך זה מרגיש?

“האמת שאני לא רואה בזה איזה עניין מיוחד. מחמיא לי מאוד, שמצאו לנכון למנות אותי לתפקיד ואני מודה להנהלת הקבוצה והצוות המקצועי על האמון. אני מאמינה ביכולותיי לתרום את חלקי לקבוצה ולמחלקת הנוער. אני כבר למעלה מ-20 שנה בכדורסל, עברתי המון, בסיס העבודה הוא די דומה, כמובן שצריך לעשות התאמות מסוימות ואני מוכנה לעניין. אני רואה אתגר גדול גם בעבודה במחלקת הנוער, ששואפת להרים את הרמה ולחזור להיות מחלקה מובילה ברמה הארצית”.

איך הגעת צפונה ומה הביא אותך לתפקיד הנוכחי?

“אחרי שנים רבות בכדורסל הנשים והנערות הגעתי לשלב, שהרגשתי שאני צריכה אתגר חדש. דרור מייברג, שחקנית קבוצת הנשים של כפר סבא – גלילית שורשית וגאה, רקמה חיבור ביני לבין קוסטאס מאמן הכושר. הגעתי לסופ”ש בצפון ומצאתי איתו שפה משותפת. נוצרה סיטואציה שאפשרה את הצטרפותי לצוות המקצועי של הקבוצה. נהניתי מאוד לעבוד עם קוסטאס ואפילו היינו שותפים לדירה. קוסטאס היה אמור להמשיך גם העונה, אך החליט לחזור לסרביה. ברק פלג התקשר אלי, ישר ולעניין הציע לי את התפקיד, מאוד שמחתי והודיתי לו – וכמובן שהסכמתי. אני רואה אתגר מאוד גדול בתפקיד ובחיים כאן בגליל. התרשמתי מאוד לטובה מהסביבה ומהאנשים כאן, מקום יפה עם אנשים חמים וטובים. בעוד שבועיים אשוב לגור בגליל ואני מאוד שמחה על כך”.

צוות לעניין. חן לביא לצידו של קוסטאס סטרקיטיס והפיזיותרפיסט אוהד אבלס



מה מביא שחקנית כדורסל לעסוק בתחום הכושר הגופני בשלב מוקדם יחסית?

“הייתי שחקנית די מוכשרת, אבל לא מספיק אתלטית וחזקה. קיץ אחד התכוננתי לאליפות אירופה עם נבחרת העתודה. לצערי, נופיתי באימון האחרון. לאחר מכן, נפצעתי פציעה קשה בברך, עברתי שני ניתוחים, כמעט שנתיים של טיפולים ושיקום עברו עד שחזרתי. בזמן הזה הבנתי כמה הייתי חלשה פיזית, כמה יש חשיבות לעבודת כח ואלמנטים גופניים בשיקום. אחרי כמעט שנתיים של עבודה הייתי במצב שלא יכולתי לרוץ ולשנות כיוון. בגיל 21 הרגשתי די אבודה, מנטלית ופיזית. נרשמתי לקורס הדרכת חדר כושר. בשלושה וחצי חודשים\ מעבר ללמידה תיאורטית, רכשתי המון ידע פרקטי. בשלושה חודשים של קורס הדרכה הצלחתי להכשיר את עצמי פיזית ולחזור לשחק כדורסל. לא האמנתי שבמצבה של הברך אני אצליח לחזור, אבל לבסוף הצלחתי לחתום בלאומית. בפרק הזמן נפלו הרבה אסימונים. גם ברך דפוקה, גם הסחוס נשחק, הרצועה שוחזרה, המניסקוס לא אותו דבר.  למרות זאת, חזרתי לשחק. מעבר לזה שחזרתי לעשות מה שאני אוהבת, לימים עשיתי תואר בחינוך גופני משך 4 שנים, למדתי ספורתרפיה עם דגש על שיקום פציעות. עבדתי בחדרי כושר, בשנת 2019 למדתי בספרד תחום של מקסום ביצועים בספורט מקצועני”.

להיות אישה אחת בצוות של קבוצת גברים. איך זה מרגיש?

“מצוין. האינטרקציה מאוד טובה. זו משפחה ולא בקטע של קלישאה. כולם מעורבים ואיכפת להם, קבוצה עם הרבה לב ורגשות שמעורבים פה. אנשים טובים שאיכפת להם. אני הרגשתי את זה מהרגע הראשון. איך שהגעתי קיבלתי מפתח לדירה והציעו עזרה בכל מה שצריך. קבוצה עם אנשים חמים, שאוהבים מה שעושים, כשהסטדנרט המקצועי לא פחות חשוב. זו זכות גדולה להיות חלק מזה. אני בקשר עם הרבה אנשים. תחושה חמה ומחבקת”.

מאחר ואת באה עם רקע של שחקנית, מצאת את עצמך מביעה דעה מקצועית על דברים שקשורים בסגנון המשחק, בטקטיקה ובדברים כאלה?

“אני מתמקדת בתחום שלי. יש צוות מקצועי מצוין, שיודע מה טוב בשביל הקבוצה. אני לא רואה את הייעוד שלי כמאמנת כדורסל. אני משלבת בתחום שלי את הצד המנטלי, אני יודעת איך לדבר עם השחקנים.  המטרה והעבודה שלי היא להביא את השחקנים לכושר הכי טוב, שיוכלו לתת את המשחק הכי טוב בשביל הקבוצה. עלי להשפיע לחיוב ולעזור בידע וניסיון”.

איזה דברים מחוץ לתחום הפעילות שלך, שכן קשורים לכדורסל, את כן מתחברת אליהם?

“אני אוהבת לשפוט. חושבת שבזה יש לי מה להציע”.

מה החלום הכי גדול שלך?

“להיות חלק מצוות ברמות הגבוהות של הכדורסל העולמי – NBA ו WNBA”.

מקווים להמשיך יחד את ההתקדמות מהעונה שעברה. חן לביא לצד שחקני הקבוצה והצוות המקצועי