הישג חשוב במאבק כנגד פתיחת בית ספר לטיסה במחניים

במועצה האזורית הגליל העליון ובכפר הנשיא שואבים עידוד מפסיקת בית המשפט בנושא.

מעטים נתנו סיכוי לעתירה של מחניים וכפר הנשיא לבג”צ, בניסיון לעצור את מפגע הרעש שהנחית עליהם בי”ס לטיסה הפועל בשדה התעופה ליד מחניים. אולם, בדיון שנערך בתחילת השבוע, הציגו יועמ”שית הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, עו”ד ענת באור-פרל, עו”ד הקיבוצים, ענת בירן ואינה טל, וראש מועצה אזורית הגליל העליון, גיורא זלץ, את הטענות נגד הפעלת ביה”ס לטיסה במקום, ודומה כי ההסברים נפלו על אוזניים קשובות. וכך, בפסיקה שנמסרה במהלך השבוע שעבר, הטיל בג”צ על רש”ת (רשות שדות התעופה) להתייחס בפירוט לנושא הפעלת בי”ס לטיסה והפגיעה בתושבים, כחלק מהתוכנית הכללית להפעלת שדה התעופה מחניים. 

אירוע שדה התעופה מחניים ובתוך זה בית הספר לטיסה, הוא אחת הדוגמאות לקיבעון מחשבתי ולנתק שהולך ומתעצם בין המדינה, המחזיקה בסמכות (כללים ותקציבים), לבין הרשויות המקומיות, להן מרב האחריות על חיי היום יום של תושבי המדינה. זאת, משום שהשיח על התוכנית וההסדרה של שדה התעופה מחניים הוא מתחילת שנות ה-2000, אלא שמאז, כמו בשיר של אהוד בנאי לזכרו של מאיר אריאל, “הרבה השתנה פה”. בין השאר, השימוש הצבאי בשדה התעופה מחניים הפך מזערי אחרי היציאה מלבנון, ואין עניין ממשי בטיסות מסחריות פנים ארציות לחיפה או תל אביב לאחר סגירת שדה דב.

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: “בפועל, שדה התעופה במחניים משמש רק מטוסים קלים, שמרביתם קשורים לבית ספר לטיסה פרטי וזה מצב הזוי. בנוסף, איך אפשר לנתק סמכות מאחריות? את התוכנית הלאומית עושה המדינה, את רישיון העסק לבית הספר לטיסה נותנת רת”א (רשות תעופה אזרחית) ולי, כראש הרשות שהשדה בשטחו המוניציפאלי, אין שום אפשרות להשפיע על התוכניות, על הכללים, על מגבלות הפעילות. אני שמח שבית המשפט קיבל את עמדתנו העקרונית, אך יחד עם זאת עדיין מוקדם לשמוח. אני מקווה שבסופו של יום בית הספר לטיסה לא יפעל ממחניים, ואם כן, אז תחת רישיון עסק שלנו.”

יוסי כץ, חבר כפר הנשיא ויו”ר ועד הנהלה: “עשה נכון בית המשפט העליון שקיבל החלטה למתן צו ביניים למדינה להסביר תוך 90 יום מדוע אין הגבלות לבי”ס לטיסה בראש פינה. לפני כשנתיים, כשהחל לפעול ביה”ס לטיסה, נפגעה איכות החיים שלנו – בכפר הנשיא, במחניים ובטובא – באופן משמעותי ממטרדי רעש, בטיחות וזיהום אוויר. הפעילות קיימת ביום בלילה בשבתות וחגים ללא הגבלה, וזה בלתי סביר ומחייב הסדרה או הפסקה של הפעילות”.

עו”ד ענת באור-פרל, ב”כ הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הגליל העליון: “הגם שאין מדובר בפסק דין סופי, התוצאה לפיה בג”צ מצא טעם בטיעוני הוועדה, לאור ההשלכות הסביבתיות ומפגעי הרעש עליהם עמדה הוועדה בדיון, בשים לב לאפיונים הייחודיים של טיסות הדרכה ללימוד טיס במובחן מפעילות מקובלת של שדה תעופה, והוציא תחת ידו צו על תנאי המורה למדינה ולרשות שדות התעופה לנמק מדוע לא יעוגנו בתת”ל (תוכנית לתשתיות לאומית) 75 מגבלות המתייחסות ספציפית לפעילות בתי הספר לטיסה, מהווה הישג חסר תקדים והוועדה מברכת על כך”.