מחקרים פורצי דרך הוצגו במיגל

חיסון לקורונה, הארכת חיי מדף של פירות, אלה ועוד הוצגו בכנס לזכרו של יעקב ארזי ז”ל.

מכון המחקר מיגל קיים את כנס ‘מיגל ה-17 ע”ש יעקב ארזי ז”ל’, מנכ”ל מכון המחקר מיגל לשעבר, במלון גלעדי, בהשתתפות מעל 200 חוקרים בכירים, מסטראנטים וסטודנטים לתארים מתקדמים החברים בקבוצות המחקר של מיגל. את הכנס החגיגי פתחו בברכות ובדברי הוקרה ליעקב ארזי ז”ל, דוד זיגדון מנכ”ל מיגל, פרופ’ דן לבנון מנהל מדעי במיגל, פרופ’ אליעזר שלו נשיא המכללה האקדמית תל-חי ופרופ’ גידי גרוס ראש המעבדה לאימונולוגיה במיגל.

פרופ’ דן לבנון בירך את קהל המשתתפים ואמר: “כנס מיגל נערך לזכרו של יעקב ארזי ז”ל, שכיהן כמנכ”ל מיגל במשך 19 שנים, משנת 1990 ועד 2009, במהלכן יזם רעיונות חדשניים ללא הרף ומיצב את מיגל כמכון מחקר מוביל ובעל שם ומוניטין בינלאומיים. ארזי היה אדם בעל מסירות יוצאת דופן, אשר גם בשנתו האחרונה, בה התמודד עם מחלה, התעקש להישאר בעבודה ולהמשיך את פועלו למען מיגל, בטענה שיש דברים חשובים לעשות”.

מארגן הכנס, פרופ’ מרטין גולדווי, ראש המחלקה למדעי הצמח במיגל וראש המסלול לחקלאות בחוג לביוטכנולוגיה במכללה האקדמית תל-חי, אמר: “זהו יום חג עבורנו המפגיש בין חברי המחלקות השונות, העסוקים במהלך השנה כל אחד בתחומו ומציג בפניהם את העשייה הענפה של המכון, מאפשר לקיים דיונים, להעלות ביקורת בונה והצעות וכן להציע שיתופי פעולה. כמו כן, רוב המציגים הינם סטודנטים, הנהנים מהזדמנות ייחודית לרכוש ניסיון בהצגת ממצאי המחקרים שלהם בכנס מדעי”.

בכנס התקיימו מספר מושבים בעברית ואנגלית, בהם הוצגו 40 המחקרים וההישגים האחרונים של מכון המחקר מיגל, על ידי החוקרים הבכירים המובילים וסטודנטים לתואר שני, שלישי ופוסט דוקטורט בתחומי מדעי הצמח, ביוטכנולוגיה, בריאות, תזונה, מדעי הסביבה, חקלאות מדייקת ועוד, שממצאיהם עתידים להתפרסם בכתבי-עת מדעיים ולהיות מיושמים בפרויקטים בתחומי הביו-טק והאגרי-טק.

בין המחקרים שהוצגו: פרופ’ יעקב פיטקובסקי ראש המעבדה לווירולוגיה ופיתוח תרכיבי חיסון במיגל וד”ר אהוד שחר מנהל הקבוצה האימונולוגית הציגו את פיתוח החיסון האוראלי נגד קורונה של חברת הסטראט-אפ Migvax שעבר בהצלחה את הניסויים הפרה-קליניים לשימוש בחיסון כ’בוסטר’ בתצורה של טיפות וטבליות.

פרופ’ עופר שיר ראש קבוצת המחקר לאינטליגנציה חישובית במיגל וד”ר דני גמרסני חוקר ראשי במרכז לחדשנות פוסט-הארבסט על שימוש פורץ דרך בבינה מלאכותית ליצירת פרוטוקולים לשמירת חיי מדף וצמצום הפחת של פירות לאחר הקטיף, אשר נוסה בהצלחה עם מלפפונים.

רון שוייצר בהנחיית פרופ’ סולימן חטיב וד”ר מאיר שליסל הציגו את מחקר שיפור תכונותיו הפרמקולוגיות של היין באמצעות טיפולים מבוקרים להגברת ריכוז תרכובות צמחיות מסוג טריטרפנואידים ופיטואלקסינים, באמצעות חשיפת ענבי היין לאוזון, עקה חמצונית המשפיעה על מסלולים מטבוליים שונים.

סיון קליימן בהנחיית פרופ’ סולימן חטיב וד”ר קארן ג’קסון, על בחינת השימוש בקנאביס כטיפול אפשרי לחרדה וסטרס, הגורמים בין השאר לפגיעה ברמת התפקוד ובמערכת החיסונית על ידי חקר ההשפעה של פיטוכימיקלים מצמח הקנאביס על תגובת הסטרס בלרוות של דגי זברה.

טובי בן מרדכי בהנחיית ד”ר איתי אופטובסקי וד”ר רואי גוטמן, על בחינת השפעת גידול זבוב החייל השחור בדיאטה המורכבת מפסולות חקלאיות על מחזור החיים וההרכב התזונתי, במטרה שישמש כפתרון זול ואקולוגי לטיפול בפסולת חקלאית בתעשייה וכמקור אלטרנטיבי לחלבון.

מימין-לשמאל-שושיק-פרי, פרופסור אליעזר-של, פרופסור מרטין-גולדווי, פרופ-דן לבנו, דוד-זיגדון-עמוס-לוין (צילום: יעל שביט תקשורת).