לטייל בטבע ולהצדיע לגיבור

“מעלה קורצ’אק” הוא ללא ספק שביל הטיול המרענן והמרגש של האזור.

לאחרונה נחנך בכפר גלעדי פרויקט מיוחד ומרגש, “מעלה קורצ’אק”, על שמו של יאנוש קורצ’אק, 80 שנה לאחר שנרצח בשואה. “מעלה קורצ’אק”, שביל בן 5 ק”מ המתחיל במבנה בית ספר בו ביקר קורצ’אק בכפר גלעדי ומסתיים במחנה מצפה עדי, יוכל בעתיד להוביל להקמת מרכז חינוכי, אשר יעסוק במורשתו החינוכית-אנושית-חלוצית של האדם הנדיר הזה. לאורך המעלה פוזרו שלושה סלעי דולומיט: הראשון ליד בית הספר ועליו נחרטו תולדותיו של האורח; השני הוצב ביציאה מהקיבוץ ונקרא “סלע הביקור”. השלישי, “סלע החלום”, הוצב במעלה ההר, במקום שממנו נשקף הנוף שתיאר ביומן הגטו. במעלה גם ציטוטים מפי קורצ’אק והזמנה להתייחס אליהם ולאמצם. את הפרויקט יזמו סופרת הילדים מיריק שניר מכפר גלעדי ומדריך הטיולים יואב יעקובי מעמיר.

רופא הילדים והמחנך הידוע ביקר בארץ ישראל פעמיים. במהלך מסעו השני בארץ ישראל, בשנת 1936, הגיע קורצ’אק לכפר גלעדי לביקור בן שבוע בו נפגש עם תלמידי בית הספר ועם המורה שלהם, ידידו המחנך המקומי מרדכי סגל, שלימים הקים וניהל את סמינר הקיבוצים בתל אביב. באחד מהימים האלה, יצא קורצ’אק לטיול רגלי מכפר גלעדי להרי נפתלי והעפיל עד לקו הרכס בין מושב מרגליות למשגב-עם והגה שם תוכנית נפלאה אותה לא זכה להגשים.

את תוכניתו תיאר קורצ’אק ביומן הגטו: “יהיו אם כך בידי אמצעים לא מוגבלים, ואני מפרסם תחרות על בניין בית יתומים גדול בהרי הלבנון, בקרבת כפר גלעדי. יהיו שם חדרי אוכל וחדרי שינה קסרקטינים גדולים. יהיו שם בתים מבודדים קטנים. על גבי גג שטוח יהיה לי חדר לא גדול וקירותיו שקופים, כדי שלא אפסיד אפילו זריחה או שקיעה אחת, וכדי שאוכל בשעת כתיבה בלילה להציץ מפעם לפעם בכוכבים”.

מיריק שניר, מיוזמות הפרויקט: “מעלה קורצ’אק, שאנו חונכים היום, מוקדש גם לסטפה שותפתו. שניהם מהווים מקור השראה לתעוזה חינוכית ומציבים בפנינו תביעה לא מתפשרת, לקיים חברה המגנה על טבע האדם, טבע הילד, מתוך כבוד והכרה בחד-פעמיות והייחודיות שלו-שלה, ובחובה לזמן לכל אחת ואחד מרחב לצמיחה לשגשוג ולהתעלות.”

יואב יעקובי, מיוזמי הפרויקט: “היה זה טקס מרגש עם משתתפים רבים, כולל נציגה בכירה משגרירות פולין. המעלה מנציח את ביקורו של קורצ’אק בכפר גלעדי ואת חלומו הגלילי המצמרר, אותו העלה על כתב ביומן הגטו ומחכה כבר 80 שנה להגשמתו. תקענו יתד ראשונה בהגשמת חלומו של קורצ’אק”.

לפרטים נוספים עבור המעוניינים לטייל במקום: פולט צמח 050-579-7137.