חנוך שחר – הרץ הצפתי, שניצח את השואה, ראוי לתואר “יקיר העיר”

בגיל 87 הגיע הזמן, שעיריית צפת תעניק את התואר הנכבד, לאיש הכה מיוחד הזה, שתרם לה רבות.

שורד השואה, חנוך שחר, בן 87 מצפת, הוא אחד מהאנשים המוכרים והידועים בעיר צפת. רבים מכירים אותו כנציג הבכיר של העיר מזה עשרות שנים בתחרויות ריצה ברחבי הארץ. לאורך השנים זכה בהרבה מדליות וגביעים. הצפתיים השורשיים מספרים על אדם מיוחד, כזה שנרתם לעזרת הקהילה בעיר ונתן מזמנו ומרצו לאורך שנים רבות.  לדעת צפתיים שורשיים רבים, אין ראוי יותר מחנוך שחר לקבלת תואר “יקיר העיר”. גם אנחנו במערכת אתר “גליל עולה” תומכים ברעיון באופן חד משמעי.

איש ערכי ומיוחד. חנוך שחר

דברים שכתב דוד כהן על תמצית סיפור חייו של חנוך שחר בעת מלחמת העולם השניה. חנוך שחר נולד ב 12/3/1935, בגיל 5 הוחבא בתוך כנסייה סמוך לפראג, בשנת 1942 הלשינו לשלטונות שילד יהודי מסתתר בכנסייה, לאחר בדיקה הוא אכן נמצא באותצה כנסייה ונשלח עם אימו וסבתו למחנה ריכוז טרזין שטט,  מחנה שהוקם לדוגמא, ופעל כדי להטעות את הצלב האדום כאלו מדובר במחנה שדואג ליהודים וכו, דבר שכמובן לא היה נכון. בתחילת המלחמה חנוך איבד קשר עם הוריו, אביו נמלט לארה”ב ומאז לא שמע ממנו, אימו שהיתה יחד איתו במחנה נשלחה בתאריך 5/9/19 להשמדה ביערות של אסטוניה. בגיל 9 , רגע לפני שנשלח עם יתר ילדי המחנה להשמדה, אישה לא מוכרת, לקחה את חנוך והחביאה אותו באסם של כבשים, היא אמרה לו שכדי לשרוד הוא צריך לשתות את המיים של הכבשים וללעוס את הקש שלהן, שם, באותו אסם התחבא חנוך למעשה עד סופה של המלחמה.

לאחר המלחמה,  זוג ניצולי שואה התנדבו לקחת אחריות על חנוך ולקחו אותו לבית יתומים, כשעלה חנוך לארץ התגלה כשרונו בספורט, הוא הצטיין במקצועות הספורט השונים, וביותר בריצה, עם ההצלחה לה זכה חנוך, הגיעה גם הערצה ואהדה מאנשים רבים, ברבות הימים התחרה חנוך במאות תחרויות שונות, את ביתו של חנוך מפארים מאות גביעים נוצצים ומדליות שונות מתחרויות בהן השתתף במרוצת השנים ובהם זכה כמצטיין, חלק מהגביעים שייכים גם לאשתו של חנוך, חנה שגם היא היתה שותפה להרבה מאוד תחרויות.

מסלול חייו. חנוך שחר רץ בגיל 78



על סיפור חייו המרתק של חנוך שחר, תוכלו לשמוע בהרחבה מפיו, בסרטון שבתחתית כתבה זו. מי שיכול לספר בצורה המעמיקה והטובה ביותר על פועלו של חנוך שחר למען העיר צפת הוא העיתונאי מאיר ינקו מהמקומון “חדש בגליל: “ישנם רבים וטובים שראויים להיות יקיר העיר צפת לשנת 2022, אך הגיע הזמן שהעיר תכיר בשחר על פעילותו הענפה ותדע להגיד לו תודה . חנוך שחר שורד שואה בן 87 הוא אחד הווינרים הכי גדול שהצמיחה צפת. שחר הרץ הוותיק, שהשתתף באין־ספור מרתונים ותחרויות ריצה וזכה בהרבה מדליות וגביעים בייצוג העיר צפת ללא תמורה וכמעט ללא הכרה מאנשי הספורט בעיר ואף פעם לא התלונן על כך. הוא היה מממן את נסיעותיו ודמי הרישום היקרים לתחרויות באיסוף בקבוקי מיחזור.  שחר גימלאי של צה”ל היה מוכר גם כמתנדב בארגונים שונים בהם, מד”א, משטרה ועוד. כמו כן התפרסם בכך שבאיחור של 70 שנה חגג לפני 4 שנים  את הבר מצווה שלו בבית הכנסת האר”י. מבחינתו זה היה סגירת מעגל בניצחון  על הנאצים ונקמה של מי שגדל כילד במחנה הריכוז טרזינשטאט. אין ספק –  חנוך שחר הדמות הכי צבעונית שיש בעיר שעשה למען הקהילה – ראוי להיות יקיר העיר”.

מעביר את מורשתו לדורות הבאים. חנוך שחר במפגש אתמול עם ברוך מזרחי – מנהל קבוצת הכדורסל של מ.ס “דניאל” צפת ובנותיו.



פניה מאיתנו לראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, ולכל הנוגעים בדבר: אין עוררין על תרומתו הרבה של חנוך שחר לעיר צפת. אדם עם סיפור חיים כל כך מורכב, שהצליח להקים משפחה ולתרום רבות לעיר ולמדינה, ראוי היה מזמן לזכות להוקרה על פועלו. עדיין לא מאוחר לעשות זאת, אבל לפני שחלילה יהיה מאוחר, קדמו את היוזמה הזו כבר השנה ותנו לאיש היקר והמיוחד הזה את הערכה לה הוא ראוי. 

חנוך שחר מספר את סיפור חייו (הפקה: דוד כהן)