מארחים באהבה במו”פ צפון

משלחת של אנשי חקלאות מהודו הגיעה לסיור ולימודים כאן בצפון. הפרטים בכתבה הבאה.

מו”פ צפון במכון המחקר מיגל אירח משלחת של עשרים מנהלי “מרכזי מצוינות” מהודו, לסיור מקצועי בבית האריזה ‘אבוקדו-גל’ של ‘החברה לפיתוח הגליל’ ובחוות המחקר “חוות מטעים בחולה” של החברה לחקלאות גליל עליון, המנוהלת על ידי מו”פ צפון.

למשתתפים הוצגו מחקרים שונים ביניהם: אקלום זני הדרים חדשים על כנות שונות, עיצוב חדשני ל”קיר פירותי” לעצים במטעי הפרי במטרה להכניס טכנולוגיות חוסכות כוח אדם, הגנה מפני קרה באבוקדו הנחשב לאחד הגידולים הרווחיים בחקלאות, זנים מקדימים- הקדמת הבשלת פירות טרם עונתם בעזרת שימוש במים גיאותרמיים חמים מהאדמה ועוד.

מאחר ובצפון הודו מגדלים מטעי תפוח, נערך למשלחת ביקור במטעי התפוח במרום גולן, שם ניתן הסבר מקיף מעלי אלקיש מקים מטעי “קיר הפירותי”, בעלי עיצוב עצים צפוף הגדלים לגובה, במקום העיצוב המוכר, הגורם לשיפור איכות הפרי, גדול ובעל צבע עז וכן במטרה להכניס למטעים מיכון מתקדם, רובוט לקטיף הפרי, החוסך בכוח אדם, החסר מאוד בענף החקלאות בשנים האחרונות.

בנוסף הציגו בפני המשלחת דר’ ליאור רובינוביץ ממו”פ צפון-מיגל ודר’ ענת זיסוביץ-חריט משה”מ את החשיבות הקריטית של הדרכה מקצועית למגדלים והחקלאים, שחסרה מאוד במרבית הארצות ולה חלק מרכזי ברלוונטיות של המחקר החקלאי.

שלומי כפיר ממו”פ צפון-מיגל, שהוביל את הסיור אמר כי עם שובם למדינותיהם בהודו יכינו משתתפי המשלחת תכניות עבודה ומודל העברת ידע על פי המודל של המו”פים בישראל. הדבר קשור ביכולת להטמיע אסטרטגיות חדשות, גישות וטכנולוגיות מתקדמות במרכזי המצוינות בהודו, בהתאמה והתחשבות של הצרכים האתגרים במגזר החקלאי בכל מדינה.

הסיור התקיים כחלק מקורס בן שבועיים שערך מרכז מש”ב במשרד החוץ, להדרכה בינלאומית בחקלאות, במטרה להציג למשתתפים את המחקרים השונים המתבצעים בישראל וכן שימוש בטכנולוגיות מתקדמות בתחום החקלאות וכחלק ממאמץ הדדי להידוק שיתוף הפעולה בין המדינות. במהלך הקורס נערכו סיורים במרכזי מו”פ חקלאיים נוספים הפרוסים באזורי הדרום והמרכז, כדוגמת מו”פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, שם ביקרה המשלחת במרכז המבקרים ‘ויידור’ בחצבה וקיבלה סקירה מפי חוקרי המו”פ אודות הפיתוח החקלאי המתקדם בלב המדבר בערבה התיכונה ויישום טכנולוגיות מתקדמות לגידול חקלאי מובחר לייצוא של פירות וירקות, תוך התאמתם לאקלים המדבריים.

בהודו פועלים 42 ‘מרכזי מצוינות חקלאיים’ במסגרת פרויקט ‘ישראל-הודו’ (IIAP) המשותף לשתי המדינות, שמטרתו להרחיב את מגוון הגידולים בהודו, להגדיל את התוצרת החקלאית ולייעל את שיטות ההשקיה והדישון. הפרויקט החל בשנת 2009 לאחר חתימה על הסכם בילטרלי בין שרי החקלאות של ישראל והודו בשנת 2006. מרכזי המצוינות הינם חוות חקלאיות מתקדמות, להעברה ויישום של מידע וטכנולוגיות ישראליים, המותאמים לתנאים המקומיים של הודו. כחלק מהפרויקט, מומחי חקלאות ישראלים מבצעים הכשרה מקצועית למנהלי המרכזים, על מנת שישמשו בעצמם כמדריכים עבור החקלאים באזורם. ההכשרות המקצועיות מבוצעות הן במרכזים עצמם על אדמת הודו והן במסגרת הקורסים הממשלתיים המתקיימים בישראל בהובלת מרכז מש”ב.