קר בחוץ? כך תשמרו על החברים הכי טובים שלכם

ד”ר עדי אילון מחברת צמח תערובות בצרור עצות לבעלי כלבים וכלבות לימים קרים אלה.

צילומים: דוד סקורי וסטודיו העמקים

החורף בעיצומו, הטמפרטורות יורדות ובשעות הלילה אפילו יכולות להגיע אל מתחת לאפס מעלות. בימים אלו חשוב לשים לב ולנקוט באמצעי זהירות כדי לשמור על חיות המחמד ולחמם אותן. ישנם כלבים הרגישים יותר לקור מאחרים: גזעים קטנים, כלבים קצרי שיער, גורים וכלבים גריאטריים. גם כלבים שחיים בדרך כלל רק בתוך הבית, או כלבים הסובלים מאי ספיקה לבבית, או מצבים רפואיים אחרים. כולם רגישים יותר לטמפרטורות קרות.

טמפרטורת הגוף הנורמלית בכלבים היא בין 38 ל- 39.4 מעלות צלזיוס. כאשר כלבים נחשפים לטמפרטורות קרות ביותר, בעיקר כלבים רגישים, הם יתקשו לעיתים לשמור על טמפרטורת בטווח הנורמלי. המצב בו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת לטווח הנורמלי נקרא היפותרמיה, והמשמעות היא שבעל החיים מאבד חום גוף מהר יותר מכפי שהוא יכול לייצר אותו. סימנים של היפותרמיה: רעד, עייפות או חולשה, שרירים נוקשים, חניכיים חיוורות או אפורות, הליכה לא יציבה או חוסר קואורדינציה, אישונים קבועים ומורחבים, קצב לב ונשימה נמוכים, הִתמוֹטְטוּת, במקרים קיצוניים אפילו תרדמת.

במצב של היפותרמיה קלה הכלב יראה סימנים של רעד וייראה רדום או אדיש מהרגיל. ככל שההיפותרמיה עולה בחומרתה, התסמינים מחמירים גם הם. הכלב יהפוך אדיש יותר ויותר, ותגובותיו לסביבה ילכו וירדו ככל שגופו עובר למצב שימור חום. בשלב זה הגוף עובר להתמקד בשמירה על זרימת דם וחום לאיברי הליבה החיוניים (מערכת נשימה, לב, מערכת עיכול, כליות) והוא עושה זאת על ידי הגבלת זרימת הדם מכל חלקי הגוף האחרים. אם מצב זה הוא חמור ומתמשך ובעל החיים לא מטופל ולא מחומם, ההיפותרמיה עלולה להיות קטלנית. שילוב של פרווה רטובה, טמפרטורה נמוכה ורוח יכול להחמיר במהירות מצבי היפותרמיה. להקדים תרופה למכה!

מומלץ לשמור על הכלבים הרגישים לקור במקומות מוגנים ובתוך הבית, עם הפסקות קצרות ומהירות בלבד בחוץ לעשיית צרכים. הכלבים הקטנים וכאלה עם פרווה קצרה ייהנו מאד ממעיל מותאם להם, שיגן עליהם מרטיבות ויעזור לחמם את איברי הליבה. גם כלבים וחתולים החיים בחוץ ומורגלים בטמפרטורות נמוכות, זקוקים למחסה, להגנה מגשם ורוח ולמצע מרופד ויבש. בעלי חיים החשופים לטמפרטורות נמוכות, יצרכו הרבה אנרגיה על מנת לחמם את גופם ומומלץ לספק להם מנת מזון עשירה וגדולה מהרגיל.

טיפול
במקרים של היפותרמיה קלה ניתן לטפל על ידי החזרת הכלב לסביבה חמה ועטיפתו בשמיכה יבשה וחמימה עד שהרעד נפסק. במקרה שטמפרטורת הגוף ירדה מתחת ל- 36 מעלות יידרשו אמצעים נוספים על מנת לחמם את הגוף מחדש, כמו בקבוקי מים חמימים ואמצעים נוספים. שימו לב, יש להיזהר מבקבוקים עם מים חמים מידי או שמיכות חשמליות שעלולים לגרום לנזק וכוויות. אם יש חשש או ספק, מומלץ להיוועץ בווטרינר ובמקרה הצורך לגשת לטיפול. חימום זהיר וטיפול נכון יכול להציל חיים.