מערכות הידרופוניות – ברוכים הבאים לעתיד

הכירו את המערכות שמשנות את חוקי המשחק בעולם החקלאות.

הכנסת החקלאות הן הפרטית והן התעשייתית אל תוך הערים והחממות הפכה לטרנד החדש בעולם הגידול. בעזרתן של שיטות גידול מתקדמות ניתן לצמצם באופן משמעותי את הפגיעה בסביבה ואף לשפר את איכותו של המזון. ספקנים? כל הפרטים במאמר הבא.

פתרונות טכנולוגיים מתקדמים 

החקלאות האורבנית הופכת לברת ביצוע בזכותם של פתרונות טכנולוגיים מתקדמים אשר מאפשרים לגדל צמחיה בצורה אנכית וללא שימוש באדמה כלל. מדובר בשיטות הידרופוניות המאפשרות ניצול מקסימלי של השטח ומובילות לחיסכון בהקצאת הקרקעות המיועדות לחקלאות, משאב נדיר לכשעצמו. באמצעות שיטות אלו, ניתן גם לחסוך בשימוש במים, היות ושיטות ההשקיה עושות שימוש נכון יותר במים הנדרשים לכל גידול וגידול. הגידול בערים ובחממות יכול לפתור בעיות רבות שנגרמות כתוצאה מהחקלאות המסורתית ולו רק בשל העובדה ששיטות גידול אלו אינן נסמכות על האדמה ופותחות את הענף בפני תושבי הערים הגדולות, שאינם רוצים לגור בפריפריה כדי לעסוק בחקלאות.

מודל החקלאות האנכית

מודל החקלאות האנכית הוא שיטת גידול הידרופונית אשר רבים רואים בה את עתיד החקלאות. אחת הסיבות לכך היא שישנו גידול מסיבי של אנשים שבוחרים להתגורר בערים הגדולות, כאשר הם רחוקים מאזורי הגידול החקלאיים. עובדה זו מובילה לצורך בשינוע המזון אל מרכזי הערים, לעיתים אף בייבוא שלו מחו”ל, תהליך מזהם בפני עצמו אשר דורש זמן ומשאבים כלכליים. חקלאות עירונית, הנעשית בעיקרה בחממות על גגות הבתים ודורשת השקעת מחשבה ותכנון, לא רק שמציעה תוצרת זמינה ובריאה יותר סביב כל השנה, אלא שהיא נחשבת להרבה יותר פרקטית וידידותית לאדם ולסביבה.

היתרונות לאדם ולאיכות הסביבה במערכות הידרופוניות

• השימוש בחממות ליצירת תנאי גידול אידיאליים – המערכות המתקדמות שפותחו למטרת גידול בעיר או בחממות נחשבות לפשוטות ויעילות. רובן אוטומטיות ומתכוונות כך שניתן לעשות אופטימיזציה לכל צמח בהתאם לתנאי הגידול להם הוא זקוק. כמו כן מערכות אלו אינן תלויות באדמה או עושות שימוש במשאב הקרקע לצרכי הגידול ובכך הן מונעות את חשיפתם של הצמחים למזיקים ואת הצורך בריסוס. 

• פתרון לזיהום הסביבה בערים – מעבר של החקלאות ושימוש במערכות הידרופוניות לא רק שחוסך את הצורך בשינוע, אלא גם שישפר את איכות האוויר בערים באופן משמעותי. תרומתם של צמחים לניקוי וטיהור האוויר שאנו נושמים הנה משמעותית ויכולה להפחית את התחלואה ואף להעלות את רמת החיים.

• הקצאת פחות קרקעות לחקלאות – משאב הקרקע הוא אחד המשאבים החשובים ביותר והחקלאות עושה שימוש בעתודות קרקע רבות לצרכי גידול, מה שמוביל הן להוצאות והן לפגיעה באיכות הסביבה. בעזרת מערכת הידרופונית, לרבות המודל האנכי בו הגידול נעשה לגובה, ניתן לגדל על מטר רבוע יבולים רבים ולהחזיר לטבע אחוז ניכר מכל הקרקעות שנעשה בהן שימוש לחקלאות. 

• חסכון אדיר במי השקיה – עקב השימוש במשאבות מים מתקדמות במודל החקלאות זה, נדרשים פחות מים, דבר היכול לתרום רבות להפחתת צריכת המים העולמית.

הכתבה מוגשת מטעם אתר לקט:https://www.leketseeds.co.il