שמיניסטים ברחבי הצפון

שכבת י”ב בבית החינוך עמק החולה קיימה סיור מקיף ברחבי הצפון. על כך בהרחבה בכתבה הבאה.

מסע י”ב לצפון יצא לדרך, לאחר תקופת הקורונה והבידוד החברתי הורגש צמא גדול למפגש וחיבור מחדש, מחנכים ותלמידים. המסע יצא בהובלת תנועת המעורר העוסקים בעשייה חברתית-ציונית למען החברה הישראלית.

המסע החל באנדרטה וגן הזיכרון לזכר צוות עוז שנפלו במלחמת לבנון השנייה. התאספנו בגורן סביב צריח הטנק המוצב על הבטון, מאחורינו תמונות הצוות, כאן הטקס נפתח. התלמידים שמעו את סיפורו של הצוות מפיו של גבי – אביו של הרן לב ז”ל, תלמיד ‘עמק החולה’ שנפל במלחמה. המסע בא לחבר מחדש, אך גם קרא להתבוננות, להקשבה, למתן כבוד עם אחריות להווה.

הסיורים במסע אפשרו חיבור לצבר הדורות לאורך ציר זמן וכללו מפגש בתוך הקשר ושייכות לחברה ולתרבות הישראלית. לאורך המסע נגעו באירועים טרם הקמת המדינה באמצעות סיור במוזיאון “לוחמי הגטאות”. בהמשך התחקו ההתלמידים אחר התמודדויות ואתגרים שעמדו בפני היהודים לאחר מלחמת העולם השנייה, כשצעדו ב”שביל הבריחה”. ביקרנו במוזיאון ההעפלה ע”ש חנה סנש, שבעתלית, המסע כלל גם מפגש ושיח על נושאים הקשורים במאבק לתיקון חברתי לנוכח עוני או העדר זכויות סוציאליות. בהמשך סיירו בעכו, בשכונות מעורבות להכרות עם המציאות המורכבת ומרובת הפנים בישראל, הסיור חשף את הפער בין ‘הבועה’ שבה חיים בגליל עליון לבין מציאות החיים של אוכלוסיות שונות בצפון.



בסיור זכו התלמידים להכיר אנשים ש’עושים מעשה’ וחיים את האידיאלים שלהם הלכה למעשה. במפגש מרתק, שהותיר רושם רב, למדנו שניתן ליישם התארגנות שיתופית, חיי קומונה בסביבה עירונית הנקראת “קיבוץ עירוני”. בהמשך נערך גם ביקור בקריית חיים בו היה מעגל שיח על פרשת מותו של סלומון טקה. שמענו על ההפגנות והפולמוס הציבורי שהתעורר בעקבות הפרשה במטרה לחתור לידיעה עמוקה, ולבחון החלטות שנתונות לפרשנויות רבות תוך אמפתיה לכל אדם באשר הוא.

המסע זימן מפגשים והזדמנות להעמקה והתבוננות בדילמות וקונפליקטים הקשורים לחברה הישראלית. במעגלי השיח תלמידים ביטאו את הרעיונות וההתנסויות שחוו במהלך הסמינר. דיונים על מהות ואחריות, אך גם על בחירה בערכים לא רק כאידיאל אלא ככאלה שניתן ליישמם במציאות.