שלא נזדקק: דפיברילטור הותקן בבניין מוא”ז הגליל העליון

יוזמה מבורכת של מד”א מרחב ירדן ומוא”ז הגליל העליון, הביאה להתקנת המכשיר החיוני להצלת חיים.

אתמול (שלישי) התקיים טקס חנוכת עמדה חכמה בבניין ה מועצה אזורית הגליל העליון. הטקס נערך במעמד שר הבריאות ניצן הורוביץ , ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ, מנהלת תחום הבריאות במועצה – דפנה אברהמס ומנהל מרחב ירדן במד”א אורן אביטן. עמדת הדפיברילטור החכמה שהותקנה היום היא הראשונה מבין עשר שנתרמו על ידי הקרן המשפחתית ע”ש תד אריסון באמצעות אגודת ידידי מגן דוד אדום בישראל במסגרת הפרויקט להנצחת ד”ר אורן זוסמן ז”ל ובשיתוף אלמנתו מעין זוסמן. באמצעות העמדות החכמות כל אזרח שמחייג למוקד 101 של מד”א, במקרה חירום רפואי שדורש החייאה, יונחה לתפעל את המכשיר וכך יכול לסייע בהצלת חיים במקרה של דום לב.

בכל 60 שניות שחולפות ללא טיפול מרגע תחילתו של אירוע לבבי, פוחתים סיכויי ההישרדות של החולה בכשבעה עד עשרה אחוזים וככל שמתן מכת חשמל מתרחש מהר יותר, הסיכוי של החולה לחדש את פעילות הלב גדל מסבירים במד”א. חיים רבים כבר ניצלו ברחבי הארץ באמצעות מכשירי הדפיברילטור של מגן דוד אדום, שכל אזרח יכול להפעיל בקלות, ללא ידע רפואי מוקדם. המכשיר נותן מכות חשמל על פי הצורך, מכתיב את קצב ההחייאה, ומספק הוראות הפעלה קוליות וחזותיות ברורות. במקביל, הדפיברילטור מחובר למוקד החירום 101 של מד”א, כשהמפעיל מקבל הנחיות נוספות מהחובשים והפראמדיקים במוקד. באותו הזמן, צוותי מד”א מקבלים פרטים על המטופל עוד בדרכם למקום האירוע.

במהלך הביקור, שר הבריאות שמע מראש המועצה, גיורא זלץ, על האתגרים הגדולים העומדים בפני המועצה בתחום הבריאות – מחסור משמעותי באמבולנסים, זמני המתנה ארוכים ביותר לרפואת מומחים, מחסור ברופאים מומחים, כולל אונקולוגים לילדים ופסיכיאטרים. דפנה אברהמס, מנהלת מדור בריאות במועצה, דיברה על הפתרונות היצירתיים שהמועצה מצאה בזמן הקורונה ופנתה לשר בבקשה לייצר מחשבה חדשנית המאפשרת טיפול בתוך הקהילה על ידי הדרכה מקצועית ומכשור דיגיטלי.

נציגי מד”א מרחב ירדן, גיורא זלץ, דפנה אברהמס והשר הורביץ בטקס החנוכה של המכשיר (צילום: מד”א מרחב ירדן)